/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Barsel
Fra : pve
Vist : 1112 gange
500 point
Dato : 25-02-08 13:21

Nogen der kender reglerne for barsel/fædreorlov.

Fået oplyst:
Mand: får fuld løn underbarsel, dog vil hans arbejdsplads have dagpengerefusion.
Mandens arbejde kan IKKE modtage refusion hvis moderens arbejdsplads også får refusion samtidig.

Spørgsmål:
Hvis nu moderen efter x-uger ikke længere får løn (men "alene" dagpenge) så får hendes arbejdsplads vel heller ikke længere refusion. Ergo så burde mandens arbejde kunne få refusion ? eller hvad ?
Har også hørt at moderen skal være tilmeldt arbejdsmarkedet igen før mandens arbejdsplads kan få refusion.

Nogen der kender svarene til ovenstående sindsygt komplicerede regler ??

Venter i spænding, gerne til svar ledsaget af dokumentation.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-02-08 13:27

Barselsorlov

I forbindelse med barnets fødsel har begge forældre ret til barselsorlov. Man skal dog være opmærksom på, at der er forskel på rettigheder og pligter ved barselsorlov, alt efter om du er far eller mor.

fra
http://www.jobogliv.dk/JobOgLiv/Job/Under%20ansaettelsen/Orlov/Barselsorlov.aspx?gclid=CLK47air35ECFQ49ZwodgBhRWw

her kan du læse mere, og har også mulighed for at stille spørgsmål. med barnet

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-02-08 14:11

Citat
Fået oplyst:
Mand: får fuld løn underbarsel, dog vil hans arbejdsplads have dagpengerefusion.
Mandens arbejde kan IKKE modtage refusion hvis moderens arbejdsplads også får refusion samtidig.

Den tror jeg ikke på, da mange forældre holder de første to uger sammen..

Prøv at ringe til jeres fagforeninger eller kommunen

Tillykke med babyen

Kommentar
Fra : pve

Dato : 25-02-08 14:18

Citat
Den tror jeg ikke på, da mange forældre holder de første to uger sammen..

Prøv at ringe til jeres fagforeninger eller kommunen
- enig, de første 2 uger har jeg krav på samtidig med min kone. Men derefter ? Er ikke i fagforening.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-02-08 15:00

Citat
Hvis nu moderen efter x-uger ikke længere får løn (men "alene" dagpenge) så får hendes arbejdsplads vel heller ikke længere refusion
Nej så tjener de jo penge på at personalet er på barsel

Når du ikke er i fagforening, så kan kommunen hjælpe med de rigtige svar

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-02-08 19:31

Her en rigtig god side om barselsorlov, regler og lovgivning
http://up.fiu.dk/Linksamling/Default.aspx?TermID=3800052

Det var et godt råd
Citat
Når du ikke er i fagforening, så kan kommunen hjælpe med de rigtige svar

Men det er nu også godt selv at være orienteret inden evt henvendelse

Kommentar
Fra : pve

Dato : 25-02-08 20:04

Tak for alle de fine links, men er det nogen der kan svaret ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-02-08 21:29

Hvornår har man ret til refusion
Følgende krav skal være opfyldt, for at virksomheden har ret til refusion
for afholdte udgifter til løn under barsel:
• Virksomheden må ikke være i restance.
• Den barslende medarbejder skal have været ansat i mindst 9 måneder
på datoen for forventet fødsel.
• Medarbejderen skal have udfyldt og underskrevet en tro- og love erklæring,
som virksomheden opbevarer.
• Betaling og indberetning for forfaldne perioder skal være foretaget og
stemme overens.
• Virksomheden skal være berettiget til dagpengerefusion fra det offentlige
for den pågældende medarbejder.
• Der skal være beregnet bidrag for den barslende medarbejder.
Hvor meget får man i refusion
Som medlem af DA-Barsel, kan I få hel eller delvis refusion for løn til de
medarbejdere, der er på barsel. Refusionsbeløbet fastsættes af bestyrelsen
af DA-barsel.
En virksomhed kan højst få refunderet 115 kr. pr. time, inkl. refusion fra det
offentlige, der pt. udgør 88,30 kr. pr. time. Hertil kommer feriepenge med
12,5%, opsparing til søgnehelligdage på 3,5% og arbejdsgiverens pensionsbidrag
med max. 6%. I alt kan der maksimalt refunderes 141,40 kr.
pr. time.
Der er ret til refusion for følgende perioder:
• 4 uger før forventet fødsel (graviditetsorlov) – kun moderen
• 14 uger efter fødslen (barselsorlov) – kun moderen
• 2 uger efter fødslen (fædreorlov) – kun faderen
• 6 uger efter barselsorloven (forældreorlov) dvs. 15. - 20. uge efter
fødslen – kun den ene forælder.
Hvordan søger man refusion
I søger om refusion via www.arbejdsgiver.net.
I kan vælge at søge refusion løbende f.eks. i takt med, at der udbetales løn,
eller når I anmoder om dagpenge hos kommunen. I skal søge om refusion
senest 1 år efter, at barnet blev født. Hvis I på forhånd har adviseret DABarsel
om fødslen, kan refusion dog søges i op til 2 år efter barnets fødsel.
I kan advisere om fødslen på www.arbejdsgiver.net, så snart I får oplyst
datoen for forventet fødsel. Har man ikke adgang til websiden, kan man
søge om refusion ved at rekvirere blanketter hos DA-Barsel.
Hvornår og hvordan bliver refusionen udbetalt
Såfremt DA-Barsel har modtaget forfaldne bidrag og indberetninger, vil refusion
for det pågældende kvartal blive udbetalt 6 kalenderdage efter sidste
rettidige indbetalingsdag. Der vil løbende blive foretaget udbetalinger for
forfaldne kvartaler. Beløbet indsættes på en af virksomhedens bankkonti.
Årsoversigt
Til brug for afstemning og revision vil virksomheden en gang om året
modtage en oversigt over samtlige ind- og udbetalinger.
Mere information
Læs mere om DA-Barsel på www.dabarsel.dk eller www.arbejdsgiver.net
lidt mere at leve for
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 7010 2545
Fax: 4820 4800
dabarsel@atp.dk
www.dabarsel.dk
Telefontider
Mandag-torsdag: 8.00 - 16.00
Fredag: 8.00 - 15.30
DA-Barsel administreres af ATP 19 700 220-0905 ErhvervService A/S
Kontakt

