/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Jern under vand
Fra : alsap
Vist : 1010 gange
40 point
Dato : 21-03-08 11:48

Findes der en metode til at få jern under vand til at holde op med at ruste?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-08 11:59

Jernskibe er beskyttet af zinkklodser.

Kommentar
Fra : alsap

Dato : 21-03-08 12:06

Det må du lige forklare nærmere hvad det er. Jeg har en gammel olietank fyldt med vand, som nu er ved at ruste op indevendig. Den bruges som en buffer til solvarmen og brændselsfyr.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-08 12:06
Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 21-03-08 12:07

Zinklodser er monteret for at moddvirke galvanisk tæring og har ingen betydning for rustbeskyttelse!

Jern skal rustbeskyttes ved en overfladebehandling. Det kan være en galvanisering eller malerbehandling (epoxymaling)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-08 12:21

Det lyder ikke helt lovligt det Du har lavet der, uagtet at vandet er "internt" og ikke kommer ud i kredsløbet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-08 12:24

Rust er galvanisk tæring.
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=zinkklodser

virkemåden er at fordi zink står lavere i spændingrækken end jern, så tæres det før jernet.
Men så kommer dit vand fra beholderen, til at indeholde zink

NatLex, fysik, kemi, naturfag, Redox ... Spændingsrækken gælder for elektronoverførsler, som foregår på grænsefladen mellem metallet og en vandig opløsning.

http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=sp%c3%a6ndingsr%c3%a6kken

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-08 12:52

Du skal nok kigge efter en anden beholder, hvis den er nedgravet skulle den have været gravet op eller fyldt med sand forlængst.
Hvis det er en indendørs kunne den muligvis skæres op og behandles indvendigt, men det ville koste det samme eller mere vs en ny beholder, eller en brugt af glasfiber eller rustfrit stål.

Kommentar
Fra : alsap

Dato : 21-03-08 13:26

En af mine venner havde for mange år siden en vandseng hvor der var iltdræber i. Er det noget man mon kan få mere? Ved ikke engang om man kan købe vandsenge mere!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-08 13:41

Joo vist kan du købe vandsenge.

Billige rustfri vandbeholdere!
Jeg ved, at man rundt om på landets spildevandsrenseanlæg, har et overskud af 1000 liters plastbeholdere. De har været brugt til pollymer, som anvendes til slambehandling - Det er for dyrt at sende dem retur til Tyskland - eller til kommunekemi i Nyborg.
Disse beholdere har man hidtil kunnet erhverve billigt

Kommentar
Fra : alsap

Dato : 21-03-08 14:15

Den tank er ren, står i en lade og fyldt op med 1200 L væske, så den har jeg ikke tænkt mig at tømme. Den stod der da vi købte huset og hvis der er en nem og billig måde at løse problemmet på, så vælger jeg den. Jeg har lige fået et forslag der lyder: "anoder i bunden og fritureolie i vandoverfladen"......Er der andre gode forslag???

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 40 point
Dato : 21-03-08 14:45

Anoder - det er jo zinkklodser

Kommentar
Fra : alsap

Dato : 21-03-08 15:03

Det var også det du startet med at sige. Så må jeg håbe at det virker og så et par liter olie i. Jeg vil selvfølgelig gerne høre flere nyttige forslag.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-08 15:04

Der var en der foreslog at skære den op og male!
Jo men er der ikke såå stort et hul at man kan få en hånd med en malesprøjte ind - det er jo heller ikke en voldsom stor beholder - problemet er at få den tørret. Der findes jo masser af midler som ellers bruges til undervognsbehandling og nogle der bruges til koldgalvanisering bl.a.et der heddder noget i retning af galvanofrøjd, de indeholder zink

Godkendelse af svar
Fra : alsap

Dato : 21-03-08 15:04

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-08 15:07

ja selv tak