/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu 8.04
Fra : o.v.n.
Vist : 902 gange
50 point
Dato : 09-03-08 18:19

Her er det tilladt brugere og interesserede at komme med spørgsmål eller erfaringer, om og med den gratis Linux distribution Ubuntu, helt aktuelt sidder jeg her med Ubuntu 8.04 Hardy Heron Beta 3, kører i øjeblikket live, men installerer i løbet af aftenen.
Jeg vil indlede med at fortælle at sprogvalg automatisk popper op når live CDen starter, menuen er ændret lidt første valg hedder nu Try Ubuntu without changes anything on your computer, på linjen under kan man installere uden at prøve live først, Install ikonen er dog stadig på live skrivebordet som i kan se: http://peecee.dk/upload/view/102638 jeg bruger Firefox 3 som er på live CDen, glæd jer til Firefox 3 er færdig med Beta stadiet til Windows, den er bare god, hurtig og nem, tre ting som absolut ikke plager Internet Explore7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-08 18:33

Jammen O.V.N. - det er jo den afrikanske ubuntufugl.

Men jeg venter lige lidt på frigivelsen...................og får den sendt som sædvanlig.

Ps. jeg er spændt på om ubuntu stadig kan køre på min gamle Compaq 600 mhz. / 320 Mb ram

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 18:39

Ubuntu skulle selv vælge ydelse efter computerens ydeevne, så det kan den sikkert, men du får ikke det samme gejl som dem der har en kraftigere computer, jeg hentede min på nettet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-08 18:53

Nej nej det er også bare til at tage med på ferie...............
(jeg har både XP og ubuntu med på ferie.
Jeg har en lidt større 3Ghz /2 Gb ram med en skuffe-harddisk netop til formålet.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-03-08 21:34

det er et super oplæg du kommer med her ovn

-- er det muligt at du kunne komme med et link til ubuntu 8.4 ??? ---
jeg har søgt lidt men synes ikke jeg kan finde den !!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 22:10

Her et link til at hente: http://cdimage.ubuntu.com/dvd/current/ men den er nu ikke magen til min, den her er til at brænde på en DVD 4,2GB, min kan være på en CD, men linket virker og har du en DVD så hent den, jeg leder lidt videre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 22:16

Jeg hentede min for nogle dage siden her: http://www.ubuntu.com/testing/hardy/alpha3#head-cd74c7a3b1f906cedc9b9e8adb1772a9505c2e4b men linket virker ikke i aften, leder videre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-08 22:25

Jamen den kan jo hentes hos Softpedia: http://linux.softpedia.com/progDownload/Ubuntu-Hardy-Heron-Download-32974.html rul ned på siden og klik på Ubuntu 8.04 Alpha 6 (Hardy Heron) LST Desktop i386 (ISO) husk ikke pakke den ud, men brænde den som ISO på en CD

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 10-03-08 07:46

hen ovn

øøøøøhh
så vidt jeg kan se er der 14 når man klikker på dit sidste link....
dette....
"Softpedia: http://linux.softpedia.com/progDownload/Ubuntu-Hardy-Heron-Download-32974.html rul ned på siden og klik på Ubuntu 8.04 Alpha 6 (Hardy Heron) LST Desktop i386 (ISO) husk ikke pakke den ud, men brænde den som ISO på en CD"

,,,, kan det passe at det er nr. 9 man skal downloade ??

er der noget bud på hvornår ikke beta frigives ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-08 10:22

Den nye udgave som "kun" findes i beta-version hedder 8.04 = 2008 april..........det varer ikke ret længe før den frigives og på et tidspunkt kan du være heldig at de vil sende en udgave til dig ganske gratis..............jeg har fået tilsendt udgave 7.04 og 7.10

Der kan være vrøvl med en beta-usgave så som ny bruger ville jeg foreslå at du venter lidt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-08 12:13

Hvis du vil have både Windows og Linux på en harddisk (dual boot) så vent til der lidt mere om hvordan, det er den måde jeg vil køre på, men kan ikke finde ud af det men ellers er det rigtig med nr 9 linje, de øverste er noget torrent som du vistnok skal bruge et fildelings program til (tror jeg, jeg aner ikke hvad torrent står for) men ikke noget man kan hente og bruge uden videre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-08 14:19

