/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Surrealistisk billede
Fra : sokoban
Vist : 751 gange
50 point
Dato : 08-03-08 10:54

Findes der et billede, eller hvad man nu skal kalde det, som i løbet af dagen
forandrer sig til et andet, eller flere andre motiver.
Jeg mener at have læst om det, men hvor kan jeg ikke huske mere.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 08-03-08 10:58

Ja, hvis du køber en ramme til digital fotos ka' du sætte den til at skifte automatisk.

http://www.pixmania.com/dk/dk/10714/xx/xx/1896/1/criteresn.html

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 08-03-08 11:00

Ikke lige det jeg tænkte på, jeg mente et billede der hænger på væggen.
Det skulle jeg have nævnt.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 08-03-08 11:02

Og vil nævne størrelsen er 75 x 75 cm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 11:17
Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 08-03-08 11:25

Det er heller ikke et hologram, men altså et såkaldt ægte maleri.
Det skifter billede eller dele af billedet ud, så som en forvandlings kugle slik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-08 11:34

Hvordan skulle det kunne foregå ?????

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 08-03-08 11:38

Aner det ikke, derfor mit spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 08-03-08 15:32

To bud, men jeg er slet ikke sikker på det er det du tænker på, for det er ikke billeder der skifter motiv i dagens løb, men billeder med flere motiver som man ser afhængig af situationen.

Det ene er det der hedder trompe d'oeil (fransk for snyder øjet) prøv at google det.

Det andet er de der 3-d billeder, der var så populære for 10-15 år siden, hvor der ofte er et motiv alle kan se og skjult i det (når man fokuserer på uendeligt på en særlig måde) er der et andet motiv.
Det blev bl.a. kaldt magic eye.

Escher har lavet mange interessante tegninger, der tilsyneladende udfordrer naturlovene fx

http://www.andrewlipson.com/escher/relativity.html

og der findes illusionsbilleder med flere motiver i, fx

http://bp0.blogger.com/_zoyRyLfOdhk/RpiPa-Ub6_I/AAAAAAAAA4g/FLqwH7wEydg/s1600-h/Jesus+og.jpg

så to bliver nemt til mange

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-08 15:48

Tag en tur på Frederiksborg Slot og spørg om det der. De vil kunne fremvise op til flere at den type billeder. Der er bla. et i loftet hvor der er en tyr der kigger på dig uanset hvor henne i rummet du befinder dig. Selv om rummet er 10 meter langt og du tydelig kan se han kigger på dig når du står i døråbningen. Gå så ned i den anden ende 1o meter væk og det ser ud som om han drejer hele kroppen, men han ser sgu stadig på dig.

Forklaring på det, næhh men det passer altså. Jeg har selv set det.
Jeg har en svigerinde der er kustode der oppe og hun kan en masse om de billeder der hænder der oppe. Det er virkelig et besøg værd.

Godkendelse af svar
Fra : sokoban

Dato : 08-03-08 16:37

Tak for svaret vagnr.
Citat
Det ene er det der hedder trompe d'oeil (fransk for snyder øjet) prøv at google det.

Jeg går ud fra det er noget i den stil, men.
Men skal lige se nærmere på det.

Også Frederiksborg Slot skal da besøges, på et tidspunkt.