/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Store øjne
Fra : mehn
Vist : 3721 gange
300 point
Dato : 23-02-08 23:45

Mine fisk har fået udstående øjne.
Hej jeg har nogle forskælleige dværgcechlider og et par argus.
for nogle tid siden fik jeg så nogle guppyer fra en hvis akvarie var gået i stykker.
Og nu har de så fået udstående øjne?
hvad fejler de og hvad skal jeg gøre???

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 23-02-08 23:53

Det er helt sikkert orm, men er ikke sikker på det er denne.
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=diplostomum&spell=1
Normalt er det kun det ene øje der angribes, og efter et stykke tid falder
øjet ud og fisken bør aflives.
Mener heller ikke der findes en kur mod det.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 23-02-08 23:55
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-08 00:04

Hvis du så skal aflive dem er her en human måde lige en nyhed fra tips http://www.kandu.dk/tip17602.aspx

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 24-02-08 01:33

Hvis det kun er øjnene der er angrebet er det dette her:
Citat
Udstående øjne (Exophthalmia)

Øjnene svulmer op og står ud af øjenhulerne. Skyldes som regel dårlig vandkvalitet eller uforsigtig håndtering af fisken. Er reelt en bakteriel blodforgiftning. Fjern og afliv angrebne fisk.

http://www.kinglars.dk/Sygdom.html

Hvis deres skæl også begynder at stritte, er det dette her:

Citat
Bugvatsot hos akvariefisk

Gennem en længere periode med stress, bliver fiskenes immunforsvar svækket, såbakterier kan trænge ind i organismen. Ofte er det kun enkelte individer, som bliver ramt. Sygdommen starter med en bakterie infektion i tarme. Det viser sig ved hvid slimet afføring. Fisken begynder at optage mindre eller slet ingen føde.

I det videre sygdomsforløb løsner noget af tarmslimhinden sig. Det bliver hængende som hvide slimede stykker, på fiskens gatåbning. Selv om den endnu optager føde, kan den ikke fordøje det. De indre organer er delvistlukket ned og ude af stand til at fungere. I denne tilstand kan fisken lide længe.

Slutstadiet er nået, hvis det pga. forstyrrelser i nyrene eller urinvejsinfektioner, ikke længere er muligt at få den nødvendige vandladning.

Den overskydende væske samler sig i bughulen, skællommerne eller bag øjnene. Opdrift af maven, strittende skæl og stirrende øjne er følgerne.

Ved observation af bare en af disse tegn, skal man indlede behandling, med sera baktopur direct.

I startfasen kan fisken hjælpes og videre udbredelse af sygdommen forhindres.

Fisk som allerede tydeligt viser tegn på opdrift af maven eller stirrende øjne, skal flyttes til et separat akvarium og behandles med den dobbelte dosis af sera baktopur direct.

Tag højde for:
Dette antibakterielle præparat også skader de nyttige bakterier i filtret. Det er derfor nødvendigt at adskille dette fra akvariet og evt. lade det køre i en spand vand!

http://bonnie-dyrecenter.dk/default.asp?contentsection=A36D2EE888084A6CBF4BCDFBFEDAE179&objectid=740&zcs=596

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-08 01:37

Forresten er dværgcechlider og argus, sammen med guppi en utrolig dårlig kombination.......

Argusfisk egner sig slet ikke til et almindeligt akvarie.....kræver meget speciel vandkvalitet.....det er en saltvandsfisk..kræver meget stort akvarie ..dog kan små eksemplarer klare sig en tid i brakvandsakvarie (brakvandsakvarie er et akvarie med lavt saltindhold)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-08 07:31

'Pop øjne' ..som den bakterielle infektion populært kaldes, kan nu godt behandles og med lidt held helbredes.

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=15320

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rasmus9921

Dato : 24-02-08 14:35

udstående øjne er et symptom. det er altså ikke en sygdom i sig selv. sygdommen kan være ichthyosporidium, "fisketuberkulose"eller øjensvulster.Hvis det er fisketuberkulose (også kaldet høstpest), er der behandlingsmuligheder. I første omgang skal hårdt angrebne fisk aflives. man kan tilsætte isoniazid, 3-5 mg/l vand som bad har muligvis virkning. Behandlingen er både dyr og besværlig. kun få erfaringer foreligger. men det er jo slet ikke sikkert det
er "fisketuberkulose".

Rasmus

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 24-02-08 23:47

kan dette ske ved alle fisk ? jeg har nemlig en fosfor barbe som har mistet sit ene øje. Hvis det stod til mig (som har haft akvarie i godt 4 måneder) tror jeg at min scalare har været efter den IGEN.

Kommentar
Fra : rasmus9921

Dato : 25-02-08 19:50

det lyder også som den rigtige forklaring (:

Godkendelse af svar
Fra : mehn

Dato : 25-02-08 22:14

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : neonfisk155

Dato : 22-05-08 14:17

hej kan ikke lige huske hvad sygdommen hedder men du bør nok aflive fisken med det samme evt. skyl den ud i toilettet