/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Landsbyen Giver
Fra : svendgiversen
Vist : 722 gange
200 point
Dato : 25-02-03 22:23

Hvorfor har denne landsby ved Aars dette mærkelige navn?

Hvornår er den opstået og hvad kommer navnet af??

Har det oprindeligt været stavet anderledes,
(jysk Gywer, oldnordisk Giffuer eller lignende)???

Er der eksempler på at landsbybeboere fra Giver er flyttet til nabokommuner
og der er blevet kaldet ved deres gamle bynavn???

Svend Giversen

Accepteret svar
Fra : poulerikdahl

Modtaget 200 point
Dato : 29-10-03 14:49

Hej Svend

Ja, det er jeg sikker på at der er flere eksempler på. Tag f.eks. Christen Mortensen Giver født ca. 1802 der i 1840 boede i Års, samt Peder Jensen Giver født ca. 1808 i Gundersted , men boede 1855 i Havbro sogn. Sidstnævnte er dog ikke født i Giver; men hans fader kan meget vel have heddet Giver som tilnavn tillige og kommet fra Giver sogn.
Meget almindeligt andre steder, så hvorfor ikke også med folk fra Giver sogn.
Giver kan så have "hængt" på i et par generationer og så måske endt med en -søn på til Giversen. Eks. i Varde : Laurids C. Giversen som kan være en forfader til dig ?? Han er født i 1878

mvh
Poul-Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-03 20:51

Tak Poul Erik,

så fik vi alligevel svar på vort lokale spørgsmål,
(normalt spørger vi under slægtsforskning).

Den sidste Laurits Giversen fra Varde (det hed min far også, men fra Skals) kender vi godt,

han er iøvrigt stamfader til en udvandret gren i USA af vor Giversen familie
(med 4 US "kusiner" fundet over nettet, som vi nu har kontakt med).

Men de to andre, mon de kan relateres til vor Giversen familie fra Skals?

Hvordan kommer du ind i billedet Poul-Erik?
er du fra Giver??
eller har du Giversen navne i dir slægtstræ???

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-03 20:52

Tak Poul Erik,

så fik vi alligevel svar på vort lokale spørgsmål,
(normalt spørger vi under slægtsforskning).

Den sidste Laurits Giversen fra Varde (det hed min far også, men fra Skals) kender vi godt,

han er iøvrigt stamfader til en udvandret gren i USA af vor Giversen familie
(med 4 US "kusiner" fundet over nettet, som vi nu har kontakt med).

Men de to andre, mon de kan relateres til vor Giversen familie fra Skals?

Hvordan kommer du ind i billedet Poul-Erik?
er du fra Giver??
eller har du Giversen navne i dit slægtstræ???

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 31-10-03 09:03

hej Svend

Sad lige og skrev en masse til dig her, og sendte det og vips røg jeg ud igen. Da jeg loggede ind var det altså væk, så jeg prøver lige igen. (nu er det 3. gang, men denne gang gemte jeg hvad jeg skrev. Man skal vist skrive hurtigt for ikke at blive logget ud igen)
Nej, jeg har ingen Giver'e eller Giversen's på mit anetræ, som du iøvrigt kan finde under www.poul-erik.dahl@mobilixnet.dk hvis det har interesse. Har rødder i Salling, Mors, samt Estvad-Rønbjerg, og er således afstammer fra Rønbjerg Rakkerne, selvom jeg ikke har fået dette opdateret endnu på min netudgave af træet. Den går kun til Morten Abrahamsen (glarmester og blikkenslager) der og det er hans ophav der er rakkere og natmænd.
Jeg har fundet ind på Kandu og kan ikke lade være med at blande mig når og hvis jeg mener at have lidt viden af interesse for andre. Jeg har fundet dine Giver'e og Giversen's under ddd, men der mangler jo stadig lidt folketællinger der, så måske der dukker flere op senere.
Omvendt har Mortens forfædre rødder i Viborg, og jeg har andre rødder i Højslev, og det er jo ikke så langt fra Skals, så måske, hvem ved, har vore aner krydset spor engang tilbage.
For 3 dage siden vidste jeg slet ikke at der var noget der hed Giver sogn, men jeg udvider horisonten hele tiden.
mvh
Poul-Erik

Kommentar
Fra : poulerikdahl

Dato : 31-10-03 09:05

Hej igen Svend

Min webadresse er selvfølge www.poul-erik.dahl.mobilixnet.dk så det var en fejl med "kanelbollen" @

mvh
Poul-Erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-03 21:38

En teori fra en af mine yngre Giversen slægtninge er: "at det er omvendt":
byen "Giver" har fået navnet fra byens grundlægger: En af vore ældste "Giversen" forfædre.

Med klædelig, jysk beskedenhed vil jeg først se:

beviser, eller i det mindste forhold, der bekræfter denne teori,
hilsen Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-04 19:50

Tak for svaret poulerikdahl.