/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
(Støj)helvede
Fra : lenelene49
Vist : 626 gange
40 point
Dato : 12-04-08 10:37

Helvede kan være så mange ting. Først og fremmest selvfølgelig der, hvor Gud ikke er med. Men
der er også andre helveder, f.eks. støjhelveder.
Efterhånden kan man ikke færdes noget sted i samfundet uden at der kører en diskotekskværn. Det gælder næsten alle butikker, men også åbne, udendørs arbejdspladser, kommunale og ministerielle offentlige kontorer. Såmænd også plejehjem, hvor personalet har indstillet radioen på P3, som de gamle så må lægge øre til. Og på sygehusene kører patienters tv-er ofte på fuld hammer. Og i børnehavernes stuer må børnene lægge øre til støjende popmusik incl. fordummende rap, fordi nogle ansatte ikke kan vente med at spille, til de kommer hjem hos sig selv.

Jeg har hørt nogen sige: "du er, hvad du hører. " Men har vi overhovedet noget valg? Hvad med
min frihed? Hvad med børnenes? Hvad med de demnetes? Er det kun nogen, der har frihed, mens andre skal tvangsindlægges til noget, der er en pestilens?

Hvordan får man dette støjhelvede mindsket?

Therese

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-08 11:00

Desværre er vi nok kommet dertil hvor "bare mig og så blæse være med de andre" er den fremherskende trend.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-08 11:02

Brug hørebøffer, uden radio.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-08 11:05

Vi bor på prærien, ingen støj af nogen art.
Fred og idyl råder, naturens lyde er den behagelige "støj"
vi oplever.
Det var vores valg for tyve år siden, da bybusser og dieselos
forpestede tilværelsen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-08 11:27

Det står skrevet at man ikke må spille musik for gene til andre, men den lov gælder øjensynlig kun for beboelser.

Om en måneds tid begynder også bilister med trang til høje potensfremmende baslyde at rulle deres vinduer ned og køre i gaderne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-08 11:30

Så sandt Luffe og det kan starte en nabokrig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-04-08 11:37

Citat
Og i børnehavernes stuer må børnene lægge øre til støjende popmusik incl. fordummende rap, fordi nogle ansatte ikke kan vente med at spille, til de kommer hjem hos sig selv.

Den holder ikke, børnene larmer mest.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-08 11:46

Ja, jeg har hørt om 60-70 Db i en børnehave

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 12-04-08 12:11

Enig i din betragtning og er selv støjfølsom efter en arbejdsulykke. Positivt er det at prøve at lægge mærke til de steder, som er en fryd for øret og nævne det. F.eks i butikker som vælger blide toner.

På samme måde en opløftende oplevelse at øve sig i at sortere og koncentrere sig i nuet og en enkelt lyd som fuglefløjt, vand der koger, barnelatter, vinden i træerne og i det hele taget tage lyde som beriger dig ind i dit sind.

Det gør jeg og hjælper mig med at klare "støjen"

Øvelse: Prøv at lægge mærke til hvor mange der har aktiv mobiltelefon i alle mulige situationer. Det er oss støj.... frem for at være tilstede i nuet.

Når du selv skal til at aktivere din mobil, så træk vejret dybt og tænk "har jeg behovet eller er det med til at øge min støjfølsomhed og opmærksomhed væk fra nuet"?

Tro mig du bliver opmærksom på dine egne ressourcer og fornyet fokus

kh
Marianne

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 40 point
Dato : 12-04-08 14:51

Citat
Vi bor på prærien, ingen støj af nogen art.
Fred og idyl råder, naturens lyde er den behagelige "støj"
vi oplever.
Det var vores valg for tyve år siden, da bybusser og dieselos
forpestede tilværelsen.

- vi har gjort som 'familien Teil' - blot har vi undladt 'prærien
Men - fra København og endda det mørke Nørrebro, rykkede vi, for snart 22 år siden, her ud 'på landet' hvor vi godt nok har nogle få LUGTgener (især lige omkring nu og en måneds tid fremover ) - men støjgenerne begrænser sig til græsslåmaskinerne og så de infame tyrkerduer

"Støjhelvedet"? - jamen sådan er det bare! Jeg tror SERIØST at man/du bliver NØDT til at forsøge at få tankerne drejet i en helt anden retning - fra at kalde det et 'støjhelvede' til måske blot at acceptere at sådan lyder dte altså når livet leves.......for jeg tror næppe at det nogensinde bliver anderledes!
HVIS man så går og lader sig irritere / distrahere af sådanne 'hverdagslyde' - ja så bliver de mere en fordoblet og det kan ende helt galt.
Jeg vil sammenligne det en smule med dét man er tvunget til at gøre, når man lider af Tinnitus (populært kaldet 'øresusen') - den lyd / de lyde er der bare HELE TIDEN! Hvis man ikke lærer at takle dette, så kan det virkelig gå galt - man kan simpelthen blive syg af det! Det er meget svært at lære at acceptere sådanne lyde som 'bare er der' - jeg har lært det men det var frygteligt svært og det har tage mange år! Jeg har haft Tinnitus i ca. 45 år.
Hvis man ikke, på et tidspunkt, lærer at acceptere - så kan det være invaliderende.
Jeg tror det samme gælder for dét som du kalder 'Støjhelvedet'.

Vores hjerne er en fantastisk 'ting' - vi kan manipulere den! Jeg tror dte er dét man skal gøre for at lære at acceptere uvelkomne lyde.

Man definerer ordet 'støj' som 'Uvelkomne lyde'.
Man kan manipulere sin hjerne til at opfatte 'støj' som 'et nødvendigt onde som dog er til at leve med'.
- sådan kan man gøre med Tinnitus - og det må man osse kunne gøre hér.
Men svært, dét er det.

Held og lykke!
God weekend og venlig hilsen
Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : lenelene49

Dato : 21-04-08 21:00

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-04-08 23:20

Hej Therese.

Selv tak du, jeg håber du finder en, for DIG, god måde at leve med alle de uvelkomne lyde som vi allesammen er omgivet af

Mvh Dorthe