Hvis det er en stationær computer så vil jeg foreslå at benytte harddiskskuffer til hver sit styresystem.
En skuffeholder med skuffe koster et par hundrede og en ekstra skuffe koster noget mindre.
Skuffen sættes over CD / DVD og monteres på samme måde.
Nu kan der vælges styresystem inden comp startes.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-08 14:46

det skal kunne lade sig gøre med dual boot, det kunne 7.10 distroen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-08 14:53

Nå ok - så nøjes jeg med selv at bruge skuffer..........
Og måske prøver jeg en dualboot bare for sjov, på en af de bærbare.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-08 01:06

Her må da gerne være flere som deltager kom indenfor og spørg eller fortæl om dine oplevelser med Ubuntu

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-03-08 22:27

Hejsa

Jeg har tidligere hentet og prøvet live udgaven af ubunto 6.10, jeg har aldrig fået den installeret.. Men live versionen virker overraskende godt Men efter jeg faldt over denne tråd, så henter jeg nu den der bliv linket til.

Citat
http://cdimage.ubuntu.com/dvd/current/

Og det er da denne der skal hentes:
Citat
PC (Intel x86) install/live DVD
For almost all PCs. This includes most machines with Intel/AMD/etc type processors and almost all computers that run Microsoft Windows, as well as newer Apple Macintosh systems based on Intel processors. Choose this if you are at all unsure.

"Choose this if you are at all unsure", det burde da sige alt

Jeg får forhåbentlig snart en extra pc'er til at afprøve på.

Mit formål med Ubuntu skulle være at kunne blive 100% Mikro$åft-fri.. Jeg er det nogenlunde nu, men en 25Mhz Amiga med 16mb ram er ikke nok til alt
Så jeg håber at kunne klare resten med Ubunto.

Men, ikke for at komme "off-topic", men det har jo med linux at gøre.
http://xamiga.net/
Der kan hentes en iso fil til cd, som kan bootes fra, så har man sin egen lille "linus-amiga-pc'er"
Check det ud, personligt kan jeg lide idéen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-08 22:33

Det var godt du kiggede ind taunusanden - for O.V.N. er vist lidt træt af bare at høre om mine skuffer i stedet for dualboot.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-08 03:02

Ja velkommen til taunusanden Eyvind er sikkert i gang at opbygge et skuffe selskab jeg bruger også Ubuntu live cd endnu, når den nye 8.04 er endelig færdig forsøger jeg endnu en gang at installere dual boot, det mislykkedes total med den cd jeg har nu, jeg havde ellers oprettet en pation på harddisken, beregnet til Ubuntu og forsøgte at installere manuel, uanset hvad jeg valgte kørte jeg fast da installationen sagde at jeg ikke havde valgt at filsystem, eller noget i den retning, partionen var formateret som ext2, så prøvede jeg en automatisk guidet installation, fik godt nok at vide den ville bruge hele disken, men jeg regnede med at på et tidspunkt ville jeg få mulighed for at pege på den partion som jeg havde bestemt til Linux, men nej hele disken var HELE disken, så der røg min ny installerede Windows XP det var i januar at jeg installerede, men nu havde jeg en ren Ubuntu computer, det varede et par dage inden jeg bestemte mig for at formatere harddisken igen og installere Windows, jeg har ikke taget skidtet fuldt ud og kan blandt andet ikke bruge min netbank fra Ubuntu, hvis jeg får samme besvær næste gang, så bliver det en Ubuntu computer og jeg vil så bruge min bærbare til at gå i banken, eller få et Activ card til Ubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-08 03:04

Kom indenfor og fortæl om dine oplevelser med Ubuntu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 13-03-08 08:31

Gode og gode.
Tja sidder her og knokler løs med en masse detaljer omkring min Dell Latitude D531, hvor hardy (release6) absolut ikke er særlig godt understøttet til denne.
Har kæmpet en kamp siden 6.06 med at få de rigtige drivere til Grafik og netværks kort - selvom det er en sprit ny maskine!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 09:08

Dualboot mener jeg bør gøres sådan:

Tom harddisk
Lav en partition i starten af HD på en 1/3 af HD
formatér partitionen til NTFS og sørg for at den er aktiv (boot)
installér din XP
Lav en udvidet partition (ekstented) på de 2/3 af HD
Lav et logisk drev i slutningen af den udvidede partition og kald den lager
Nu ser din HD sådan ud:

