/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
langsom opstart
Fra : nikolajg
Vist : 653 gange
100 point
Dato : 23-02-08 22:37

Har en Lenovo T60 bærbar, og den bruger temmelig lang tid på opstarten. Jeg har godt nok efterhånden en del programmer installeret, og hvis jeg tjekker min Jobliste er der typisk 100 aktive processer. Mange af disse er måske unødvendige? Kan ikke umiddelbart på navnene afgøre om det er relevante processer.
Hvordan får jeg barberet ned på de antageligt for mange processer.
MVH Nikolaj

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-02-08 22:40

http://www.nirsoft.net/utils/strun.html

Med dette program kan du selv vælge hvilke programmer der starte op hvornår.. så kan du f.eks be den om at vente med printeren til senre samt messenger osv osv..

det hedder start up run.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 23-02-08 22:50

Det var godt nok mange... Prøv evt. at gå i startmenuen under fanen start, her ligger der sikkert en del genveje til programmer, som automatisk startes når du tænder komputeren. Slet dem der ikke behøver at starte, dette kan måske hjælpe lidt, men sikkert ikke nok...

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-02-08 23:58

Det er kendt, at en Windows efterhånden "sander til" og bliver langsommere og langsommere
Prøv så at geninstallere uden at miste andre data
Se http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/geninstall.htm m hvordanm det gres
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 24-02-08 03:03

Du har jo uhyggeligt mange ting, som starter op sammen med Windows. Din systembakke ved uret må være godt fyldt op.
Mange af tingene vil nok under opstarten prøve om der er opdateringer til dem hvilket tager tid.
For at få en ide om hvad der kører kan du bruge
Startup Inspector for Windows
is a Windows® platform software that helps both novice and expert user manage Windows® startup applications. On www.windowsstartup.com, there are more than 4,900 known programs in the database. Startup Inspector for Windows can thus provide a consultative information on the programs that are running at your Windows startup process. Whether a program is necessary to the system, or is the program a spyware.
www.windowsstartup.com/startupinspector.php
leob

Kommentar
Fra : leob

Dato : 24-02-08 03:09

der skal stå www.windowsstartup.com uden kommaet

leob

Accepteret svar
Fra : leob

Modtaget 100 point
Dato : 24-02-08 04:00

tja, jeg tænker åbenbart ikke særlig struktureret om natten
Du bør nok udføre følgende i denne rækkefølge:

download og først ovennævnte www.windowsstartup.com/startupinspector.php

downlopad og kør derefter
CCleaner is a freeware system optimization and privacy tool. It removes unused files from your system - allowing Windows to run faster and freeing up valuable hard disk space. It also cleans traces of your online activities such as your Internet history. But the best part is that it's fast (normally taking less than a second to run) and contains NO Spyware or Adware!
www.ccleaner.com/download

Så bør du defragmentere enten via Windows eget eller med et af købeprogrammerne som f.eks.
Ashampoo Magical Defrag
Defragments the hard disk automatically and "invisibly" in the background
Pauses defragmentation automatically as soon as other programs require processor capacity or access the hard disk.
www2.ashampoo.com/webcache/html/1/product_2_0044_.htm
eller
Diskeeper
automatic defragmenter is completely transparent - except for the remarkable boost in performance, you would never know it was there!
www.diskeeper.com
Husk inden defragmentering at lukke for så mange som muligt af ikonerne i systembakken ved uret, ellers bliver defragmenteringen aldrig færdig (højreklik og vælge luk eller lignende. De kommer tilbage efter restart. )

Endelig køres om nødvendigtovennævnte http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/geninstall.htm (hvor du nok bagefter skal køre Windows updatering for at få de nye ting med)
leob

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-08 13:38

For at stoppe mogen af alle de programmer der starter op sammen med windows kan du jo bruge det indbyggede

Start - kør - skriv msconfig - enter - faneblad start - fjern de flueben ud for de programmer du ikke vil have til at starte - ok - genstart - efter genstart kommer der en boks hvor du sætter flueben i nederste ventre hjørne - ok

Der erfer en ordenlig oprydning som leob er inde på
Du kan endda bruge det i windows indbyggede

Start - alle programmer - tilbehør - systemværktøjer - diskoprydning - sæt kryds i dem alle - ok.

Efter den omgang og en genstart til fejlsikret tilstand, (F5 under opstart og der fremkommer en menu med valgmuligheder, vælg fejlsikret tilstand uden netværk), så skal du til at defragmentere

Start - alle programmer - tilbehør - systemværktøjer - diskdefragmentering - vælg hvilken drev der skal defragmenteres - defragmenter og så går du bare fra computeren for det kan meget let tage lang tid.

Godkendelse af svar
Fra : nikolajg

Dato : 27-02-08 09:49

Tak for svaret leob. Det har forbedret situationen en del