/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Ingen forstald på Akvarium!
Fra : maria288
Vist : 913 gange
60 point
Dato : 09-04-08 19:51

Hej Jeg er SÅ uheldig med mit lille 5,5 L akvarium.

En Lang historie:
Jeg fik et 5,5 L akvarium for et år siden med en kampfisk i. Det var en gave så jeg viste intet overhoved om akvarier men jeg gjorde mit bedste og hver gang jeg var i tvivl læste jeg på nettet eller kontaktede dem jeg havde fået den af. Første problem var BRUNE ALGER over alt jeg skiftede noget at vandet men intet hjalp. Jeg blev ved med at skifte noget af vandet og til sidst gjorde jeg alt i akvariet rent en gang om ugen samt skiftede noget af vandet. Så tog jeg ned i dyrehandlen for at høre om man ikke kunne få en fisk som kunne spise de brune alger. Jeg fik en Zebrastribet pansermale med hjem og algerne forsvandt med undtagelse af en tyk hvid hinde oven på vandoverfladen som også havde været der meget længe.

Den næste problem var min kampfisk som blev mere og mere trist og mindre og mindre. Jeg prøvede med Odimor og i løbet af flere måneder kom den igennem 3 behandlinger. Men intet hjælp. Så besluttere jeg min for at udskifte alt vandet, da det så ud som om det var ved at være ude med min kampfisk, som var begyndt at rulle om på siden. Jeg havde læst på nettet at man ikke må bruge vandhanevand uden at det skulle stå i min. 1 uge. Så lang tid kunne min fisk ikke vente! Så jeg samlede regnvand og vand fra en kæmpe vandpyt som havde været i græsset i nogle uger. Så temperere jeg det med den der varme-haløjsa. Og kogte alt fra akvariet på nær fiskene ;) og kom ned i det nye vand. Planterne smed jeg ud og købte nye. Nu var jeg da sikker på at det ikke var noget i vandet. Men jeg var så fortvivlet over min kampfisk at jeg tog ned i den dyrehandel hvor jeg tidligere havde købt panser mallen, for at høre hvad der kunne være galt men min næsten døde kampfisk. De sagde at det var pansermallen som SPISTE min KAMPFISK. Pansermallen kom jeg hurtig af med og i stedet blev jeg anbefalet rejer til at holde mit akvarium rent. Så jeg fik 4 REJER.

Nu begyndte det at gå fremad i det lille akvarium. Min kampfisk blev mere livsglad og blev strålende i sine farver igen. Dog er den stadig lidt stumpet. Der kom ingen alger. Det så faktisk ud til at lykkes MEN. Det vand jeg havde taget fra den store vandpyt viste sig alligevel at indeholde noget uønsket. Akvariet blev fyldt med bitte små hvide orm. De så ikke ud til at genere fisken eller rejerne men de blev flere og flere. Jeg tog alt vandet og filtrerede det igennem et kaffefilter og i en uges tid så det ud til at være gået godt, men så kom de igen flere og flere og en hvid hinde begynde igen at ligge sig på vandoverfladen.

Nu har jeg kogt 5L vand og købt AquaSafe så nu vil jeg skifte ALT vandet igen. Håber det går godt. Jeg har ikke mulighed for at lade vandet stå i en uge i akvariet, da jeg ikke har et ekstra akvarium til fisken og rejerne. Jeg vil skylle planterne i meget koldt vand i håb om eventuelle æg fra ormene vil dø. Og så vil jeg endnu en gang koge sten og pumpen.

Har i gode råd til én som ikke har forstand på Akvarium må i endelig sige til!!

MVH Maria, Holbæk

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 09-04-08 21:15
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 09-04-08 21:36

Ja, smid den uhensigtsmæssige lille P**balje ud...det har ikke noget med et akvarium at gøre, og det er umuligt med så lille en vandmængde at opbygge et sundt vandmiljø...det burde være ulovligt at sælge den slags opbevaringsglas som værende egnet til bolig for levende dyr......utroligt, at den stakkels kampfisk har klaret sig så længe.....de plejer ikke være så hårdføre.

Og så tager man altså ikke bare regnvand og vand fra vandpytter.....som du har fundet ud af, er der alt muligt skidt deri.

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 09-04-08 21:50

Tusind tak for jeres svar!

WinXPeter: På linket står at man kan give noget imod ormene. Men jeg har hørt at rejer ikke tåler medicin?!? Kan jeg godt give noget mod orm uden at det skader rejerne?

dova: Jeg har faktisk kigget lidt efter et større akvarium. Hvad størelse vil du sige jeg skal have til min kampfisk og 4 rejer?

Fisk har aldrig rigtig sagt mig noget før jeg fik min kampfisk. Han er så sød svømmer alt hvad han kan hen til frontglasset når han ser mig... det kunne jo være det var mad tid.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 09-04-08 21:58

Citat
WinXPeter: På linket står at man kan give noget imod ormene. Men jeg har hørt at rejer ikke tåler medicin?!? Kan jeg godt give noget mod orm uden at det skader rejerne?

Prøv at læse hele siden ned.

Især 4 og 8

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 09-04-08 22:16

Takker WinXPeter... Flubenol, købes ved dyrlægen, skader ikke mine rejer ;D

Godkendelse af svar
Fra : maria288

Dato : 09-04-08 22:22

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 09-04-08 22:24

Forstår ikke helt det med point herinde endnu men håber at i begge får point for jeres svar.

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 09-04-08 22:25

Hvorfor kan jeg kun godkende èn!

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 09-04-08 22:35

Du kan kun acceptere et svar.

Lige meget med de point, dem kan man ikke købe noget for alligevel.

Bare fisken og rejerne får det godt, så er det fint.

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 10-04-08 09:11

Hej WinXpeter: Nå det var en skam.
Men det går godt nok med fisken og rejerne her til morgen efter den store vand-udskiftning i går. Dog er fisken stadig lidt stresset, som han altid er dagen efter rengøring.
Hvis jeg køber et 15-16L akvarium vil jeg så kunne opnå en balance? Jeg er meget træt af at der er så meget arbejde ved det lille jeg har.