/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Formatering før ny Ubuntu
Fra : o.v.n.
Vist : 2779 gange
200 point
Dato : 01-01-08 15:53

Som overskriften antyder, ønsker jeg at installere Ubuntu fra en cd jeg har brændt, den ligger klar men hvad med den gamle Ubuntu ? Jeg vil have den væk før den nye bliver installeret, den er mange problemer med den "gamle" 7.10 Gutsy, senest kan jeg ikke åbne en terminal, så jeg vil starte forfra, og vil bruge Gparted fra en live cd, men hvilken format bør jeg formatere til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 15:55

Til oplysning, der ligger også en Windows XP på samme harddisk, men det forventer jeg ikke problemer med

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 210 point
Dato : 01-01-08 15:58

Hvis det "kun" er til almindelig husbehov - kan du under selve installationen - vælge i partitioneringsprogrammet vælge at formatere hver enkelt disk - Eller lade den gøre dette for dig automatisk.
Det står nu rent faktisk så andre almindelige menesker kan læse sig frem - uden at det skal misforståës som en fornærmelse eller lign. Hvis du booter på en Live CD og derigennem vælger dansk - så spørger den dig og du vil installere på hele harddisken eller kun dele af den.

Omkring Filsystemet - ville jeg nu stadig bruge ext3 på din root. Din boot (hvis du ligger den alene for sig selv) kan du vælge til ext2 !
Men generelt uden det skal blive besværligt - så lad installationen gøre det for dig og vælg at installere på hele disken dermed bliver den formateret og din gamle installation er væk!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 15:59

Jeps - så der var jeg lige lidt hurtig!

Når du gør det med Windows på samme harddisk - så SKAL du ind og manuelt vælge hvilke partitioner du vil bruge under manuel konfigurering.

Men derinde kan du også sige den skal formatere inden den installerer !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 16:27

Snakker vi stadig installations cd ? Det er nogen tid siden jeg installerede første gang, så jeg kan ikke huske om der er de manuelle valg under installationen

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 16:30

Jepper.
Men på nyere skiver (MM du har valgt at hente alternative) så booter man ind i en LiveCD - hvor man har en mulighed for at installere direkte via en GUI!

Men på den alternative har man stadig den gamle "blå" skærm under installationen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 16:33

Jeg går ud fra at du stadig vil køre dualboot, og så bør det være nok at lave et "hul" mellem win og extented (hvor swap ligger eller lægger sig.
Under installationen vælger du størst ledige plads.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 16:38

Det er denne Ubuntu 7.10 jeg har, den skal lige brændes først, kommer ind her igen sidst på aftenen: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 16:47

Der er det den almindelige - mm du har selv sat kryds i bunden.

Der kommer du igennem den LIVECD - og får en grafisk installation frem - som står på dansk og er faktisk lige ud af landevejen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 16:55

Den er nu brændt, jeg lukker her og forsøger om jeg kan hitte ud af det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 17:28

Skynd jer at komme ind igen, jeg er kørt fast, se billedet her: http://peecee.dk/upload/view/87820 hvad nu ? Jeg synes ikke det lige er til at gennemskue

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 17:30

Det er vist ikke til at se på billedet, men den skriver:
Der er ikke defineret noget rodfilsystem.

Ret dette fra partitioneringsmenuen.
Jeg kan ikke finde hvor jeg retter, og hvordan eller hvad jeg skal gøre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 17:51

You need to specify a partition for the root file system (mount point "/") with a minimum size of 2 GB, and a swap partition of at least 256 MB. You may also set up other partitions if you wish.
Kom nu, jeg kan ikke finde hvor jeg gør det har været tilbage og forfra en gang, men kan ikke komme længere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 18:14

I sidder ved aftensmaden nu kører jeg Gparted og bagefter automatisk installation, jeg kan ikke komme videre med den manuelle
skriver det her mens Gparted arbejder fra live cd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 18:35

Der skal bare være et hul til ubuntu mellem win og extented

[HD ]
{extented}
(partition)
[ ( win ) tomt hul nok til ubuntu med swap { (fat) (fat) (fat) }]
og det bliver til
[ ( win ) ubuntu{ (swap )(fat) (fat) (fat) }]

sådan ca.

Sorry jeg blev beordret til at spise

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 18:38

Din HD skal se sådan ud:
[ ( win ) tomt hul nok til ubuntu med swap { (fat) (fat) (fat) }]

install ubuntu
auto-partition
vælg størst ledig plads
måske fortæller den at der en win og at den vil lave dual boot
Men det kan også være at den dualboot ligger fra sidst

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-01-08 20:13

Det er jo at du ikke har defineret hvilken partition der er dit root = rodsystem

Normalt Ubuntu har 2 partitioner en swap (virtuel RAM) og Root rodsystemet = /

Derfor fejler for du benævner ikke hvor den skal installere sit linuxsystem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 21:08

