/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lugtgener fra septitank måske.
Fra : zoik
Vist : 1333 gange
100 point
Dato : 05-03-08 20:38

Hej med jer.

Jeg er flyttet ind i et hus hvor der er sepitank. Der stiger med jævne mellemrum lugt op fra afløb og fra tid til anden også fra toilettet. Jeg har undersøgt forskellige ting, og er ikke nået fra til noget som helts så nu må jeg prøve her.
For at udelukke det mest åbenlyse, så er der vand i vandlåsene, så det er ikke problemet. Nogen der har et godt forslag? For jeg en smule desperat for at sige mildt.

vh

Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-08 20:43

Citat
Der stiger med jævne mellemrum lugt op fra afløb

Hvilke afløb ??????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-08 20:45

Der er så sikkert også vand nok i vandlåsene.
Men er der udluftning på septictanken eller er det måske gæret luft som presser sig op gennem vandlåsene.
...................................bare en idé

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-03-08 21:00

Der må alligevel være en vandlås der ikke er vand nok i. Luft kan jo ikke stige op gennem vandet.
Hvad så - et revnet rør?

Kommentar
Fra : zoik

Dato : 05-03-08 21:03

Det er gulvafløb og der er vand nok i.
Jeg er på ingen måde en haj til det her halløj, men ja jeg vil bestemt mene der sidder en udluftning på vores septitank, vi har i hvert tilfælde et rør udendørs der fra tid til anden stinker værre end L.... Men i tilfælde af det er gæret luft, hvordan slipper man så af med den?

Kommentar
Fra : zoik

Dato : 05-03-08 21:07

Hvad så - et revnet rør?

Jeg har tænkt tanken... Og den er ikke super fed. For så er der vel ikke andre muligheder end at åbne gulvet og se hvordan det ser ud dernede?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-03-08 21:17

du skal have en udluftning fra din faldstamme. den sidder normalt i forbindelse med afløbet på et toilet og er som regel ført op gennem taget til en taghætte. hvis du ikke har det, bør du få det lavet.
den skal helst sidde så i den ende af din afløbsinstallation der er længst væk fra septiktanken.
tag en kloakmester med på råd. det koster ikke noget at få ham til at give et forslag til en løsning og et prisoverslag. og når han er kommet med et løsningsforslag er det jo ret nemt at gøre det selv.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-03-08 21:19

Du kan få et spulefirma til at sende et mobilt kamera derned og se om der er problemer Det blir hurtigt meget dyrere at brække noget op

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-03-08 21:20

Det der gulvafløb der stinker, får det vand hver dag? Eller prøv at give det en spand vand hver dag.Sådan umiddelbart er det mest sandsynligt at den vandlås er utæt. Du må kunne tage risten af og stikke en hånd ned. - det er da træls at tage gulvet op før man er sikker på det er der det er galt.

Kommentar
Fra : zoik

Dato : 05-03-08 21:40

Det er langt fra hver dag det lugter. Det er med 4-6 dages mellemrum nogen gange mere eller mindre, men der er ikke noget specilet møster i hvornår det begynder at lugte.
Og ja afløbet får vand hver dag.
Jeg skal nok have en kloakmester til at se på det med egen øjne, før jeg kan tage yderligere skridt til noget, om det så er udluftning, et flækket rør eller noget helt tredie.
Jeg vil kontakte en Kloakmester i løbet af imorgen og få set på det, når jeg har fundet en løsning, vil jeg tildele point, men der kommer nok til at gå nogle dage...
men kom endelig med flere forslag, hvis i har mere i godteposen. Tak for hjælpen indtil nu.

Thomas

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-08 23:45

Citat
men der er ikke noget specilet møster i hvornår det begynder at lugte

Jo, det er der.....du har bare ikke bemærket det......det har noget at gøre med vejrforholdene.....højtryk/lavtryk

Det lærte jeg af min gamle nabo, som var lidt af en "videnskabsnørd", da jeg selv for mange år siden døjede med samme problem, både med lugt fra afløbene, og også i nærheden af septiktanken.........

Når det er lavtryk, er "luftens tryk" lavere end dens omgivelser, og derfor stiger den dårlige lugt op fra afløb o.s.v.

Jeg troede manden var lettere skør......men prøv at hold øje med vejrudsigten og dine afløbsgener

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-08 01:13

Lærte også som barn hvordan man ku lave overtryk i en septictank Med en pakke gær

Kommentar
Fra : zoik

Dato : 06-03-08 10:44

Citat
Når det er lavtryk, er "luftens tryk" lavere end dens omgivelser, og derfor stiger den dårlige lugt op fra afløb o.s.v.

Super, så skal jeg jo bare styrer vejrforholdende. Nogen gode forslag? He he

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-03-08 12:22

Det er så spørgsmålet om Højtrykket presser den grimme luft ud eller Lavtrykket suger den grimme luft ud
Zoik nu er det jo imorgen har du snakket med nogle proffer ??

Kommentar
Fra : zoik

Dato : 06-03-08 12:28

Nej ikke endnu, men er igang med at finde nogle jeg kan kontakte lidt senere på dagen, når det sure tjans overstået, læser til eksamen.

Godkendelse af svar
Fra : zoik

Dato : 15-03-08 20:24

Tak for svaret dova. Jeg har siden dette indlæg blev lagt ind, været opmærksom på det... og det ser ud til du har ret, så skal jeg bare finde en løsning på promlebet!!!