/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Større Harddisk
Fra : Tri
Vist : 984 gange
100 point
Dato : 08-03-08 14:44

Hej!

Jeg har en maskine med Win xp installeret, men harddisken er kun på 5GB, så jeg vil gerne have flyttet hele styresystemet over på en anden harddisk.

Det jeg står og mangler er et program som kan flytte hele styresystemet incl atributter over på en større harddisk.

Er der en eller anden der ved hvor jeg kan få fat i et program der kan hjælpe mig med dette?

Tri

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 14:54

Har du XP home eller XP pro.?

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 08-03-08 15:12

Et forslag: Kan du ikke bare smække en ekstra disk i pc´en....eller have en ekstern USB-HDD?

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 08-03-08 15:23

HEj Du Stryresytemet kan ikke flyttes, det skal oprettes fra CD eller lign. Men du kan nok tage et kopi gå i programmer - Tilbehør - Systemværktøjer - og Guiden overførsler

Kommentar
Fra : clou

Dato : 08-03-08 15:43

Prøv at kopiere dine ting med dette her program: Total commander - download det fra denne side: http://www.totalcmd.dk/cms/main.php

Clou

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 16:14

Du kan bruge Nortons Ghost program til at lave en imige fil (kloning) med og så installere på en ny harddisk.

Men det kan være det ikke virker, men så skal du bare ringe til Microsoft og få en ny kode til programmet. Sige at du har fået ny harddisk.

Når man har OEM styreprogrammer skal man som regel ringe til Microsoft hver gang man udskifter noget i sin PC.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 08-03-08 16:49

Om jeg har xp pro eller home spiller ingen rolle.... men det er en home med sp2...
Hvorfor kan man ikke flytte sit styresysten incl atributter?
Det hjælper ikke noget med en ekstern hdd eller en ekstra hdd, da den disk hvor styresystemet ligger på kun er på 5 GB & det er mit styresysten der skal have mere plads... Jeg har ikke programmer & Dokumenter liggende på samme disk som styresystemet.
Kan totalcmd også flytte mine atributter?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 08-03-08 17:20

prøv acronis det virker

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 18:10

Og prøv du bare at flytte dit styresystem til en anden harddisk. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 08-03-08 19:45

Jeg ville mene at det bedste er at have et ekstra styresystem - det har jeg altid selv. Det kan være mægtig praktisk altid at have et styresystem, der kan starte op, hvis, det man bruger til daglig, står af.

Du installerer det på en af de andre diske, evt. på en lille seperat partition og her kan du så installere et imageprogram som Ghost og/eller Totalcommander, som jeg også selv bruger.

Om den sidste kopierer attributter er jeg ikke sikker på, men tror det - du skal selvfølgelig have den indstillet til at vise alle slags filer, system, skjulte osv. - og ved kopiering er det et lille felt i dialogboksen, der hedder 'Kopier ntfs-tilladelser (kan kræve administratorrettigheder)' - og det får mig til at tro at man kan få 'det hele' med.

Jerg har selv mange gange haft held til at flytte styresystemer til andre diske - og endda til andre maskiner. Med et nyt bundkort vil systemet selvfølgelig slet ikek starte, men så har jeg bare kørt en reparationsinstallation og dermed fået de rigtige drivere osv. til den nye maskine.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 08-03-08 22:19

man kan f.eks gå ind på maxtor.com hvor man kan downloade maxblast 5 (eller en anden harddisk producents hjemmeside). Maxblast 5 kan kopiere alt hvad du har liggende på den gamle over på den nye bit for bit. Men det kræver jo altså at du har begge sat i. Og det virker ikke på sata drev, men det er det vel heller ikke med den størelse. Og den nye skal også sidde som master hvis den gamle sidder som master

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

ca. midt på siden kan du downloade prg.
læs også lige hvordan du gør

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-08 22:38

Hvis du sætter dem begge til master så kan de ikke sidde på samme kabel.

Accepteret svar
Fra : 75653

Modtaget 100 point
Dato : 09-03-08 00:23

Selvfølig kan du flytte hele dit system inkl. programmer og det hele, og sansynligheden for at du skal ringe til M$ er mega lille da det kun er harddiksen der bliver skiftet ud...

Der findes Et hav af programmer der kan gøre det for dig, både Norton's Ghost & Acronis som forslået problemet her er bare at de begge er betalings programmer :(

For at skære ud i pap.

Du navigere ind på denne side http://gparted.sourceforge.net/download.php
Henter iso imaget, brænder det se evt. tip http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx
herefter smutter du her til http://www.ubcd4win.com/index.htm og henter den nyeste udgave.
Installere og "kompilere/genenrere" en ny UBCD4WIN

så tager du en ny HD, sætter den i maskinen som master eller slave kommer ud på et, det skal bare passe sammen med hvad du ellers har af drev. Hvis du feks. sætter den nye hd på ide1 som master så skal den gl. hd sættes som slave osv.

Sætter den første skive du brændte i, genstarter og booter på den - herefter opretter du de partitioner du ønsker.
Genstartere og smider UBCD4win i drevet, den booter du på og via den cloner du din gl. hd's sytem til den nye... Hvis du har sat den gl. hd som slave vil du når du genstarter opleve at xp starter på den nye hd.

Et alternativ til de 2 cd'er her er Hirens Bootcd, som findes mange steder på nettet.
Hirens side thanki.tk henviser til hvor man kan hente den.... MEN du skla være opmærksom på at de fleste programmer på cd'en er underlagt ophavsretigeds ting haløj bestemelser.. rettelse de er ulovlige da de fleste er programmer man normalt skal betale en hel.. masse penge for at bruge.

Men cd'e kan spare dig for en masse tid og problemer - da den indeholder ALLE værktøjer til at klare denne lille opgave.
Der findes selvfølig en masse af disse værktøjer på nettet og en hurtig googl vil afslør edem for dig :)

/Rex

Godkendelse af svar
Fra : Tri

Dato : 09-03-08 14:11

Tak for svaret 75653.

Som du skriver i din profil " en selvlært nørd", så vil jeg holde mig til din hjælp... Især fordi du har skåret det ud i pap for mig!

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 09-03-08 15:31

NP, og hvis du skal bruge mere hjælp så smid en PM så guider jeg dig :)
/Rex