/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rengøring af parketgulv
Fra : jesper.s
Vist : 7580 gange
100 point
Dato : 16-03-08 14:04

Hej.

Jeg er med til at rydde en lejlighed der har været misligholdt. Nu har vi næsten fået tømt den, så mit spørgsmål lyder på, hvordan vi næmest vasker/renser parketgulvene. De er ikke beskadiget, men er meget fedtede, så det vil tage flere mdr. at gøre det med knofedt. Jeg tænkte på en højtryksrenser, men den puster jo meget vand ud. Hvad med en damprenser, er det en mulighed, eller er der nogen der har et bedre forslag?

På forhånd Tak!

God Påske til alle.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-03-08 14:26

Nu skal du passe meget på..
Trægulve kan ikke tåle meget vand, hvis de bliver meget våde udvider bræderne sig og gulvet rejser sig fra underlaget, så er det bare ødelagt.
Hvad er det for noget fedt stof der er på dette gulv?
Grundrens til malerarbejde er godt til nikotin og andet naturligt forekomment fedtstof.
vh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-03-08 14:42

Behersket meed vand og grundrens lyder fornuftigt, forudsat at gulvet har intakt lak under skidtet.

Klude med terpentin er også gode til rengøring. Husk i så fald god ventilation.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-08 14:46

Lag af fedt er jo relativt, hvis der ligger en plamage i mit køkken klares det med en god gang Ajax, brun sæbe i godt varmt vand også, men lad det ikke pjaske for længe, så hellere et par omgange.

En højtryksrenser smider blot problemet op på væggene.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 16-03-08 14:55

Hvad med en damprenser?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-08 15:06

Citat
Hvad med en damprenser

nej, du ødelægger gulvet

Heller ikke bruge brun sæbe, da det også lægger en fedtet hinde..brun søbe er noget af det der findes med den dårligste rengøringseffekt og ikke særlig miljøvenligt, da det er stærkt alkalisk

Brug først opvaskemiddel.....Fairy Ultra, det opløser fedtet...skrub gulvet med det og en almindelig gulvskrubber......uden klud i første omgang...
Når så skidtet er løsnet op opløst kan du vaske med enten en moppe eller gulvklud/skrubbe

Når så gulvet er rent, vaskes det over med noget gulvsæbe beregnet til lakerede gulve.

Medmindre du vil ud at investere i at leje en gulvvaskemaskine......men det er både dyrt og mindst lige så besværligt at få den transporteret, koblet til og vasket gulvet , som det er at gøre det på "gammeldaws facon"

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 15:15

Før man begyndte at bruge grundrens som er et udmærket middel brugte man en sjat 3 dobbelt salmiak i en spand vand, det tager skidtet Det er brugt af malere i generationer og virker på nicotin mm

God arbejdslyst SunoFisk

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 16-03-08 15:21

brun sæbe opløser altså lakken...man kan bruge brun sæbe som maling- og lakfjerner, så nul brun sæbe....og alt opvaskemiddel også de billige produkter opløser fredtstoffer....
bagefter en god gang gulvslibning og ny lakering....
god arbejdslyst....
j.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-08 15:29

Det allerbedste rengøringsmiddel TIL ALT, lige med undtagelse af vinduesglas

Er UNIVERSALRENS købes i campingcentrene, det kan som sagt bruges til alt, træværk, pletter på tøjet, trafikfilm og andet snavs på campingvogne.

Du kan bruge det fortyndet, men i dit tilfælde, så det nok bruges "råt"

Vi synes det er bedre end salmiakspiritus, brun sæbe, opvaskemiddel, ajax og hvad der ellers findes af rengøringsmidler

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 16-03-08 15:51

Jeg bor i København N, ved du hvor jeg kan købe det? Jeg har bil så det er ikke noget problem hvis jeg skal køre efter det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-08 15:56

Det kan købes i campingcentrene, på flasken står et tlf nr.

48 48 85 84 så kan du ringe og spørge hvor den nærmeste forhandler er

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-08 15:57

på flasken står yderligere

Benyttes til afrensning af blandt andeat, gulve, vægge, sanitet, ovne, grill, komfurer, motorer, maskiner, tkstiler, fælge, fjerner også tjære og asfalt

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 16-03-08 16:00

Tak for svaret Nordsted1.
Og tak for alle de andre svar.

God påske til alle.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-08 17:42

Nå.....

Brun sæbe brugt efter anvisningerne både opløser fedt OG lægger en ny hinde, det kan 84.217.818 forgangne og nulevende husmødre og rengøringspiger tale med om, og en del mænd inclusive undertegnede.
Hinden skal være der for at gøre gulvet rengøringsvenligt, man bruger også sæbespåner, men det er ikke så almindeligt. Og det er en hinde og ikke som tandsmør på tebirkes.....mums.

Det er FØRST når man virkelig skal fjerne maling eller kraftige belægninger, f.eks i en ovn at det skal bruges i ren form.