/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Bumser på mine slørhaler
Fra : akim
Vist : 2782 gange
20 point
Dato : 30-03-08 23:12

hejsa jeg har for 14 dage siden fået 2 slørhaler der går i en bowle på ca 16 L der er 2 planter bund filter pumpe og aktivt kul filter i.
nu er de begyndt at få røde "bumser" hvad kan dette være?
på forhånd tak akim

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 31-03-08 07:59

kan du tage et billede?

- ps bowle og slørhaler passer IKKE sammen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 20 point
Dato : 31-03-08 09:05

jeg har aldrig hørt om frisk som får røde "bumser" men hvide pletter i flere afskygninger.. Men han slørhaler kan få hormon knopper når de er i brunst (brunstknopper) gællelågene og i nogle tilfælde også på de forreste finner, men de er mere hvidlige?
Sorte pletter på slørhaler kommer tit på grund af stress eller forgiftning, men så stor fisken ofte i vandoverfladen og så skal vandet skiftes/behandles. Skift halvdelen af vandet i bowlen.
Røde pletter kunne jeg kun forestille mig var sår - men dette ville du tydeligt kunne se.

Kommentar
Fra : akim

Dato : 31-03-08 14:48

jeg siger ta for rådne til jer begge , jeg valgte at tage fiskene med ud i zoo zity de kunne fortælle at det er ankerorm der sidder på dem, denne behandles med noget specielt fodder som jeg d.d har købt å nu håber jeg at dette hjælper
mange tak igen ..

christian

Godkendelse af svar
Fra : akim

Dato : 31-03-08 14:49

Tak for svaret maler-fidusen.
men desværre var det ankerorm jeg er rimelig ny i fiske verdnen så kørte til zoo zity med dem
tak igen

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 31-03-08 15:05

Det har jeg aldrig set .. ..

Held og lykke med dem - og ps: et større akvarie vil de blive meget meget lykkelige for ;)

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 31-03-08 15:08

Lige et link til en artikel om ankerorm - læs den lige ..
Ankerorm kan altså ikke fjernes med specialfoder - der skal en pincet og medicin til:
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Ankerorm_1

Kommentar
Fra : neonfisk155

Dato : 22-05-08 14:05

hej det kunne måske være svulster på fisken i såfald skal de entet skæres væk kiruisk eller skylles ud i toilettet your choise

p.s. fisk i bowle er aldrig en god ide selvom det ser pænt ud køb istedet et akvarium man kan få nogle ok begyndersæt til 500 kr.