herfra http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/jsp/atp/pdf/DABarsel_Vejledning1.pdf

og her et link, om hvordan andre nybagte forældre har delt orloven

http://www.bm.dk/graphics/dokumenter/udgivelser/danske%20udgivelser/pjece_foraeldre_web.pdf

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-02-08 08:06

Refusion ved fødsel
Arbejdsgiveren kan få udbetalt refusion fra DA-Barsel.dk i følgende uger:

4 uger før forventet fødsel (graviditetsorlov) - kun for mor
14 uger umiddelbart efter fødslen (barselsorlov) - kun for mor
2 uger inden for de første 14 uger efter fødslen (fædreorlov) - kun for far
9 uger umiddelbart efter barselsorloven (dvs. forældreorlov i 15. - 23. uge efter fødslen) - til deling mellem mor og far

Bemærk, at refusion for forældreorlov i 15. - 23. uge kun ydes til den ene af forældrene i maks. 6 uger og den anden i maks. 3 uger. DA-Barsel kan dispensere fra kravene til orlovens placering ved hospitalsindlæggelse på grund af sygdom.
https://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/Index/Erhverv/DA-Barsel/Refusion/Ret-til-refusion

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-08 08:27

HelleBirgitte, jeg tror ikke du behøver at gengive det der står i mit sidste indlæg, tror godt pve kan
læse det

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-02-08 08:37

Hej nordsted, det havde jeg overset, sorry

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-02-08 13:32

Du kunne evt prøve at søge vejledning her

Rådgivningen udføres først og fremmest af frivillige, jurister, socialrådgivere, socialformidlere, psykologer eller studerende på sidste år. Det hele er gratis og kan foregå anonymt.

Social og juridisk rådgivning pr. telefon
Mandag - torsdag kl. 10.00 - 12.30 og 13.00 - 15.00
Fredag kl. 10.00 - 12.30 og 13.00 - 14.30
http://www.sr-bistand.dk/raasgivning.asp

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 26-02-08 19:57

Citat
Hvis nu moderen efter x-uger ikke længere får løn (men "alene" dagpenge) så får hendes arbejdsplads vel heller ikke længere refusion. Ergo så burde mandens arbejde kunne få refusion ? eller hvad ?
Har også hørt at moderen skal være tilmeldt arbejdsmarkedet igen før mandens arbejdsplads kan få refusion.

Når jeg læser i dette link http://www.bm.dk/graphics/dokumenter/udgivelser/danske%20udgivelser/pjece_foraeldre_web.pdf

Holder forældrene de to første uger sammen, senere deles de om orloven på skift.
Der står bl.a.

Citat
Som forældre kan I tilsammen holde orlov i 52 uger med dagpenge. I har dog ret
til at holde orlov i 84 uger, men i de sidste 32 uger har I ikke ret til dagpenge.
Som mor kan du få dagpenge i 4 uger før fødslen, hvis du tager orlov fra dit
arbejde. Efter fødslen kan du få dagpenge i 14 uger.
Som far kan du holde orlov og modtage dagpenge i 2 uger lige umiddelbart efter
fødslen. Du kan dog aftale med din arbejdsgiver, at du holder de 2 ugers orlov
senere. Men du skal holde dem inden for de første 14 uger efter fødslen.
Foruden moderens 14 uger og faderens 2 uger efter fødslen kan I holde orlov og
samtidig modtage dagpenge i samlet 32 uger.

Prøven engang at læse i linket når babyen sover

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 27-02-08 08:57

Tak for svaret Nordsted1.