/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Netværk ovr switch fungerer ej
Fra : kettedk
Vist : 737 gange
500 point
Dato : 20-03-08 20:15

Vi er 6 gutter, som forsøger at holde netparty, vi har dog et stort problem.

For at vi allesammen kan komme på nettet, har vi forbundet "hovedkablet" til forbindelsen til en switch (D-Link DES-1008D - 100 mbit), som vi så har koblet alle computererne til.

Problemet er bare, at vi ikke kan få ordenlig forbindelse. Ví kan godt oprette forbindelse til routeren, som switchen er direkte forbundet til, men vi får ikke tildelt en adresse til standard gateway'en.

Dog er der to personer/computere, som ikke har problemer med dette. De kan sagtens få tildelt alle IP-adresser osv., og efterfølgende nemt komme på nettet. Jeg har siddet og rodet med indstillingerne og kablerne i 45 minutter, men jeg kan virkelig ikke få det her til at virke.

Hvad kan der være galt?

//Kettedk

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 20:18

Standard Gateway skal sættes op til routerens IP adresse

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 20:19

routeren er vel sat op til at køre DHCP ?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 20:20

Ja, vi får tildelt adresser fra DHCP.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 20:21

Sæt standard GW på hver PC til Routerens IP

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 20:23

Skal vi så bruge den gateway-adresse, som den computer, der er på nettet, har?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 20:23

Hvis ikke, hvordan finder vi så routerens IP?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 20:24

Hvad er den ?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 20:24

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 20:26

Routerens IP er den adresse, som du indtaster i din browser, for at få forbindelse til Routeren og kunne opsætte den. (med mindre du da bruger direkte kabel).
Det er typisk 192.168.1.1

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 20:27

Hvordan kommer i ud af huset fra routeren. Adsl kabel Stofa ?????

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 20:28

ADSL TDC

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 20:34

OK.
Routeren har sin egen IP som også virker som standard gatewai i lan nettet inde i huset.
Routeren er på wan siden opsat med en IP ude i verden (TDC) og en eller flere DNS adresser kan ikke lige huske om der også er en standard gw der (men det kunne godt være den adresse du opgiver).
Inde i huset burde det være nok at hver computer var sat til DHCP og auto modtagelse af adrtesser fra routeren.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 20:35

Prøv lige at genstarte routeren, når I har lavet alle ændringer.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:02

Har det hjulpet ?????

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 21:02

Foreløbig har det ikke hjulpet.

Jeg har indstillet standard gateway til 83.94.118.1, men det hjælper ikke.
Forbindelsen fra min pc sender en masse pakker, men modtager ingen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:03

Den adresse du nævner er det på routerens wan side, du sætter den som GW ?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 21:10

Nej, jeg indstiller den som standard gw på en af de pc'er, som har problemer.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:12

Jamen det er det du ikke skal.
De skal indstilles til routerens IP som standard gateway
Hvad er din routers adresse?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 21:21

Citat
Hvad er din routers adresse?
Jeg har ingen anelse. Jeg prøvede med 192.168.1.1 i browseren, men der skete intet.

Men det må vel være den adresse, som denne computer har som gateway?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:22

Der er flere standard adresser afh. af hvilken router det er.
Hvad er det for en router?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:23

Du kan også prøve med 192.168.10.1

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:25

Jeg får en mistanke om at det måske slet ikke er en router, du har på. Så passer det godt med at der er to maskiner, der kan gå på, da man typisk har to dynamiske IP adresser hos TDC.
S fortæl lige hvordan din forbindelse er og hvad for en router du (måske) har

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 21:26

Det er en Siemens SpeedStream 4100.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:26

Det er IKKE en router - det er det modem, du bruger for at komme ud af huset på TDC´s net.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 21:28

Citat
hvordan din forbindelse er
Tænker du på hastigheden?

I såfald:
http://www.speedtest.net/result/248919592.png

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 500 point
Dato : 20-03-08 21:29

Hvis I bare har sat en switch til den kan I kun få det antal maskiner på, som du har købt IP adresser til hos TDC og det er typisk 2. Det stemmer så også overens med de adresser du nævner som standard gateway er tdc adresser og ikke lan adresser fra en router.

Prøv at opsætte en tredie maskine som de to der kan gå på nettet og sluk så for en af de to første, så vil jeg næsten garantere at nummer tre kan gå på.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 21:29

Citat
Det er IKKE en router
Hvad gør vi så?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:30

I kan KUN bruge to maskiner ad gangen på nettet indtil I køber en router og sætter ind mellem dit speedstream og switchen.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 21:31

Citat
Prøv at opsætte en tredie maskine som de to der kan gå på nettet og sluk så for en af de to første
Det prøver vi da lige

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:33

En Linksys WRT54GL er en rigtig god router til ca. 400 kr så vidt jeg husker. Den sender også trådløst.
Hvis ikke du har prøvet at sætte sådan en op før er det en god ide at alliere dig med en der har.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:41

skali på internettet eller er det nok i kan se hinanden ?

Godkendelse af svar
Fra : kettedk

Dato : 20-03-08 21:45

Tak for svaret myg.

Vi får fat i en router lige om lidt, så vi endelig kan komme på nettet.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-08 21:50

Selv tak.

Husk så WAN siden på routeren opsættes som en af de maskiner, der har kunnet gå på indtil nu med TDC's adresser på GW og DNS.
På LAN siden aktiveres DHCP og standard gateway er routerens IP adresse (den du skriver i browseren for at komme i kontakt med den). De enkelte PC'er opsættes blot til DHCP og auto modtagelse.
Håber Ifår det til at virke - så god fornøjelse.