/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Kaliumnitrat / kalisalpeter
Fra : nethiem
Vist : 6524 gange
50 point
Dato : 08-04-08 19:31

Hej.
Jeg har sat mig for at lave en røgbombe med opskriften:

Kaliumnitrat / kalisalpeter : 60 gr.
Sukker : 40 gr.
Bagepulver : 1 spise ske.
(Organisk pulverfarve : 3 spise skeer.)

Men, da jeg var ude for at købe ingredienserne til bomben, så var der ingen steder der solgte Kaliumnitrat eller kalisalpeter. Jeg tjekkede i: Matas, Føtex, Apoteketet, en plante/gødninge forretning og i en farvehandler.

Nogen der har en idé om hvor det ellers kunne være muligt at købe kaliumnitrat eller kalisalpeter?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 08-04-08 19:37

hvad skal det til for??

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 19:39

At lave bomben ?

for sjov ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 19:41

Har du slet ikke den ringeste ide om hvorfor, du ikke kan købe det nogen steder

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 19:42

jo..
det kan bruges til at lave sprængstof..
men jeg vil lave en RØGbombe.. det er der nok ikke nogen der dør af ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 19:48

Det er i et forkert forum du spørger om den slags

Kommentar
Fra : Schlammo

Dato : 08-04-08 19:52

HEJ PATTY!
RØDBOMBEN ER EN GAVE TIL MIG :D
OG DEN BLIVER NAJS!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-08 19:53

Dengang far, altså jeg, var dreng, var salpeter vældig nyttigt til at lave sortkrudt, sammen med andre stoffer jeg ikke vil nævne, for ikke at få Jakob Scharff på besøg

Men i dag ville jeg nok lave røg på anden vis, enten med tøris og varmt vand, eller med bananolie, som du fx kan finde her http://www.rodes.dk/Festartikler-spoeg-og-skaemt/Roegvaeske-1-liter/

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 19:53

kan i ikk være ligeglade hvad jeg skal bruge det til ?
bare svar på spørgsmålet og få point ..

eller også kan jeg gøre lige som alle de andre whiners, og skjule hvad jeg vil gøre med det ?

okay.. here we go:

Hej whiners

Jeg har sådan en trang til at vide hvor man kan købe kaliumnitrat som man tilfældigvis kan lave røgbomber ud af. men det kunne jeg aldrig finde på at lave, jeg vil bare gerne vide hvor man kan købe det, sådan for sjov skyld. tror bare det er sådan en barndoms drøm jeg altid har haft..

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 19:58

it is indeed Schlammo xD

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-08 19:58

Pinligt, havde helt glemt saltsyre og salmiakspiritus. Da min rektor (der også var fysik og kemilærer)for over 40 år siden overrakte mig realeksamenbeviset, havde jeg anbragt en ørepuster, lidt slanger og reganesglas med saltsyre og salmiakspiritus i jakkelommen, så jeg kunne udstøde en røgsky gennem jakkeærmet lige da vi gav hånd.

http://www.sjovide.dk/showpage.php?ide=38880 giver denne og andre røgsystemer

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 19:59

tak for det Vagnr...

men er det lige så effektivt som den her ?
http://www.youtube.com/watch?v=j5ddLYJ-Zkg&feature=related

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-04-08 20:01

nethiem > pas dine lektier og så kan du spørge din lærer i fysik imorgen.

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 20:05

prøv at hør en gang min lille ven.. hvor svært er det svare på ét lille spørgsmål, eller hvis man ikke har et svar så holde sin fucking klamme kæft ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-08 20:08

Hej Nethiem

Nej desværre langt fra.

Men jeg kendte en der blev efterforsket i en gammel terrorsag, og det er slet ikke sjovt. Han havde intet med det at gøre, men alligevel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 20:09

nethiem.... jeg tror du er overtræt nu, smut du hellere i seng,så du kan være frisk til i morgen

Accepteret svar
Fra : Schlammo

Modtaget 60 point
Dato : 08-04-08 20:10

I tuder så meget xD
kært, kært, men nej . det er fucking røg
(Til mig) ^^

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 20:10

Citat
Men jeg kendte en der blev efterforsket i en gammel terrorsag, og det er slet ikke sjovt. Han havde intet med det at gøre, men alligevel.

Det var nok dengang jeg ringede til politiet pga et spørgsmål her på kandu

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 20:10

nåh da da nordsted1.. hvad vil du gøre ? køre mig ned med din rollator ?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 08-04-08 20:13

Brug fantasien til at skaffe dit salpeter - det bruges mange steder. Søg på nettet; Wiki o.l. Samtidig vil du blive klogere på samfund, kemi og biologi. Benævn det evt. blot salpeter eller ved den rette kemiske formel KNO3. Når du laver røgbomben, så gør det udendørs eller i et skur med masser al ventilationsmulighed, og sørg for at lave det så der ikke kommer åben ild i forbindelse med blandingen. I givet fald vil den antænde og brænde uden særlig meget røg. Bagepulveret og farvestoffet går jeg ud fra kun er til at farvemarkere med. Uden disse vil den give en kraftig hvid røg der lugter lidt af karamel - men lad være med at stå og snuse til røgen.

