/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Er der nogle som har Flubenol?
Fra : maria288
Vist : 1532 gange
100 point
Dato : 16-04-08 19:50

Hej Jeg har brug for noget flubenol til mit akvarium. Men jeg kan ikke finde nogle dyrlæger som vil give mig noget, da de siger at de så skal skaffe alt for store mængder hjem.

Jeg bor i Holbæk men kører gerne efter det. Skal til Odense fredag 18/4 hvis det er!
Håber nogle kan hjælpe, da der snart skal ske noget!!!!

MVH Maria Holbæk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-04-08 20:35

Det må kunne fås på apoteket.

Jeg har tidligere fået receptpligtige varer på et apotek uden recept. Når bare det blev udleveret opløst i vand eller sprit forinden er reglerne anderledes. .

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-04-08 20:40

Kan du ikke få det ho dyrehandleren?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-04-08 22:37

Hej, - jeg tror jeg har noget liggende. Skal lige checke efter i mine gæmmer, så vender jeg tilbage senere.
MVH Akle

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-04-08 10:25

her er noget om det, jeg ved ikke om der står hvor man kan få det i rimelige små portioner:http://search.live.com/results.aspx?q=flubenol&go=&form=QBRE&lf=1&rf=1

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 17-04-08 11:12

Hej TRANSOR, arboteket har det desværre ikke, da det ikke bruges til mennesker.

Hej VALDE. jeg vil forsøge i dag, men alle steder jeg har læst, står der at man skal have det ved dyrlægen.

Hej AKLE. Håber at du har noget! For hver dag der går bliver ormene dobbelt så mange. Og jeg har allerede skiftet alt vandet en gang. Håber ikke at jeg bliver nod til det igen, for det er jo ikke specielt godt for fiskene.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-04-08 14:37

Hej Maria.
Desværre har jeg intet Flubenol i mine gæmmer. MEN, --- der er samme eller beslægtede preparater i ormemidler til hund, kat, hest, svin mm., så et middel som Panacur vet. 250 mg. (til kat) må du kunne bruge. Panacur består af Fenbendazol, http://www.netdyredoktor.dk/sw10665.asp et er noget i stil med Flubendazol http://www.netdyredoktor.dk/sw488.asp?lsearchdataid=541829 som Flubenol indeholder.
Jeg har Panacur vet. 240 mg tabletter liggende, så hvis du ønsker det, så kan jeg sende dig nogle tabletter. Bemærk<<<<, der er ingen restriktioner mht. overdosering, så tabletmængden contra styrken, skulle ikke være ricikabel, men skal doseres efter mængde af akvarievand. Jeg ville give 1 tablet pr. 10 ltr. vand i 5 dage med 1/4 vandskift pr. dag. Gentages efter 2 uger.
Sig til hvis du vil have nogle tabletter som jeg kan sende dig pr. post.
Du kan også spørge din dyrlæge om at få recept til Panacur, hvis dette preparat føres endnu?
MVH Akle

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 17-04-08 19:35

Hej Akle
Jeg vil meget gerne prøve de piller du beskriver. Hvis du vil sende mig 10 stk. jeg ved ikke hvad de koster men vil selvfølgelig gerne sætte penge ind på din konto. Skriv til mig på min E-mail, så får du min adresse.

Håber virkelig at det kommer til at virke. I dag har jeg været rundt ved forskellige dyr- og akvarie,-handlerer. De havde ikke Flubenol, men et sted foreslog de at jeg brugte det produkt der hedder Gyodol, som indeholder stoffet Praziquantel. Jeg har nu taget en vandprøve fra mit akvarium med et stort indhold af orm og givet dem Gyodol, men det har ingen virkning

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 17-04-08 19:36

Hov... min email er mariac288@yahoo.dk

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 17-04-08 20:06

Hej Maria.
Praziquantel er det samme som Droncit tabletter består af, dvs. det er medicin mod bændelorm. De orm du har i akvariet, er nok en form for rundorm. Hvor på fiskene snylter ormene? I øjne, gælderne eller andet? Panacur vet. ormemiddel virker effektivt på: Voksne, kønsmodne orm og ikke kønsmodne larvestadier. Én tablet indeholder 250 mg Fenbendazol. Anvendes mod spolorm, hageorm i og udenfor mave- tarmkanal.
Dosering til kat: 1 tablet pr. 5 kg legemsvægt. Tabletterne kan knuses og opslæmmes i lidt vand.
Hvis du selv har doseringsmængden til akvarie, vil dette være det ideelle. Du kan sætte fiskene ned i et meget mindre akvarie med halvdelen af det gamle vand (karantene akvarie), så er vandmængden mindre contra medicinen.
Ellers synes jeg du bare skal skrive din postadresse privat indlæg til mig her i kandu, så kan jeg sende dig medicinen allerede i morgen, og du vil have det lørdag, forhåbentlig.
MVH Akle

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 17-04-08 20:33

Hej Akle
Jeg prøver og så om jeg kan finde ud af det med privat indlæg.

Ormene ser ikke umiddelbart ud til at genere fisken eller rejerne. Men de kravler på alt og alle i akvariet. Og så formere de sig lyn-hurtigt. Men hverken fisk eller rejer spiser dem.

Nu har jeg jo først kommet Gyrodol i mit forsøgsvand i dag. Men efter brugsanvisningen skal det også kun medicineres et døgn.

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 17-04-08 20:42

...
Ormene spiser fiskens mad. Hvis der bliver et lille stykke til overs efter fisken har spist strømmer ormene derhen.

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 18-04-08 08:29

Prøv at søge på planarier - det kunne lyde som om det er det, du har i akvariet ..

Hvad har du af fisk i baljen - og har du prøvet store vandskifte??
- kan du beskrive "ormene" lidt bedre, hvordan de svømmer, hvordan de ser ud - om de er gennemsigtige, længde, tykkelse (papirstynde eller?)

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 18-04-08 08:32

Guppy skulle bla være imellem de fisk, der gerne tager planarier ..
http://www.aquaforum.dk/artikler/vis_artikel.asp?id=287

- det skal lige siges, at er det planarier - så er de harmløse (som du netop også skriver)

Godkendelse af svar
Fra : maria288

Dato : 20-04-08 19:05

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-04-08 20:58

Held og lykke.
MVH Akle