/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Dansk stil
Fra : Kevin_90
Vist : 467 gange
63 point
Dato : 30-03-08 23:14

ved godt det lyder lidt overfladisk men vil I ikke gerne se efter mine grammatisk fejl, jeg har selv rettet den men jeg kan ikke se mine egne fejl specielt godt. Komma og punkt umdet plejer jeg at sætte til sidst.

Århus Købmandsskole arrangerede en studietur i marts måned. Hvor vores klasse tog til København sammen med vores dansk- og samfundslærer. Hele turen varede 3 dage. Vi tog af sted fra Århus med DSB, og vi skulle bo i Dan Hostel som er et vandrerhjem i København centrum.
Mit første indtryk af København, da vi ankom, var at det mindede mig meget om Århus, bare lidt større.
Mit endelig indtryk af København var, at København var lidt anderledes end resten af byerne i Danmark når det angår nattelivet og de mennesker man møder i byen. Nattelivet er meget kontrolleret af politiet og vagt. Hvad angår værtshuse og diskoteker er det udelukkende for myndige personer der kan komme ind. Det var lidt af et chok, da en sådan stor by ikke havde en eneste værtshus eller diskotek som folk også under 18 kunne komme ind. Alene i Viby er der 3 værtshuse der tillader folk over 16 komme ind. Dog havde jeg også en del positive oplevelser med København. I hvert fald de mennesker man møder i byen er meget snaksaglige. Vi mødte også en stiv svensker på gågaden som begyndte, at fortælle hele sin livshistorie, det var meget sjovt.
Det jeg lagde mest mærke til der var anderledes i København var at tøjstilen var på et meget højre niveau end her hjemme og så var det lidt mere dyrt.

Under turen i København. Fik vi en rundvisning i HK Danmarks hovedkvarter. Desuden fik vi Guide som fortalte kort hvad HK var og hvad det står for. Derfor ville jeg meget gerne få nogle mere uddybende svar på disse spørgsmål, derfor valgte jeg at skrive om HK Danmark.
HK Danmark er et fagforbund og er en organisation, der har til formål at arbejde for de bedst mulige løn- og arbejdsforhold for sine medlemmer. Fagforbund består typisk af en række afdelinger, almindeligvis kaldet fagforeninger.
Den første HK afdeling blev stiftet i 1987 i København. Blot efter 3 år fik HK 700 medlemmer i 16 foreninger. Efter en længere periode med succes og stigning af medlemmer, rummer HK i dag mere end 360.000 medlemmer fordelt rundt i 43 afdelinger på landsplan. Omkring 75 procent af dem er kvinder. Siden 1989 er HK, Danmarks største forbund. Udgangen af 2006, fik HK et overskud på 62 mio. kr. indenfor finansielle sektorer og aktier.
HK Danmark er opdelt i 5 sektorer, privat, HK Ungdom, handel, kommunal og stat.
Generelle facts om HK Danmark
•   HK/Handel med ca. 100.000 medlemmer.
•   HK/Privat med ca. 160.000 medlemmer (HK Ungdom. Tidligere HK Industri og HK Service)
•   HK/Kommunal med ca. 70.000 medlemmer
•   HK/Stat med ca. 40.000 medlemmer.

Jeg er selv medlem af HK ungdom. Derfor vil jeg skrive lidt mere om HK Ungdom end de andre.
HK Ungdom er Danmark største fagforbund for unge med omkring 30.000 medlemmer af unge mellem 14 til 31 år. Man har ret til at være medlem af HK ungdom hvis under uddannelse eller arbejder inden for handels- og kontorområdet, desuden skal man være under 31 år. Hvis man er under en uddannelse inden for handels- og kontorområdet, har man mulighed for at blive medlem uden at betale for sin fagforening og forsikring, så længe du er under uddannelse. HK Ungdom dækker;
•   Heltidsulykkesforsikring dvs. at du har en forsikring der gælder i 24 timer i døgnet, hvis du bliver udsat for en fysisk skade fx på skolen, derhjemme, på fritidsjobbet og ved andre fritidsaktiviteter.
•   Weekendkurser og aktiviteter gennem HK Ungdom.
•   Faglig og juridisk hjælp, hvis du har et fritidsjob indenfor HK-området. Desuden har du alt tid adgang til HK’s digitale fagforening inde på internettet, hvor du kan fx klage over din arbejdsgiver.

