/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Mageløse Stræde i Viborg
Fra : svendgiversen
Vist : 1469 gange
50 point
Dato : 21-02-03 19:48

En af kandus førende slægtsforskere fandt dette:
"
FT 1860 Viborg Købstad – Sortebrødre sogn
Mageløse Stræde ????? (så vidt jeg kunne læse)

Joseph Støttrup 47 år
Else Katrine f. Kollerup 40 år
"

Findes der en mageløs gade i Viborg, ikke mig bekendt?
Hvilken gade kan det dreje sig om??
Svend

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 60 point
Dato : 21-02-03 20:11

En sidegade til Matiasgade hedder "Mageløs" Du kan sikkert finde den på Krak. Jeg fandt den på TDC oplysnings Kort.
mvh.
rfou

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-03 20:32

Du har ret.

Og den findes også i Krak,
(det kunne jeg jo have prøvet først)
men kandu er jo den hurtgste vej ...

Tak Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-03 20:33

Tak for svaret Rfou.

Kommentar
Fra : maylise

Dato : 27-10-03 14:18

Ordet "mageløs" dækker egentlig to begreber. Enten betyder det for mennesker og dyr, at man er uden mage eller alene. For det andet kaldes en genstand, der er meget smuk eller unik og særpræget, også for "mageløs".Den sidste betydning skulle være grundlaget for gaden Mageløs, idet navnet menes at være opstået i 1600-tallet, hvor en meget smuk to-etages bygning var blevet opført i gaden, og den var malet spanskgrøn. Den var simpelthen "mageløs". Gaden er senere blevet kaldt for Mageløsstræde og hedder nu officielt Mageløs. Tidligere er gaden også blevet kaldet for Kirkestræde. Gaden hører blandt de små stræder i Viborg. Under 200 meter lang og med kun 7-8 huse i sin fulde længde. Den strækker sig fra Sortebrødre Kirkestræde ud for Søndre Sogns Kirke til Sct. Mathias Gade.
Fra artikel i Viborg by og egn - Før og Nu nr. 5. Hilsen Maylise - barnefødt i Viborg.