/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
amrikansk skovkat
Fra : ki-san
Vist : 4488 gange
220 point
Dato : 20-03-08 12:21

Hej alle sammen.
er der nogle der kan fortælde mig, hvor man kan få fat i en arimansk skovkat henne, jeg har været inde på google, for at finde noget om den, men ikke noget om den, nogle stæder. kan i hælpe mig.
m.v.h sanne

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-03-08 12:34

Det må være Maine Coon du mener:
http://www.mainecoonklubben.dk/

Opdrætter f.eks. :
http://proprius.dk

Kommentar
Fra : ki-san

Dato : 20-03-08 12:37

nej det er det ikke, den skulle line en nosk skovkat, men vejer noget mere, og noget støre

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-03-08 12:39

Så er det vel en jaguar....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-03-08 12:41

det ville jeg da også gerne vide..hedder det ikke amerikansk skovkat. undskyld...
sidder med min kattebog og der er to katteracer der hedder noget med ameriansk...det er american shorthair og americanwirehair.men maincoon er en oprindelig amrikansk naturrace der stammer fra staten maine og den er godt nok flot....ja det de andre såmænd også....
miauuuuuuuuuuu .j.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-03-08 12:42

Godt så... Kig på billederne. Dét er Maine Coon; Er jeg ked af at sige.!!!!

Kommentar
Fra : ki-san

Dato : 20-03-08 12:46

undskyld. men hved mener du med det?. sådan en må vi jo ikke have her hjemme.
jeg har bare hørt om den, men kan ikke finde den nogle stæder, har ikke set den.den skulle veje som fuldvoksen ca. 15-20kg

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-08 12:52

Findes de findes de her

Nej men spøeg her

http://www.skovkatte.store.dk/

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-03-08 12:56

en main coon ligner også en smule en norsk skovkat....den store buskede hale meget flot og alm. i danmark....altså som racekat....så nem at finde.har da set masser af anoncer på salg af dem....
som er blir sagt....main coon...amerikansk naturkat....
miss.j.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-03-08 12:59

Glem det med vægten. Det er en latterlig skrøne.

Her vejer vores Maine Coon'er fra 3,5 til 8,5 kg. Og det er det gængse.

missjosephine:
Det er (altså) to forskellige racer, med to vidt forskellige temperamenter.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-03-08 13:05

hvad er to forskellige racer?....j.
ja en norsk skovkat og en maincoon er to forskellige racer det ved jeg godt..har en kæmpe kattebog med alverdens katte..men de ligner nu lidt hinanden...i bagenden da....den store flotte hale...miau..j..

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-03-08 13:51

Der findes 3 racer i kategorien Skovkat. Det er Norsk Skovkat, Sibirisk Skovkat og Main Coon. Den 4. kategori er måske dén du tænker på, nemlig Amerikansk Curl. Så vidt vides, er der ingen af denne race i Danmark, den er kun nævnt som race i racekatteklubberne, men ikke under opdrettere.
http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=143&WebsiteID=1&LanguageID=1 .
Hvis det er denne race, su tænker på, så skal du til udlandet, måske med størst sandsynlighed i USA. Racen er højst sandsynlig en blandingsrace mellem en Skovkat og en curl kat (krølle-pels).
MVH Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-03-08 14:15

Amerikansk skovkat er ganske rigtigt en Maine Coon.

M.h.t vægten på dem, så er det sådan at der findes nogen få hanner der er meget store og tunge....mener rekorden er 13 kg, for en kat der målte 130 cm fra snude til halespids.

Hunnerne er ikke så store.......men, men.....arten har, i følge min mening lidt en del under avlen gennem en del år.....meget sjældent nu om dage at finde en stor og flot Maine Coon......

De er mere eller mindre i huskattestørrelse de "pistlinger" man ser nu om dage, og som slet ikke ligner den oprindelige race....jeg har sådan lidt på fornemmelsen, at det har været så populær en race, at bare der stod MCO på stamtavlen, gjorde det ikke så meget hvordan dyret så ud og derfor er der avlet på alt skrabsammen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-03-08 14:21

Arrrhhhh, Dova... Nu generalisere du. Tag et smut på katteudstilling og se store flotte maine cooner, dertil gengæld har en stor indavlsproent.