{ ( part med XP ) tomt område [ tomt område ( part med lager ) ] }

Start ubuntu op og ved installation vælges største frie område
Nu bør den selv lave dualboot

Nu ser det sådan ud:

{ ( part med XP ) (ext2 med ubuntu) [ ( swap ) ( part med lager ) ] }

Er XP allerede på harddisken skal der laves en anden køreplan.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 13-03-08 09:34

Citat
{ ( part med XP ) (ext2 med ubuntu) [ ( swap ) ( part med lager ) ] }

Jeg ville til enhver tid vælge ext3 som filsystem som basis for din linux. Det er også selv default iefterhånden!

ja hvis der er installeret XP i forvejen - ville jeg nok bruge partitionmagic eller lign til at resize partionen - dog er der mange værktøjer til dette.
Dog har jeg aldrig brugt dette .

Hvis man nu endelig skal bruge Windows når nu du snakker om det her - Hvorfor så ikke bruge en af følgende og have begge maskiner til rådighed samtidigt!
Xen - VirtualBox eller VMware!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-08 13:41

Peque det var dig selv som foreslog ext2: http://www.kandu.dk/Spg114782.aspx#1292607 jeg følger interesseret med, selv om jeg ikke skriver hver gang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 13:55

O.V.N. - for din skyld er jeg lige nu ved at installere en frisk XP på en tom HD
Når den er færdig med alle opdateringerne vil jeg med Gparted lave et hul til ubuntu.
Men det varer lidt, for det er på en 600 Mhz 320 ram.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-08 14:24

WAUUW

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 18:39

Der er ikke så meget WAUW her.

Dualboot…………. Afprøvet med 7.10
Xp er installeret
Læg ubuntu i og genstart comp. (comp. Skal kunne boote fra CD/DVD)
F2 og vælg dansk > enter
F4 og vælg 1024 x 68 x 24 > enter
Sørg for at den er markeret ” Start ubuntu eller installer ubuntu” > enter
….)Det er først senere der evt.vælges installation)
Nu undersøger den hele din comp……………………vent lidt
Prøv lige om du kan gå på internettet inden du går videre. (globus med ræv) eks. www.kandu.dk
System > administration > partition editor
Nu har du mulighed for at slette hele din harddisk………….se dig for
Din harddisk ser sådan ud:

[ ( C: med windows………….. /dev/sda1……………….) ]
H-klik på /dev/sda1 og vælg ”resize/move”
Free space following = skriv antal MB som skal være plads til ubuntu og swapfile og lager.
1/3 til windows
2/3 til swap og lager
klik på [resize move]
nu ser det sådan ud:
[ ( C: windows……/dev/sda1…….)…….unalocated……]
……….her vil jeg klikke på apply og når den er kørt færdig > gparted > quit > og lukke ned oppe i højre hjørne og tage ubuntu ud
Genstart i windows
Genstart med ubuntu
Og så igen > System > administration > partition editor
Højreklik i det grå område og vælg new
Lav en extended partition på en 1/3 og flyt den evt ud til højre
Nu ser din harddisk sådan ud:

[ ( C:…./dev/sda1…..)……unallocated….{……..extented….} ]

h-klik på extented > new > lav en logical
free space preceding = 2000
filsystem skal være FAT32
add
apply

Din harddisk ser nu sådan ud:

[ ( …C: /dev/sda1….)…….unalocated……{……(..FAT 32..) } ]

Nu er du klar til at installere ubuntu I dual boot.
Afslut gparted

dobbeltklik på installer
følg giden
Når du kommer til KLARGØR DISKPLADS
Vælg ”størst mulig sammenhængende fri plads” > fremad
Følg guiden…………og du har dualboot med XP / UBUNTU
Og et fælles lager.

Men men men ………….. jeg måtte trække strømmen ud og starte i fejlsikret tilstand, før windows XP kunne køre igen.

Ubuntu vil ikke køre, før efter et par forsøg.

...................jeg køber en harddisk mere til den bærbare og håber, at mine rammer snart kommer
Et styresystem > een harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 18:40

Næste forsøg bliver at indlæse den backup jeg lavede inden dette fjollede forsøg.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-08 18:45

Dammm

Nu jar jeg kun lige fået ver. 7.10 at pexeboot +
fået 3modem (den lille fra 3.dk) til at funkgere

før ver 8.04 kommer på gaden.........
håber ikke det bliver ligesom med Microblød med alle de opdatetinger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-08 19:09

Hø hø - den 7.10 jeg lige har lagt ind står og opdaterer og opdaterer og opdaterer.
198 styk...........................

