/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvem Dækker tabet ????
Fra : Krassus
Vist : 452 gange
100 point
Dato : 10-03-08 17:53

Hvem dækker tabet hvis man som boligejer går i betalingsstandsning?

Jeg forstår at man tager pant i mit hus og sælger det, men i følgende scenario:

Hus koster 2millioner, man har 200.000 til udbetaling og låner de sidste 80% i et realkreditinstitut.

Hvis huset falder i værdi til 1million ( jeg ved godt dette er usandsynligt )
jeg går konkurs.
huset bliver solgt for 1million. hvem taber således pengene fra 1,8 ned til 1million? Dækker Realkreditinstituttet det eller er det Investorerne der må lide det tab?

Gør det nogen forskel om det er SDO eller alm. realkredit ?

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-08 18:26

80% af 2.000.000 er 1.600.000.

1. Du skylder fortsat 'resten' til kreditforeningen, men hvis (da) du ikke kan betale må 'nogen' dække resten indtil du senere kan betale eller til det afskrives hvorved 'nogen' har mistet sine penge.
2. Kreditforeningen har en reserve (indbetalt af samtlige der har lån) til den slags. Hvis alle huse pludselig faldt til halvdelen og alle husejere gik på røven, så har kreditforeningen ikke nok penge og de vil gå konkurs. Så er det investorerne (obligationsejere) der bærer resten af tabet.

SDO ved jeg ikke så meget om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-08 18:27

Citat
Hvem dækker tabet hvis man som boligejer går i betalingsstandsning?

Det gør/skal DU....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-08 18:47

Citat
Det gør/skal DU....

Mere klart kan det ikke siges

Og det gør ikke nogen forskel hvem kreditor er.......når man har stiftet gæld, hæfter man for det indtil det er betalt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-03-08 19:10

Citat
når man har stiftet gæld, hæfter man for det indtil det er betalt.

Der er forskel på 'hæfter for' og 'dækker tabet'. Spørgsmålet gik på 'dækker tabet' og så længe den fallerede boligejer ikke rent faktisk har betalt, så har han jo ikke dækket noget tab. Det har kreditforeningen ud af midler alle boligejere har bidraget til.

Det skal siges at kreditforeningerne kan være særdeles vedholdende med at forsøge at kradse pengene ind hos boligejeren.

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 10-03-08 19:48

Tak for svaret henrikkrebs. --> og hjælpen til hovedregningen der lige var smuttet sig en tur