/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Hvordan fastsættes dagpengesatsen
Fra : craca
Vist : 516 gange
50 point
Dato : 25-02-03 16:29

Hvordan fastsættes dagpengesatsen?
Er den individuel, forskellig fra faggruppe til faggruppe eller ens for alle?

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 25-02-03 17:18

Hejsa,

Prøv at kigge på http://www.bm.dk/dagpenge/dagpengesats.asp

Dagpengene udgør 90 procent af den hidtidige arbejdsindtægt. Dog kan fuldtidsforsikrede ledige højst få udbetalt den maksimale dagpengesats, som er 623 kroner om dagen eller 3.115 kroner om ugen (2003).

For deltidsforsikrede udgør dagpengene højst 2/3 af den maksimale dagpengesats. Det vil sige 415 kroner om dagen eller 2.075 kroner om ugen (2003).

For personer, der er optaget i en a-kasse alene på grundlag af en erhvervsmæssig uddannelse (dimmitender), gælder en lavere sats på 82 procent af den maksimale dagpengesats.

For selvstændige erhvervsdrivende udregnes dagpengesatsen med udgangspunkt i gennemsnittet af arbejdsindtægten i de to bedste hele regnskabsår, der er afsluttet inden for de sidste fem år, før den selvstændige blev ledig.

Dagpengene udbetales af a-kasserne.

Hygge...

Søren

Godkendelse af svar
Fra : craca

Dato : 25-02-03 19:36

Tak for svaret CLAN.