/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
mangler vi ram ??
Fra : dhmoelsted
Vist : 958 gange
200 point
Dato : 15-03-08 17:16

min kone har en bærbar hp pavillion rimlig kraftig nok over 2 ghz, og 512 ram , og 20 gb plads på hd
hun klager over at når hun kører et corel paint shop pro x program og arbejder i det så vil hun smatidig tale over mess. i headsæt , hun klager over at den er langsom vi har 8mbit /512 og en router ind til hende , jeg gætter på en formatering eller for lidt ram til flere ting ad gangen ..har jeg ret heri ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 17:23

Ja du må nok doble den ram.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-03-08 17:25

Ja,- Flere RAM. Det er et grafikprogram som er RAM krævende.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-03-08 18:48

nu har maskinen kørt i 3 år i næsten døgndrift en formatering kunne ikke rette op på det

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-03-08 19:00

jeg vedlægger lige et svar fra HP support , syntes det er villedende , kan den ikke opgraderes med 2 x 512 i stedet for de medfødte 2x 256 citat :

Det er PC2700 (DDR333), der sidder i computeren. Der er 2 256 MB ramblokke, og du kan opgradere til 2 GB.
Det kan du så alligevel ikke helt fordi det kun er den ene ramblok der kan skiftes.
Det rimelig enkelt at skifte ram. Det er SODIMM slots.

Skulle dette mod forventning ikke løse problemet, eller har du andre spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig igen.

Med venlig hilsen
Inge

HP Teknisk support

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-08 19:19

Selvfølgelig kan i sætte 2 x 512 MB RAM blokke i den, og muligvis mere, jeg vil foreslå en online scanner, den viser hvilke der i og hvad og hvor meget i kan opgradere med, læs mit tip: http://www.kandu.dk/Tip16282.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-08 19:21

Citat
Det kan du så alligevel ikke helt fordi det kun er den ene ramblok der kan skiftes
hvem i alverden påstår sådan noget vrøvl ?

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-03-08 19:57

hej ovn
det gør hp support jfr. indsatte citat
Det er PC2700 (DDR333), der sidder i computeren. Der er 2 256 MB ramblokke, og du kan opgradere til 2 GB.
Det kan du så alligevel ikke helt fordi det kun er den ene ramblok der kan skiftes.
Det rimelig enkelt at skifte ram. Det er SODIMM slots.

Skulle dette mod forventning ikke løse problemet, eller har du andre spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig igen.

Med venlig hilsen
Inge

HP Teknisk support
ps hva skal man så tro????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-08 20:00

Du kan godt skifte begge RAM blokke det har jeg gjort med min egen Medion også fra to 256 til to på 512, jeg har også hjulpet med at skifte på IBM bærbar også begge blokke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-08 20:01

Men prøv nu at køre den online scanner, den fortæller hvad du kan putte ind i computeren

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-03-08 20:47

til ovn
tak for din hjælp
jeg har lige haft monstromet ude på køkkenbordet og jeg tror ikke hun er så tosset en da fra hp support , da jeg skruede ram dæksel af kom der bare en blok til syne men 256 så hvor den anden blok er må foreløbig stå hen i det uvisse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-08 21:03

Ja jeg må tilstå at jeg ikke ved hvordan RAM blokke err arrangeret i en HP, men mon ikke de ligger ovenpå hinanden, adskilt af en lille plade ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-08 21:10

Hej jeg er inde og kigge på en side om opgradering af RAM, hvad er det for en Pavillion ? Der er en million modeller

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 21:41

Så sidder de 250 MB gemt og der er så sikkert en slot ledig ved siden af den 250 du ser på.
Endelig kan det være at der slet ikke er 250 + 250 men bare en gang 250

start comp
højreklik på denne computer og vælg egenskaber..........nu står der hvilket styresystem du har og hvor mange der er.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-08 21:46

Der står da ikke hvor mange blokke hukommelsen er fordelt over Eyvind, eller ? Det gør der hvis der bliver tjekket med Everest eller den scanner jeg anbefaler, hent eventuel Everest gratis her: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-08 21:48

Yes - men jeg ville også bare lige vide hvad maskinen selv lige oplyste.
Og vi ved jo at der er en ramklods på 250

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 15-03-08 22:33

Ellers køb en Dell precision M6300 bærbar. Den kan man få med 8 gb hukommelse
Dog koster det ca. 10.000 at opgradere fra 4 til 8 GB... lidt pebret..

