/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
kan jeg rede disse støvler ???
Fra : majsepige
Vist : 4846 gange
100 point
Dato : 04-03-08 20:06

Jeg har købt et par MEGET brugte læder ridestøvler mærke "regent" fra england, på en auktion

http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=530963482&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=23650&LanguageNR=0

De ses i dette link....

jeg har brug for hjælp til at vide hvordan jeg kan/må blødgøre dem, for de er blevet meget hårde i læderet. I kan se der hvor de buger og er krummet sammen, r de helt umulige at rette ud... Sælgeren skriver " at de har stået i en kælder i lang tid og derfor er de blevet hårde i læderet "

Et foreslag fra min side kunne være at stille dem i noget varmt vand i et par dage for at "blødgøre" dem, så de ikke er hårde mere, og der efter give dem en ordenligt omgang med læder fedt??

Jeg har ikke så meget forstand på hvad læder kan tåle og ikke kan tåle, så derfor er mit spørgsmål hvad jeg kan gøre ved disse støvler for at de kan blive brugbare og gode igen ....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-08 20:23

Ikke >stille dem i noget varmt vand i et par dage for at "blødgøre" dem...

Men>give dem en ordenligt omgang med læder fedt??

Og stop dem også godt til indvendig med blødt papir;
eksempelvis en køkkenrulle pr. støvle, også gerne indsmurt i læderfedt...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-03-08 20:35

i gamle dage kunne man købe et produkt der hed minkolie. det er rigtig godt til at blødgøre læder, og samtidig bliver de helt vandtætte af det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-03-08 20:37
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-03-08 20:37

Hvis du vil prøve dit eget forslag. så gør det i modsat rækkefølge først fedt så lunkent vand

Kommentar
Fra : majsepige

Dato : 04-03-08 20:51

vil prøve og se med det der olie trimare46-- har du selv prøvet det ??

Hvis ja, hvordan blev resultatet så?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-03-08 21:34

Læderfedt/voks. Køb læderfedt hos en fagmand,(Skomager) eller vær i det mindste opmærksom på at den er lavet af naturprodukter (bivoks, etc). Det er læderfedten der blødgør læderet og sikrer at det ikke revner. Det virker fedtede umiddelbart, men det tørrer forholdsvis hurtigt. Læderet skal være lidt varmt. Godt og vel stuetemp. 25 gr. - 30 gr.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-08 21:38

Hmm til olie Du skal bruge lædersæbe som du kan få i læderiet som der vaskes med med en let opvredet bomuldsklud så gammelt snavs fjernes De skal så tørres godt igennem ved stuetemperatur efterfølgende skal de gnubbes ind i rigeligt læderfedt som du ligeleds kan få den helt rigtige kvallitet fra i Læderiet http://laederiet.dk/ de har alt i læder og værktøj bøger mm og du kan ringe til dem og få hjælp til hvordan du skal ordne dine gamle støvler

Mvh SunoFisk God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-08 21:41

Ja glemte lige gentagne behandlinger med læderfedt Nu mere nu lækre bliver de Har arbejdet som inspirator indenfor læderkreationer med en flok rødder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-08 22:53

Citat
derfor er de blevet hårde i læderet

Ja, både hårde og krympet i læderet, det er derfor de buer.....

Du skal have fat i nogen skoblokkere.....noget i stil med disse
http://www.nyttig.no/produkt.cfm?id=353

Og så skal læderet gøres vådt sådan at det kan presses i facon igen.

Og når læderet er presset ud hvor det skal være, skal blokkene blive siddende mens støvlerne tørrer, og efter tørring skal læderet blødgøres og mættes med læderolie og dernæst læderfedt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-03-08 23:20

Det skal da absolut blødgøres først gammelt læder vil revne hvis man begynder at blokke/ rette det ud før Men snak nu med en fra læderiet først og nævn lige at der er nogle gamle indtørrede støvler

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-08 01:47

Vi kender alle læder, som har været vådt og er tørret op i en forkert form.
så jeg tror absolut på dova og din egen fornemmelse.
Der skal fugt til. Men det er nok for voldsomt at sætte dem i bblød i dage i varmt vand.

Det er sikkert nok med gnidning med våde klude over en periode, og så gøre noget for at få støvlerne i rette form og hode dem der medens de tørrer. Derefter læderfedt .

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 05-03-08 08:00

Du kan købe noget der blødgør læderet så det kan strækkes i rette facon igen.

http://www.skindhuset.dk/default.asp?Action=Details&Item=166

herefter skal støvlerne selvfølgelig have masser af pleje i form af læderfedt

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-03-08 16:28

Prøv lige at se her

http://www.roc.dk/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-03-08 16:34

Hvad er du ikke kommet i gang med dem endnu ??

God påske

Kommentar
Fra : majsepige

Dato : 21-03-08 23:26

jeg har prøvet at smørger dem ind i noget læderbalsam som også skulle blødgøre dem... de er stadig lidt hårde, så jeg vil forsøge at gøre det et par gange mere....

Godkendelse af svar
Fra : majsepige

Dato : 21-03-08 23:27

Tak for svaret Sunowich.