/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hvor kom det fra?
Fra : Keldd
Vist : 702 gange
500 point
Dato : 03-03-08 22:15

DET, er vandet.
Kloden er fyldt med vand, 3/4 af overfladen er dækket med vand, og nogle steder er der
ca.12km til bunden.
Der har det sidste stykke tid, været nogle interessante udsendelser (TV) om hvordan jorden opstod,
for ca.5 milliarder år siden, og det så ud til at det var rimeligt varmt, med alle de forskellige
processer der skulle til for at danne jorden.
De udsendelser, har jeg set en del af gennem tiderne, men aldrig nogen om hvordan vandet
opstod, jeg kan selvfølgelig have været igang med noget andet, og så ikke set den sidste nye videnskabelige forklaring.
Mon der er een der har den sidste nye viden på området??

Men husk på, jorden var en rødglødene klump i mange år, og så var der ligepludselig
vand i enorme mængder.
Klart nok er der en forklaring på spørgsmålet, men er der nogen der har den rigtige???
........................Hilsen...............
.........................Keldd........................

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 510 point
Dato : 03-03-08 22:22
Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 03-03-08 23:12

Elementarpartiklerne opstod først efter big bang
Lige efter big bang så universet helt anderledes ud, end det gør i dag. Blandt andet flød quarkerne, som er de partikler, protoner og neutroner er bygget op af, frit omkring. Men dengang var både tryk og temperatur ekstremt høje, fordi universet jo overalt var presset tæt sammen.

Efterhånden som universet udvidede sig og derfor kølede af, smeltede partiklerne dog sammen til de elementarpartikler, vi kender i dag – protoner, neutroner og elektroner. Senere gik disse partikler sammen og dannede de letteste grundstoffer brint og helium, som den dag i dag er det, der er mest af i universet. De tungere grundstoffer er alle dannet senere i stjerner og spredt til resten af universet gennem supernovaeksplosioner.

http://www.rummet.dk/universet/big-bang

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 03-03-08 23:17

Tak for svaret Smokei.
Det var nok lige hvad jeg søgte, respekt herfra.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-03-08 23:19

Også mange tak til Olesen-50.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-03-08 23:41

Selvtak. Jeg er glad for Du kan bruge det.
V. H.
Smokei

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-03-08 06:32
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-03-08 08:44

henrikkrebs
Også nogle fantastiske link du kom med, mange tak.
Hilsen Keldd