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 15-03-08 23:11

det er en hp pavilion zv5416ea udgået af produktion jeg har kørt programmmet og fået af vide der er 2x 256 ram , så hvis de ikke ligger oven på hverandre så aner jeg ikke hvor de er gemt , ellers forygende forskel i priser på de ram.....og jeg har jo af hp fået at vide at der er to x 256 men den ene gemmer sig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-08 00:16

Her på denne side står der at du kan udskifte 2 moduler, det er jeg også tilbøjelig til at tro, men hvorfor HP support påstår at du kun kan skifte ene og har skjult den anden, det forstår jeg ikke, men alternativ kan du købe 1 blok a´ 1GB og sætte ind der hvor du kan, RAM blokke behøver ikke have samme størrelse, men skal have samme ydelse, og det har dem på siden her DDR333 PC2700 SODIMM: http://www.memoryx.dk/navn/HPPavilionZV5416memory/moduler.aspx 1 på 1GB er også billigere end 2 på 512MB

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-08 00:21

I kan også få mere ydelse ud af computeren, ved at flytte sidefilen over på en anden partion, det har jeg gjort og min 8 år gamle computer melder aldrig mere "computeren har næsten ikke mere virtuel hukommelse" som den kunne gøre ved tunge billed og lyd opgaver, før jeg flyttede sidefilen: http://www.helgec.dk/pagefil.html

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 16-03-08 09:55

hej ovn
tak for dit svar men nu bliver det for teknisk for mig , men du mener jeg skal glemme alt om den ramblok på 256 mb der ligger "etellerandet sted" og så tage den jeg kan se ud og sætte en 1 gb i
undskyld kan man det , var det ikke bedre at få undersøgt hvor den anden ramblok ligger, de får jo heller ikke samme ydelse når en er 256mb og en anden 1gb
mvh
hans

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-08 11:42

Hej igen, Du kan sagtens udvide/ skifte den ene RAM blok og lade den anden sidde, nej det er ikke bedre at skifte begge når den der bliver tilbage virker fejlfri, så hvis den ikke sådan lige lader sig skifte, så kan du bare skifte den du kan se, men den nye SKAL være DDR333 PC2700 som den gamle, du kan også afprøve om RAM blokkene er i orden med dette lille gratis program: http://cpu.rightmark.org/products/ramtester.shtml

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 17-03-08 16:18

jeg indsætter her hvad hp support har svaret mig i dag CITAT:

Hej Hans

Tak for dit svar.

Du kan godt sætte mere ram i, men kun en klods. Det kan være en 512 eller 1024 MB. Det andet ram slot er ikke brguertilgængeligt, så den ramklods der sidder der, kan du ikke tage ud.CITAT slut

jeg har så hørt i min øresnegl at det andet ram ligger under tastaturet er det ikke mont i et sodimm slot , ville det være vanskeligt at demontere tastaturet i så fald ?? i øvrigt foreslår hp at jeg fjerner det ram på 256 , og sætter et på 1 gb i kan disse 2 størrelser arbejde sammmen 256 og 1 gb???

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 17-03-08 16:19

Citat
min kone har en bærbar hp pavillion rimlig kraftig nok over 2 ghz, og 512 ram , og 20 gb plads på hd hun klager over at når hun kører et corel paint shop pro x program og arbejder i det så vil hun smatidig tale over mess. i headsæt , hun klager over at den er langsom vi har 8mbit /512 og en router ind til hende , jeg gætter på en formatering eller for lidt ram til flere ting ad gangen ..har jeg ret heri ??

Ja,- Du har ret. Flere RAM, eller en ny PC med flere RAM og en større HD.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 18-03-08 02:13

Citat
kan disse 2 størrelser arbejde sammmen 256 og 1 gb???
ja de kan sagtens arbejde sammen, det afgørende er at de hedder det samme, som jeg har skrevet oven over, den nye SKAL være DDR333 PC2700, lige som den gamle som bliver siddende, tastaturet burde ikke volde dig vanskeligheder at få løftet op, men jeg har aldrig arbejde med HP bærbar så nærmere kan jeg ikke komme, men det er en operation som du sagtens selv kan udføre, husk altid at røre ved noget med jordforbindelse inden du går igang og rør ved kabinettet før du sætter fingrene på RAM blokken, statisk elektrisitet og finelektronik har det ikke godt sammen, her et link med trin for trin billeder, og tekst om hvordan du skifter RAM blok i en bærbar: http://www.crucial.com/install/sodimm.aspx pas på ikke at knække de to små clips som holder blokken på plads, ikke bøje for langt tilbage, kun lige så RAM går fri. Kingston og Crucial er anerkendte og gode RAM, jeg bruger Kingston i alle mine maskiner

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 18-03-08 08:54

Tak for svaret o.v.n..
det var en hård nød at knække tak for linket , det paser med en hp link om samme som min søn sendte i aftes eneste forskel er at man vender bunden op og afmonterer 4 skruer der holder tastatur og dækplade, så nu har jeg bestilt 2x 1gb så nu skulle der vel være lidt mere space for alle fruens programmermv. eneste om det kan betale sig at ofre på en pc der er godt brugt...nu prøver vi
mvh
god påske
hans

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-03-08 12:49

Tak i lige måde, du skriver at du har bestil 2x1GB havde du ikke erkendt at kun den ene blok kunne skiftes ? Om det kan betale sig ? Hvis computeren kører udmærket og bliver ved med det et par år endnu, så mener jeg ja