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-03-08 20:49

Tak for velkomsten
Citat
Et styresystem > een harddisk.

Enig
Blot mener jeg dog, en COMPUTER pr styresystem

Bare lige for at tærske langhalm... Var der nogen der kiggede på mit link til x-amiga?
http://xamiga.net/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-08 09:09

Den der Amiga-Linux er lidt volapyk for mig som ikke har leget med Amiga.
Jeg har højst tastet lidt på en Comodore 10 / Z80 / New Brain / OS2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-08 16:54

Man skulle næsten tro at jeg har Jydske aner - for jeg er lidt stædig og prøver nu igen.

Kildisk på 80 GB
geninstall af gemt frisk XP som får lov til at fylde hele HD
ind med ubuntu 7.10
lader den installere og rykker lige XP ned på 25 GB
ser måbende til............fortsættelse følger.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-08 18:04

Jeg venter spændt glad for at du gider eksperimentere, jyske aner det har vi da alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-08 18:58

Jammen hos mig er det værre....... morfar var Nordjyde og farfar var midtjyde.

MEN NU ER DET SLUT MED DUALBOOT.................
jeg kan ikke lægge en XP partition ind efter at have lavet dualboot.
ubuntu gik rent ind, men XP skulles lige genstartes i fejlsikret.

Så jeg laver lige en killdisk med hirens boot CD for anden gang i dag.
Og så kommer XP og ubuntu på hver sin HD lige til at skifte når den er med på ferie.
Det kan jo ikke nytte noget at stå oppe på ejerbavnehøj og ikke kan lægge billeder på harddisken.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-03-08 20:18

Jeg ligger lige på grænsen mellem nord og midt jyde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-08 20:20

Ja ja - der boede min onkel. - ålborg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-08 23:04

Nu jeg hellere lukke og slukke, før "spørgsmålet" ender med at blive til slægtsforskning Eyvind kør du videre med dine skuffer, det synes jeg ikke lige er noget for mig, jeg overvejer kraftig at købe den lille Zepto som der weekend tilbud på 2.900 kr. og så have en "ren" Linux computer, Taunusanden navnet Amiga har jeg hørt, men kender intet til det, det var vist før min tid.
For ikke at glemme nogen skriver jeg her TAK TIL ALLE for indlæg

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-08 23:05

Tak for svaret dk. jeg synes også at alle de opdateringer er ved at tage overhånd

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-03-08 00:13

Amiga, kig på:
www.amiga.dk
www.amiga.org

Alle rigtige "computer nørder" har da haft amiga

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-08 00:26

Er en Amiga en computer eller et styresystem, eller begge dele

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-03-08 10:13

Begge dele
Hvis du har mod på det kan du emulere Amiga på pc
http://www.winuae.net/frames/download.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 10:57

Efter at jeg har fået mine harddisk rammer fra Singapore - er der nu mulighed for det sidste nye i styresystemer...................nemlig Quadro boot
http://peecee.dk/upload/view/104316
Nu er det så også lidt heldigt at jeg har to ens bærbare computere så det er måske mugligt også at køre som "stereo"

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-03-08 11:11

Købte du tre?hvad gav du for dem?med fragt.
Firma?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-08 12:06

Jeg købte kun 2 rammer i Singapore.
Der er jo rammer til de 2 comp. i forvejen.
Det tog 4 dage fra Singapore til mig med DHL.
Mit tidligere køb derude forsvandt her i DK.
Denne gang fulgte jeg pakken hele vejen hertil.

2 stk rammer med 3-5 dages forsendelse = 39 $

Skift af styresystem - ca. 23½ sek. excl. kaffepause.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-08 06:13

Tak,det var da overkommeligt,lego.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-08 11:10

Jeg glemte lige - det var her jeg handlede.
http://www.pchub.com/uph/category/38-0-0-11-0/HDD-Caddy-Cable-Adapter.html

Pchub.com
#03-32 Peninsula Hotel Shopping og Center
3 Coleman St.
Singapore - 179804
+65 63378445
Fax +65 63373184

Ps. Det ligger lige under Malaysia, ude ved vandet.