Det kan jeg slet ikke finde ud af, på billedet ser i en tydelig markering ved /media/hda2 så den burde vel vide at det er der Ubuntu skulle være, men problemet blev omgået ved at annulere installationen og starte Gparted fra Ununtu CDen, med den slettede jeg ovennævnte partion, og startede installation igen, lod den køre automatisk og nu er jeg på med den installerede Ubuntu, jeg har ikke kontroleret hvardan mine partioner ser ud, Gparted er ikke med som standard, og i øjeblikket hentes 149 opdateringer, så jeg har ikke adgang til Synaptic pakkerne før opdatering er færdig, og derefter installere Gparted.
Er her nogen som kan huske adressen til alle de HowTos hos Ubuntu ? Min adresse røg med da den gamle Ubuntu blev slettet og jeg skal have fundet linket til at ændre min Logitech mus, så jeg kan bruge side knapperne
Nu skal jeg også have gennemlæst jeres hjælp intil nu, og have uddelt point, men giv tid, det er ikke sikkert at jeg når det i aften

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 21:23

Gparted bør du hente og brænde
Det er bedst at hive i partitioner fra en live CD

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 21:24

Point - never mind......................jeg kan slet ikke bruge dem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 21:32

Den har jeg allerede liggende klar, men den er lidt svær at bruge når jeg har started og logget ind på Ubuntu

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-08 02:37

Tak for svaret peque. Hvis jeg havde mere erfaring, kunne jeg måske gøre det, nu gider jeg slet ikke fortælle alt det jeg har gennemlevet de sidste timer, kort fortalt er det noget at GRUB loaderen var ødelagt, kunne ikke starte hverken det ene eller andet styresystem, ville reparere Windows men CDen kunne ikke genkende disken, startede igen med Gparted live CDen, og formatere hele disken, men nu er jeg kørende igen med begge, både Windows XP Pro og Ubuntu 7.10 Gutsy

Kommentar
Fra : peque

Dato : 02-01-08 06:31

jamen selv tak.
'
Erfaring er der desværre kun 1 måde at få på. ..
Det har sgu taget mig længe at komme ordentligt igang - Men til gengæld styrer Linux alle former for medier i mit hus til fjernsyn,parabol, DVD osv - hvilket kører optimalt.

PS Der er faktisk mulighed for at få fat i Ubuntu hardy 8.04 ???
Men du skal være velkommen til at skrive PM eller lign hvis du nu har nogle ?? ind i mellem!

Tak for points.
Godt nytår

P

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-08 09:58

O.V.N. - du skal ikke køre med dualboot, men med flere harddiske som jeg gør.
Så vil en bootloader ikke smadre det hele, og det er nemmere at lave backup af hele systemet.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 02-01-08 10:03

Ingen tvivl omkring det.

Det er bare tit og ofte på en laptop, hvor det i de fleste tiolfælde er svært at have 2harddiske i.
Generelt kan det kun anbefales at have 2 harddiske i maskiner der skal køre 2 OS men desværre ikke altid muligt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-08 11:10

Ja men på min stationære er der HD skuffer og på mine gamle Compaq E500 kan harddisken skiftes på under 20 sekunder (slukket tilstand) og der har jeg Ubuntu og win på hver sin HD.
De kommer aldrig op at slås.
Jeg har tidligere kørt med bootmanager og havde win 95/98/2000/lille linux.
Men ved indsættelse at backup partitioner gik det som regel galt.
Så nu er det een harddisk til et styresystem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-08 11:36

Men jeg har fået en hurtig Windows XP igen, det er over et år siden jeg sidst pillede, og da nøjedes jeg med en reperation, det var det partionerings halløj som jeg ikke helt har lært endnu, men det kommer den slags her husker jeg, og jeg havde en sikkerheds kopi af Windows, Ubuntu var det bare at køre ind igen, begge styresystemer gemmer filer på en anden disk, så helt galt gik ikke, men en sk arbejde, 6 timer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-08 11:38

Citat
Der er faktisk mulighed for at få fat i Ubuntu hardy 8.04
lad høre, det behøver vel ikke være privat

Kommentar
Fra : peque

Dato : 02-01-08 11:49

http://cdimage.ubuntu.com/releases/hardy/alpha-2/

Jamen der er da intet af dette der er hemmeligt

Men som sagt i alpha-2 men extremt velkørende og løser mange problemer omkring Nvidia driver, trådløst netværk og lyd, Så klø på!

Per

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-08 11:55

Ja den 8'er må nok prøves - jeg er spændt på om min Compaq 600 Mhz stadig kan følge med ubuntu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-08 00:04

Endelig fattede jeg hvordan man installerer Ubuntu manuel, Peque har skrevet det men jeg har overset det, det jeg manglede var en Swap partion og et monterings punkt, nu er det på plads og Ubuntu 8.04 skriver lige nu 74% installeret, selvfølgelig på samme harddiske som har Windows XP, den har nu 4 partioner /dev/sda1 med Windows - /dev/sda 2 Windows sidefil - /dev/sda3 med Linux Ubuntu og endelig /dev/sda 4 med Linux swap fil, nu en installationen ved at sætte Apt op og er snart færdig, så jeg lukker her inden computeren vil genstartes