/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
Træningsnarkomani
Fra : Søsser
Vist : 2010 gange
152 point
Dato : 17-04-08 08:39

Hej allesammen.
Jeg arbejder i øjeblikket med et projekt om træningsnarkomani. I har sikkert hørt en del om det i medierne. Nogle synes det at for meget motion er en mærkelig ting at tage op til diskussion, og andre noget andet. Lige meget hvad, arbejder jeg på at finde ud af om det er et problem, og om der findes nogle træningsnarkomaner, som jeg kan skrive med? Jeg definerer en træningsnarkoman på følgende måde:
-   Du bliver nødt til at øge træningsmængden for at opnå samme effekt.
-   Du træner for at undgå abstinenser.
-   Du træner længere, hårdere og hyppigere end planlagt.
-   Du er ude af stand til at kontrollere eller reducere træningsintensiteten, selvom du gerne vil.
-   Du bruger meget tid på træning eller aktiviteter som kun er relateret til træning.
-   Du opgiver, eller reducerer dit sociale liv frem for træningen.
-   Du træner, på trods af sygdom og/eller skader.
Hvis der kan svares JA til mere end tre af disse, er der en risiko for, at man lider af træningsnarkomani.
Mit spørgsmål bygger mest på, hvorfor træner nogle så meget? og hvad kan omverdenen gøre for at afhjælpe dette?

Jeg er i gang med et nedtrapningsprogram, som kan hjælpe træningsnarkomaner med at trappe ned på træningen, samt en folder med lidt info.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-08 10:38

Du mangler, at der dannes et narkotika lignende stof i musklerne når man træner, Svend

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 76 point
Dato : 17-04-08 16:46

Svend har ret, det giver en helt speciel rus. For at opænå denne, skal man måske træne mere, hårde og i længere tid...

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 17-04-08 18:44

Okay, jeg har det med at man kan opnå en vis rus og bliver ved med at træne for euforien, men jeg har også mange psykiske aspekter med, såsom at man bliver fanatisk af at træne for at opnå maks sundhed, perfekt krop, og evt. flygter fra problemer og glemmer disse når man træner.

Godkendelse af svar
Fra : Søsser

Dato : 23-04-08 08:56

Tak for svaret punkler.