/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Øge strafferammerne?
Fra : Anna_tom
Vist : 609 gange
20 point
Dato : 12-03-08 23:20

Bør vi her i Danmark sætte strafferammerne op? Ville det ikke være med til at reducere kriminaliteten, hvis vi øger strafferammerne?

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 12-03-08 23:26

Næh. Kun i det omfang forbryderne ikke kan lave noget ulovligt, mens de sidder inde. De færreste ved hvad straframmen er for de forbrydelser de begår.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-03-08 23:37

Hvilke strafferammer ?

Og i givet fald skal de overholdes, jeg er r**træt af at høre i nyhederne når en spritbilist smadrer en familie at strafferammen går til 8 år når han så i sidste ende får 3 mdr betinget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-08 00:57

Citat
Hvilke strafferammer ?

Og i givet fald skal de overholdes, jeg er r**træt af at høre i nyhederne når en spritbilist smadrer en familie at strafferammen går til 8 år når han så i sidste ende får 3 mdr betinget.

Enig.....strafferammerne fejler ikke noget i de fleste tilfælde.........det er strafudmålingerne der skal strammes op på...og jo forresten, så mangler vi dødsstraf for visse forbrydelser

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-03-08 01:32

Citat
dødsstraf for visse forbrydelser

Hvilke forbrydelser ?
Jeg vil nødig skulle bestemme.
Gambrinus

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-08 07:15

Ja, gid det var så nemt, at man kunne nedsætte fjerne kriminalitet med strengere straffe!

I USA, hvor der som bekendt i mange stater er dødsstraf for bl.a., men ikke kun drab, begås der 30, tredive gange så mange drab i forhold til indbyggertallet som i Dk.

"Over there" begås der ca. 100.000 drab om året, mod 50-60 i Dk. Da der er knap (hvilket betyder lidt mindre end!) 60 gange så mange mennesker i USA ville de med danske mordrater have ca. 3000 drab om året.

Og det gælder ikke kun drab, en langt større del af befolkningen, især den sorte, sidder i spjældet i USA end i Danmark, alligevel er de fleste former for kriminalitet langt mere udbredte derovre.

Men justitsmosterens evige "hårdere straffe" hver gang der er begået en spektakulær forbrydelse giver stemmer, og det er nok det vigtigste!

Accepteret svar
Fra : Jenspeter0504

Modtaget 20 point
Dato : 13-03-08 07:59

Jeg tror heller ikke på mere og længere straf og slet ikke på dødstraf.
USA er et godt eksempel i den forbindelse.
Der er intet der tyder på at kriminelle tænker på straffferammer, når de begår noget kriminelt.
De eneste der tænker på strafferammer er dem der bliver ramt af kriminalitet, og som har brug for at understøtte deres retfærdighedsfølelse i forhold til den "smerte" som de selv har haft. Hævn hedder det vist og i den forbindelse er straf en samfundsmæssig beskyttelse mod selvtægt.
I forhold til den straffede selv og samfundets mål med at forhindre at han/hun begår ny kriminalitet. Ja så viser de alt for få undersøgelser som er lavet omkring kriminalitet og resocialisering, at tidlig prøveløsladelse, mulighed for prøveløsladelse, tilkendelse af invalidepension, nye gode muligheder for at bo og arbejde og alle den slags ting, som de fleste er glade for og trives med, virker stærkt reducerende på tilbagefald til kriminalitet. Så istedet for flere fængsler, strengere straffe, stuearrest og hvad den siddende justitsminister eller taler for. Ja så skulle vi sikre gode livsvilkår for alle mennesker, også de svage og udsatte, hvis vi ville gøre mere for at begrænse kriminalitet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-08 17:42

Nu er USA noget for sig. I nogen stater får de milde domme første gang de begår berigelseskriminalitet, det er betinget af at de holder sig på måtten efter løsladelse idet så meget som tyveri af en flødekaramel i en butik omgående udløser 20 år mere bag tremmer.

Og hvor mange tænker på at de kan blive henrettet når de netop er i gang med at begå den forbrydelse der udløser straffen ?

Kommentar
Fra : Anna_tom

Dato : 16-03-08 19:37

tak for jeres hurtige respons