/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Solens vinkel
Fra : boje1904
Vist : 3915 gange
100 point
Dato : 20-02-08 10:19

Jeg søger en algoritme som kan beregne solens vinkel på himlen udfra højde, bredde grad og tid på døgnet!
Er der nogle som kan hjælpe med en sådanne formel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-02-08 10:27

Jeg kan ikke umiddelbart finde det du søger på denne side, men måske kan du??

http://www.duda.dk/Grundfag/Natur_teknik/Astronomi/astronomi.html

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-02-08 11:13
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-08 11:20

Ved navigation med en sekstant (astronomisk navigation) udnyttes den sfæriske trigonometri, og solhøjden beskrives med relationen, ligning 2: SOLHØJDE = arcsin (sin(B) x sin(D) + cos(B) x cos(D) x cos(?L)), hvor B er breddegraden for observationspunktet, D er deklinationen og ?L er forskellen mellem observationspunktets og polpunktets længdegrader. Polpunktet flytter sig 15 grader på en time, svarende til at jorden roterer 360 grader om sin akse på 24 timer. Hertil kommer en lille korrektionsfaktor, tidskvationen, der er betinget af, at jordens bane om solen er en anelse elliptisk, og dagens til- og aftagen derfor ikke er symmetrisk omkring kl. 12 (sandtid). For at kunne indsætte tiden i stedet for længdegraden, erstattes sidste led med (t-12) x 15, idet tidsækvationen ignoreres. Ved at substituere solhøjden i ligning 1 med udtrykket i ligning 2 får man sammenhængen, ligning 3: UV = -0,2539 + 0,08345 x arcsin(sin(36,1) x sin(14,5) + cos(36,1) x cos(14,5) x cos((t-12) x 15)) + e, hvor e er et fejlled.

Hugget fra ugeskrift for læger

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-08 11:23
Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 20-02-08 11:24
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-02-08 12:01

Lidt udenfor dit emne - men kender du denne lille almanak http://www.nakskov-gym.dk/vs/almaopd.htm

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 20-02-08 18:45

http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneYear.php
http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneDay.php

Ikke selve algoritmen, men tast tid og sted, og få det hele her.

Advarsel: Deres tabeller stinker langt væk, hvis du forsøger at printe dem. Det er noget med at copy/paste og prøve sig frem med forskellige indstillinger og tilretninger af sit eget dokument.

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 21-02-08 08:50

Tak for svaret 3773.
Det var lige hvad jeg kunne bruge til at lave forsøg med!