/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Hvad er det for en?
Fra : prinsessemulle
Vist : 897 gange
33 point
Dato : 28-03-08 10:20

Halløj.!
Min ven havde engang en slags mini øglelignene ting.
Den havde en "krave" med "pigge".
Og når jeg skulle holde den, var det ligsom om den havde kløer der stikker.
Den havde vidst også en "pigrække" fra "kraven" helt ned til starten på halen.
Den var sandfarvet/grøn som "normale" øgler.
Jeg ved godt det ikke er mange oplysninger, men håber du kan hjæpe.!
Jo, og den spiste fårkillinger..
Det kan jeg huske fordi jeg tabte en, som så sagde lyde hele natten, uden han fandt den.!
hilsen prinsessemulle

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-03-08 10:30

Det har vel bare været en grøn leguan http://www.terrariet.dk/Iguana_iguana_01049.html

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-08 10:33

Får får ikke killinger! Undskyld!
Det der foderdyr var måske en fårekylling. -Nåe JA FÅR FÅR HELLER IKKKE KYLINGER - MEN DET HEDDER DE ALTSÅ-
Selve dyret/ øglen som du beskriver har jeg set flere gange - prøveer at komme i tanker om hvad den hedder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-03-08 10:35

OK Bent Jul Grøn Leguan!

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 10:39

Nej. det er det bestemt ikke den var kun 20-30 cm. lang. og ikke grøn grøn, men sandfarvet/grøn.
mvh. prinsessemulle.
Den var fuldvoksen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-03-08 10:48

Her er et galleri af øgler http://www.stjerne.eu/ogler.asp der kan du måske finde den.

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 11:04

Jeg kan ikke finde den..?
Men der er da godt nok mange øglearter..

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 28-03-08 11:05

jeg er ret sikker på det må være en skægagam - de ligner lidt en grøn leguan men de er mere sandfarvet og har ligesom en krave af pigge, men et rigtig godt væsen.

Har fundet et billed her så du kan se...

http://www.stinasworld.dk/beardeddragonsdinosaurus.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-03-08 11:17

Skægagame....men de bliver altså store

20-30 cm lang, så er det kun unger....de bliver 60 cm lange når de er voksne og det bliver de hurtigt.

http://www.zoozity.dk/Krybdyr/Pasning/%C3%98gler/Sk%C3%A6gagame.aspx

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 12:07

Den var højst 30cm og den var fuldvoksen, jeg er "bange" for de store.
Derfor ved jeg at den var mindre.
men tak.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 33 point
Dato : 28-03-08 12:54

prinsessemulle, jeg er sikker på at det er skægagamaer, selv om du siger noget andet. Din beskrivelse passer perfekt på Spedy og Chip, sønnes to kæledyr (indtil for få mdr. siden)

Ja ja grin du bare, men de var enormt selskabeligt anlagt, nød at sidde på maven af sønnen og blive nusset imens de så tv.

De kan varierer en del i størrelsen, sønnens to er ikke blevet 60 cm selv ikke om de bliver målt fra næstetip til halespids.

De kunne ændre sig lidt i farven, specielt når de skulle skifte ham. De blev også mørkere under hagen, når de ville parre sig.

Og fårekyllinger er deres livret, sammen med melorme, fluer, biller og lidt salat

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 13:09

Okay, det kan måske være sådan en.
Jeg syntes bare at den havde en slags "præstekrave".
Men en selvskabelig øgle.!
min, min, min, min!
Tak allesammen!

Godkendelse af svar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 13:15

Tak for svaret Nordsted1.
Du har vel sikkert ret.
Men hvis ikke, siger du jo at den er kælen, hvilket jeg kan lide.
Det virker jo som et dejligt dyr.
Også tak til jer andre.
mvh. mulle

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 28-03-08 13:31

Er det ikke en vandgam? http://www.nhf.dk/vandagam.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-03-08 13:35

Her er et ikke særlig kønt billede af en skægagama, hvor du lige kan ane kraven, andre gange er den mere tydelig

http://www.123hjemmeside.dk/benderagerbo/8107327?i=16790280

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 13:38

Resultat: Det er vidst en skægagame!

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 28-03-08 14:43

ja så fik jeg jo ret-- men point??? hmmm selvom jeg informeret om det.. ja hm hm

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 28-03-08 16:16

Valget stod mellem dig og Nordsted1.
OG så valgte jeg Nordsted1 fordi han også havde en masse oplysninger.
Det er jeg ked af.