/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Jeg behøver et kursus ....
Fra : bennymanden
Vist : 548 gange
200 point
Dato : 06-03-08 20:13

Hej.
Jeg har anskaffet en ny fladskærm - og nu efterlyser jeg lidt forklaring på hvad det altsammen betyder. Nogle af forholdene er jo umiddelbart til at se, når det ændrer sig, mens andre ikke er så iøjnenfaldende.
Hvilken betydning har f.eks. opdateringshastighed ? Der er 4 muligheder: 60 - 70 - 72 og 75 Hertz.
Hvad med opløsningen ? Det eneste jeg kan se, er at jo højere opløsning jo mindre ikoner og bogstaver - jeg kører nu med 1280 x 768 pixel - men kan jo gå helt op på 1680 x 1050.
Hvad er det for noget med DPI ? - normal er 96 dpi - men det er bedre at læse med 120 dpi (kaldet: stor størrelse)
Så er der noget man kan krydse af: WC (Write Combining) - hvilken indflydelse har dette ?
Farvekvalitet er vel bedst med den højeste ikke ? Det hedder 32 bit.
Så står der om skærmen, at dot-klokke er 165 MHz - hvad betyder det ?

Det er jo flere ting - men altsammen for at komme til at forstå hvad det er for noget med den nye skærm.
På forhånd tak.
Bennymanden

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 06-03-08 20:28

>opdateringshastighed ? Der er 4 muligheder: 60 - 70 - 72 og 75 Hertz.
Hetz: svingninger(signaler) pr sekund; her antal gange skærmen opdares pr. sekund...

>jeg kører nu med 1280 x 768 pixel - men kan jo gå helt op på 1680 x 1050.
pixel er antal punkt signaler skærmen viser

>Hvad er det for noget med DPI ? - normal er 96 dpi - men det er bedre at læse med 120 dpi
DPI betyder "dots pr inch" dvs antal punkter pr tomme, så 120 er bedre end 96...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : kloemme

Dato : 06-03-08 20:37

Citat
Så står der om skærmen, at dot-klokke er 165 MHz - hvad betyder det ?

den kan sgu tunes osse__LOL

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 06-03-08 21:21

Hej

Blev lidt nysgerrig på de udtryk du nævner. Jeg kører stadig med en almindelig skærm, så jeg er ikke så meget inde i disse nye ting.

Så jeg tog lige en kigger, og her er hvad jeg lige kunne se.
Har kun kigget overfladisk på det, så det er kun en rettesnor.

Write combining er noget med at der bliver samlet data i en buffer før de bliver sendt videre, så skrivningen kan foregå på en gang, i stedet for at en memory skal læse og så skrive.
Altså at en lang nedskrivning er hurtigere end læs/skriv/læs/skriv.

dot-klokke er den hastighed hvormed skærmen kan modtage pixels i en vis opløsning. (En justering der må afhænge af grafikkortets sendehastighed)

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 08-03-08 01:51

Tak for svaret svendgiversen. Jeg blev lidt klogere af dine beskrivelser - og jeg må jo bare prøve mig frem.
Tak skal du have god week-end
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-08 07:19

Selv tak, også God weekend, Svend