Selv om det ikke er eksplosivt, så brænder det ganske fortrinligt, så hav ALTID et vådt håndklæde klar hvis noget går galt. Røgbomben du beskriver virker ved at salpeteret der er brandbart, stjæler ilt fra sukkeret, som så omdannes til vand, som pga. temperaturen er i dampform. Det er altså primært vanddamp der er i røgen. Det vil være en rigtig god ide at se på http://www.kemishow.dk/~kemishow/media/video.html hvor de også gennengår sikkerhedsregler og faremomenter. Desuden er det underholdende.

Endelig en formaning: Din emballage må ikke være solid. Brug en papirspose el. lign. Hvis du bruger en solid emballage, sker der en trykstigning i forbindelse med forbrændingen. Sammen med trykstigingen sker en temperaturstigning, processen accelerer og til sidst har vi en eksplosion - og så kan også røgbomben være farlig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 20:14

Nej, smile overbærende og tænke godt du ikke er min

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-04-08 20:18

Tror jeg ikke nordsted, Kandu var nok ikke oprettet da Hans Martin Schleyer blev myrdet af RAF

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 20:21

tak for god info sipelip :)

jeg bruger det pap inde i toilet ruller som emballage.. er vel ikk for solid?

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 20:25

nej gudskelov for at jeg ikk er det nordsted!

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 08-04-08 20:43

Nej det pap er fint, bare enderne ikke bliver lukket hårdt til med gafa el. lign. et par lag papir med elastik eller tape omkring enderne er okay - bare du ikke taper henover papiret, men kun så pairet bliver holdt til pappet. Altså en enkelt gang rundt om toiletrullen, ikke på enderne. Smør det evt. ind i stearin, såkan du også bruge det som lunte!

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-04-08 21:00

Slap vi så af med den selvfede hyleunge med et sprog der tyder et ego en to-tre størrelsesordener over hans IQ (og et skonummer et sted midt imellem)?

Måske skulle man stikke ham et par opskrifter på raketbrændstof á la hydrazin/HNO3, dimethylhydrazin/dinitrogentetraoxid. Så kan han øve sig lidt på at være klar til at tune sin knallert med det, når han engang bliver gammel nok. Måske kan han få en Darwin-award til den tid

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-08 21:08

Jeg har grimme brandsår på den ene arm efter leg med amoniumnitrat.
Den lille terrorist hed pakken fra en mystisk fyr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-08 21:08

jeg siger ikke hvor du kan købe det

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 21:30

HAHAHA !!! gal rubion! jeg har aldrig hørt noget så latterligt !
menneskene på den her hjemmeside er for latterlige ! man bliver nødt til at få fjernet computerne fra danmarks plejehjem, for det ser ud som om at i ikk kan tåle at snakke med normale mennesker.

og by the way, så køre min bil nok bare en lille smule hurtigere end i nørder ville kunne tune en knallert..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 21:45

Tomme tønder buldrer mest

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 22:07

ja det siger du jo.. men så prøv at overvej hvor meget du har skrevet som er relevant i forhold til mit spørgsmål ..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-04-08 22:21

Ja ja nu fik du jo et svar, så kan du jo se om du kan bruge det... du kan jo ikke bare købe salpeter, selv om du har fået fortalt at det er det du skal bruge, så du er faktisk ikke kommet et skridt videre

vinger af her

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-04-08 22:55

Skal vi stave det for dig? V-I V-I-L I-K-K-E F-O-R-T-Æ-L-L-E D-I-G H-V-O-R M-A-N K-A-N K-Ø-B-E S-A-L-P-E-T-E-R. Og det er mest fordi du oser langt væk af tror-du-har-styr-på-alt midtpubertets teenager til fare for dine omgivelser. - Hvorfor det? -Fordi folk der spørger om hvor man kan købe salpeter simpelthen bare falder helt stereotypisk ind i den kategori. Brug hellere din tid på at lære at beherske den danske grammatik. Til at starte med kan du øve dig i at skrive "min bil kører...." (= præsens, altså simpel nutid) i stedet for "køre" (= infinitiv). Enhver der har fulgt tilstrækkeligt med i naturfagsundervisningen i folkeskolens 9. klasse vil kunne regne ud hvordan man kan lave salpeter selv, evt. med lidt søgning på nettet. Så om et års tid eller to behøver du ikke spørge her mere. Bare hør godt efter når din naturfagslærer til den tid fortæller om syrer, baser og salte. To nøgleord mere: Støkiometri og procentregning. Så er der ikke mere hjælp herfra.

Kommentar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 23:18

.. jeg er mundlam .. at en person har så lidt liv at han skriver en halv roman om hvor vigtig den SKRIVEfejl jeg har lavet er..

ved du hvad, jeg har en god idé.. jeg syntes at du skulle prøve at gå dig en lang tur, og forsøge om du kan løsrive dig fra dine bøger og din computer, og kom ud og få dig et liv.. okay ?

Godkendelse af svar
Fra : nethiem

Dato : 08-04-08 23:33

DU SKAL HAVE MINE POINTS !! de andre er helt lost ! prøv engang at se hvad de skrev til sidst xD