Vores han på 8,5 kg er flot og stor, som han skal være, men har en indavlsprovent på under 10%, så det kan lade sig gøre at avle store og sunde Maine Cooner.!!! Det kommer også helt an på hvilke linier du avler ud fra.!!!

Sundhedsprogrammet "Pawpeds" kan lære dig mere om stamtavler og indavslprocenter(genpuljen)
http://pawpeds.com/

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 220 point
Dato : 20-03-08 14:47

Rettelse: Vedrørende racen American Curl, har ordet CURL, i den her forbindelse intet med krøllet pels at gøre. SORRY !!! Det hentyder der i mod til kattens ører, der krøller bagud.
Jeg har fundet nogle links, som viser nogle opdrættere i udlandet.
Racebeskrivelse: http://www.fifeweb.org/wp/breeds/std/acl_std.html
http://www.eurocatfancy.de/en1/nav/cat-breeds/ACL/americancurllh_profile.html
http://www.cfainc.org/breeds/profiles/american-curl.html
For øvrigt fdindes denne race i to pelslængder, nemlig langhår og korthår.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-03-08 15:25

'dova' -
hvornår har du sidst været i et Main Coon Opdrætter hjem ? - end sige på en Racekatte udstilling? hvor der bl.a. har været udstillet Semilanghårs katte som Main Coon? Mon du måske forvæksler racen med NFO, Norsk Skovkat? (Ja, sidsnævnte race er jo også større end "pistlinge størrelsen"s eksempel. --- MCO og NFO er nemlig meget ens, bortset fra størrelsen. NFO er meget mere elegante og (specielt hunkatte), mere feminine at skue og de har et "trekantet" ansigt. Main Coon racen er der i mod STOR! og GROV! og den er mere kantet, at skue. Tit er den også lidt klodset i sine forsøg på balancekunst, spring osv. - uden dermed at skære alle over én kam. Men huskatte størrelse NEJ
Hvad indavl angår, så er den seriøse opdrætter klog nok til ikke at overdrive dette. F.eks. en far/datter eller mor/søn parring kan være ret fornuftigt, med ønske om at avle nogle gode egenskaber frem. Afkommet heraf, skal naturligvis avles med nyt blod. At der så liger en bedstefar /-mor eller oldefar/-mor mm. bag i kattens stamtavle, gør intet, specielt ikke hvis det er gode aner. Der ud over holder de enkelte klubber nøje øje med indavlsprocenten, ved stamtavle udfærdigelsen. Det giver bøder eller kraftige advarsler hvis man overskrider de fastsatte rammer. For det meste er det de uvidende avlere, dvs. nybegyndere eller dem der ikke har sat sig ind i genetikken regler om gener og arvegang.
Der findes også "opdrættere" som avler uden stamtavler, dvs. de ikke er medlem af en anerkendt katteklub. Her er det håbløst at "styre" forkert avls kombinationer, men dette gælder også indenfor hunde opdræt o.lign.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : ki-san

Dato : 20-03-08 17:14

Tak for svaret akle.
jeg fandt noget, fra den ene hjemme side, som passer både på vægt og udsenet.1000 tak for det.
jeg er ikke god til engelsk, men tror jeg har søgt.
m.v.h ki-san

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-03-08 20:13

Godt du fandt noget af det du søgte.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Kleopetra

Dato : 22-01-09 16:26

Enig med akle

Maine coon er en lille klodsmajor en i mellem, har en lille hankat på 6 mdr. eller lille og lille men så ung han kat af racen maine coon og han er ret god til at vælte alt hænge fast skvatte ned osv. men dejlig er han, en rigtig mellem ting, mellem hund og kat i sin adfærd. Men heller ikke jeg har nogen sinde hørt om Amerikansk skovkat !!!? Men American curl har jeg hørt om de er også ret flotte.
Og ja en Skovkat er meget elegant også i bevægelse, selv om den godt kan minde meget om en Maine coon er det stor forskel på de to racer, når det kommer til adfærd og bevægelse, nåh ja og størrelse.