/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad betyder de tegn der stå ?
Fra : 2601
Vist : 2489 gange
300 point
Dato : 15-03-08 17:12

Hvad betyder de tegn der stå ved en vielse i Trinitatis Kirke i København 22. dec. 1740.???

"
+ m ? [Anno 1740 d. 22 Dec:
[? Jørgen Kømmel og
+[ Anna Dorothea CorneliiDatter viet i Kirken.
"
Det er Trinitatis Kirkebog side ? nr. 7. Opslag 351, 1731-1742.

Håber nogle hved hvad det betyder?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-03-08 21:21

Slægtsforskning er overhovedet ikke noget jeg har forstand på

Men jeg fandt en side med tegn og forkortelser/slægtsforskning
http://www.e-bachmann.dk/genealogy/signatures/index.shtml.dk

Ved ikke om det er noget du kan bruge?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 15-03-08 22:01

Til HelleBirgitte

Tak for dit forsøg på at hjælpe, men de tegn Bachmann er til er PC for at den kan skrive nogle specielle tegn. De tegn der står i kirkebogen er nogle præsten har skrevet og hvad de betyder er det jeg gerne ville vide.

+ kan betyde at hun er død, ses ofte ved fødsel/dåb.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-08 22:50
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 16-03-08 09:09

Til svendgiversen

Tak for din hjælp. Desvære står der intet om disse tegn som præsten skrev i "min" kirkebogen.

Men du skal endnu en gang have tak.

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 300 point
Dato : 16-03-08 09:36

Da jeg søgte efter forkortelser i kirkebøger fik jeg flere gange oplyst, at både
visse landsdele og også de enkelte præster ofte havde deres egne forkortelser...

Her i Sønderjylland har vi jo således ofte specielle forkortelser af tysk oprindelse,
og hvis "din" præst forkorter på sin egen måde, er det jo svært for os at hjælpe...

Prøv at se om de samme forkortelser går igen ovenfor eller nedenunder,
hvor de måske er tydeligere eller lettere at forstå meningen af...

Hvilke tegn er det specielt du er i tvivl om?
"+" plejer at betyde død,
"m" mand eller måned;
er der flere?? Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 16-03-08 10:52

Til svendgiversen.

Du har helt ret. Jeg tængte også på død da jeg så +, men det var dog mærkelig at gifte sig med en død kvinde.
+ m ? [Anno 1740 d. 22 Dec: som der står " ?" betyder at jeg ikke kan tyde hvad der står, men "+ m" skulle så betyde død sammen måned, men der er ikke nogle døde af det navn i dec 1740 i Trinitatis kirke. Det kunne jo godt være at der havde været pest eller ligende Brand, sygdom o.s.v. men jeg har ikke fundet noget. Det der bekymre mig er at de ikke optræder i OE-1771 selv under andre navne som kymmel, og ligende. Jeg har en broder der heder Johan Kømmel som optråder i OE-1771 under navnet Mandens navn: Kymmel Mandens erhverv: Taback Spinder., men ikke denne person( Ham spørgsmålet omhandler)
Jeg ved ikke om jeg har udtrykt mig klart nok, håber du forstår.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-08 15:07

Jeg forstår, men er ikke eksperten her...

Andre mere kirkebogs skriftkloge må hjælpe, Svend

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 27-03-08 22:08

Tak for svaret svendgiversen.

Vi kommer ikke vidre og du har gjort et stort arbejde også med det andet spørgsmål som jeg stillede og nu har sluttet. Man kan også drive det for langt ud og til sidst ende med at misbruge folk (Senta) der har gjort et ekstraordinær god indsat , langt over hvad man kan forvente.

Du skal have tak for din altid hjælsomme hjælp.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-08 22:15

Selv tak,
og lige som senta, kan jeg lide at søge på nettet...

Ikke misbrug, helt frivillig hobby, Svend