HK Handel
HK Handel henvender sig udelukkende til indehaver af private- eller aktie eget virksomheder indenfor handelens rammer.
HK Handel yder disse formål ved at være medlem
•   Uddannelse, kurser og efteruddannelse.
•   Pension og ferie.
•   Barsel og efterløn.
•   Personlig rådgivning og karriereplanlægning.
•   Få kendskab til flere vigtige personer
•   Få et større netværk af muligheder på verdensplan

HK Kommunal
Du kan blive medlem af HK Kommunal hvis du har et arbejde i kommunen. Hovedparten af medlemmer hos HK Kommunal er sagsbehandler og kontoradministrativt personale. Langt de fleste medlemmer har en kontorfaglig grunduddannelse, som består af en praktisk elevuddannelse og skoleophold med både kontorfag og teoretiske fag om offentlig forvaltning. Udover tilbyder HK Kommunal hvad enhver anden fagforening gør.

HK Stat
HK Stat er for alle de folk der arbejder for staten. HK Stat har til formål for at få indflydelse på udviklingen af statens organisationer og virksomheder. HK Stat prøver også at få en bred indflydelse på den offentlige sektor fx bud på modernisering og udvikling og udvidelse af den offentlige sektor. HK Stat har som pligt til at kunne komme med nogle gode initiativer som kan få indflydelse fx på virksomheder om at de skal betale mere eller mindre i skat

HK Privat er en faglig sektor i HK Danmark. Sektoren har cirka 160.000 medlemmer, men der skal tages forbehold, at sektoren HK ungdoms medlemmer er medregnet og er en den største sektor i HK Danmark,

Evaluering af turen:
Personligt fik man et godt kendskab til København og en bedre forståelse af den danske kultur. Desuden fik man set alle de seværdigheder som ellers plejer at se i tv’et.
Jeg vil mene at klassen fik en del ud af denne tur. Socialt fik man meget ud af det, da vi boede under samme tag, derfor kunne vi også lærer hinanden bedre at kende. Derfor syntes jeg at Århus Købmandsskole skal blive ved med at arrangere disse studieture, dog måske lidt oftere.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 73 point
Dato : 31-03-08 00:02

Lige nogen småting ved hastigt gennemsyn.......måske der er mere, og tegnsætningen har jeg ikke koncentreret mig så meget om

Citat
måned. Hvor vores klasse

Den går ikke, man starter kun en ny sætning med "hvor", hvis det er et spørgsmål....der skal bare være et komma mellem måned og hvor

Citat
Dan Hostel
komma efter Dan Hostel

Citat
vandrerhjem
vandrehjem

Citat
København, da
intet komma

Citat
udelukkende for myndige
"for" skal ikke være der

Citat
chok, da
da skal være at

Citat
en eneste værtshus
eT eneste

Citat
diskotek som folk
som skal være hvor

Citat
snaksaglige
snakkesalige

Citat
gågaden som begyndte, at fortælle
gågaden, som begyndte at fortælle

Citat
i København. Fik
til København fik
Citat
hvad HK var
hvad HK er

Citat
forbund. Udgangen
forbund. Ved udgangen

Citat
hvis under uddannelse
hvis man er under uddannelse

Citat
under en uddannelse
under uddannelse

Citat
så længe du er under
så længe man er under

Citat
har du alt tid adgang
har du altid adgang

Citat
du kan fx klage
du f.eks. kan klage

Citat
HK Handel yder disse formål ved at være medlem
yder skal være giver , formål skal være fordele

Citat
sagsbehandler
sagsbehandlere

Citat
HK Stat har til formål for at få
HK Stat har til formål, at få

Citat
HK Stat har som pligt til at
HK Stat har pligt til at

Citat
seværdigheder som ellers plejer at se i tv’et.
seværdigheder som man ellers plejer at se i tv’et.

Citat
kunne vi også lærer hinanden bedre
kunne vi også lære hinanden bedre

Godkendelse af svar
Fra : Kevin_90

Dato : 31-03-08 22:13

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : saline2

Dato : 19-04-08 12:12

Hejsa

Har du fået hjælp til din stil?

Venlig hilsen
Saline

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 22-04-08 19:35

ja delvist