/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Hemmeligholdelse af CPR numre
Fra : Krassus
Vist : 1013 gange
29 point
Dato : 25-02-08 17:50

Hej Kandu

På min undervisningsinstitution er de begyndt at lade alle elever på et hold have adgang til uploadede opgaver, og dermed cpr nr. på alle eleverne da vi bruger dette til identifikation af vores opgaver. Er dette lovligt? Mine medstuderende bør da ikke have lov til at læse min opgave igennem ELLER have mulighed for at finde mit cpr nr. ?

Jeg har prøvet at undersøge persondataloven, men jeg syntes ikke den giver et entydigt svar, nogen der kan hjæpe?

Kommentar
Fra : cool2000000

Dato : 25-02-08 17:52

Jeg tror nok at det er lovligt, for ellers havde de nok ikke gjordt det... :D

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-02-08 17:53

Du kan prøve at ringe til Registertilsynet og spørge.

http://www.im.dk/publikationer/opg_kom_regel/justitsministeriet.htm#5

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-08 17:55

Medmindre det er et MEGET lukket system og de har tilladelse fra registertilsynet - er det IKKE lovligt...

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 25-02-08 18:03

Nej de må ikke offentliggøre dit cpr nr. uden tilladelse...

kilde: http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB01662860?OpenDocument

"Hvad må cpr-nummeret bruges til?

Indenrigsministeriet forsyner hver borger med et personnummer ved registrering af fødsel eller tilflytning fra udlandet (cprl § 3).

Offentlige myndigheder kan bruge personnummeret til identifikation eller som journalnummer (persondataloven § 11 stk.1). Myndighederne skal bruge nummeret for den person, sagen vedrører (cpr-l § 52 stk.1). Når ægtefæller har en fælles sag, skal myndigheden journalisere under personnummeret for sagens hovedperson.

Private virksomheder m.v. må kun bruge personnummeret når (pdl § 11 stk.2):

Det følger af lov. Pengeinstitutterne, forsikringsselskaber, kreditoplysningsbureauer og arbejdsløshedskasser har fx lovgrundlag.
Borgeren har givet et udtrykkeligt samtykke. Udlejningsfirmaer kan fx kræve personnummeret som forudsætning for udleje.
Til videnskabelige og statistiske formål.
Videregivelse, der har afgørende betydning for entydig identifikation. Kreditoplysningsbureauer må fx ikke bruge personnumre i deres publikationer.
Personnummeret må ikke offentliggøres uden udtrykkeligt samtykke fra borgeren (pdl § 11 stk.3). Det må fx ikke anvendes ved opslag af karakterer til studerende på uddannelsesinstitutioner. Det må heller ikke påføres fuldt læseligt uden på breve, i rudekuverter eller på andre forsendelser (cpr-loven § 54)."

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-02-08 18:03

Det kan ikke være lovligt !!

http://www.prosa.dk/persondataloven/faq/behandlingsregler/behandling4.shtml
Citat
Oplysning
Personnummeret er, da det anvendes som generel idenfikation og er nøgle i mange databaser, en fortrolig oplysning. Det må derfor forudsættes, at der i den oplysning om behandling af persondata, den dataansvarlige skal give til den registrerede, findes en udtømmende beskrivelse af behandlingen af personnummer.

Personnummer på girokort

Et personnummer må kun angives fuldt læseligt på et giroindbetalingskort, hvis det sendes til modtageren i en lukket kuvert. Den regel er fastsat i CPR-loven §54, stk. 2.

http://www.prosa.dk/persondataloven/persondatalov.shtml

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-02-08 18:07
Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-08 18:10

Meget godt med love - men det er nok ikke der problemet ligger....

Skolen har garanteret tilladelse til at bruge cpr.numre, men de "bøjer" tilladelsen gevaldigt når de giver ANDRE adgang til numrene - det er DET der ikke er tilladt....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-02-08 18:31

Citat
Jeg tror nok at det er lovligt, for ellers havde de nok ikke gjordt det

Selvfølgelig.... Det samme gælder spritkørsel ik?? Virkelig et begavet argument

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 25-02-08 18:46

@ Refi - det virker til du har styr på sagerne --> Vi er 14 hold af X antal studerende, i mit tilfælde ca. 30. På disse hold har vi frit adgang til hinandens fulde navn og cpr. nr.
Dette er vel en offentliggørelse af mit cpr. nr. selvom vi "kun" er 30 mennesker?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 29 point
Dato : 25-02-08 19:03

Ja - og det er IKKE tilladt.

Tror nu mest man har gjort det for nemheds skyld og ikke tænkt over det "ulovlige" i det.....

Vi arbejder med personnumre og patientjournaler til daglig - og jeg kan garantere dig for der er meget meget meget stramme regler for, selv HVORDAN vi gemmer dem.....

Men gør din lærer opmærksom på det - så stopper det nok.....

Med mindre i alle er over 18 og har givet tilladelse til denne brug....

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 25-02-08 19:05

Tak for svaret refi.

JEG har i hvertfald IKKE givet tilladelse til at andre studerende må se mit cpr. nr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-08 19:08

I følge persondataloven må personfølsomme data ikke offentliggøres eller gøres tilgængelige.
Personnummer er personfølsomt.
Så nej det absolut ikke lovligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-08 19:09

Selv tak...

Bare fat i læreren og gør ham opmærksom på persondataloven.....

Det kan man godt gøre pænt - de har sikkert gjort det i god mening - men det bliver det ikke mere lovligt af....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-02-08 20:02

SID (nu 3F) brændte også snuden på det, da de i en periode brugte det som medlemsnummer på fagbladet. Det blev senere krypteret ved at man byttede om på talrækkefølgen. Men det var dog gennemskueligt da det blev gjort på samme måde for alle medlemmer, så hvis man kunne gennemskue sit eget nummer, så kunne man gennemskue alle numrerne!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-08 20:04

Den husker jeg godt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-08 20:07

Men generelt er personnumre gået over gevind.....

Det bruges OVERALT lovligt/ulovligt til alverdens ting.....

Tænk på hvor tit du bruger dit sygesikringsbevis eller kørekort BLOT for at bevise hvem du er.....

Og vi taler IKKE kun offentlige myndigheder...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-08 22:49

Metal har også gjort det.