/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Flytning
Fra : Fnukkii
Vist : 608 gange
50 point
Dato : 19-02-08 17:33

Hej derude..

Ville høre om der er nogle der har en ide om, hvordan man flytter sine akvarie bedst muligt, når man skal flytte i hus.. Vi har et akvarie på 54 liter og et på 112 liter..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-02-08 17:59

Kan du fange fiskene er der jo ingen problem.
Kan du ikke, må du tømme vandet ned til 7-10 cm over bunden--så kan 2 personer sagtens bære hele balladen
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-08 18:35

Det gør du ved at lade planter, fisk o.s.v. være i akvariet.......så får du fat i nogen dunke til vandet og tapper så meget vand af akvariet at I stadig kan bære det....og lige så fiskene kan "stå oprejst" deri.......så flytter I akvarierne og fylder derpå vandet tilbage igen.....

Det er bedst at bruge samme vand, da en udskiftning kan skabe ubalance i akvarierne.

Og så selvfølgelig sørge for, at køre forsigtigt da vandet ellers skvulper for meget, og akvarierne skal stå så lige som muligt....enten i en varevogn eller på en trailer....på en trailer skal de af hensyn til temperaturen pakkes ind.

Det eneste der besværliggør den fremgangsmåde er, hvis de skal transporteres op eller ned af trapper

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-02-08 18:48

->dova
så må jeg jo hellere skynde mig at fortælle at bundlaget også må blive deri under transporten

Kommentar
Fra : djguffe

Dato : 19-02-08 21:38

Prøv at gå ind på denne siden den kan også hjælp sener hen. http://akvariesiden.akvariefisk.dk/

Men som de andre i denne tråd skriver så er en af de vigtigste ting, at beholde så meget af det gamle vand, da der er naturlig bakterig vækst i det. Men husk at parke dine fisk ind da de meget nemt kan blive strees og dø af det.

Har selv gået fra 123 til 250 liter uden problemmer. Men der genbrugte jeg selv så meget af det jeg kunne igen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-02-08 22:37

Og er det et for stort problem kan fiskene skam også flyttes som når man køber fisk i plastposer med luft i og avispapir omkring så de holdes varmeog ikke skvulper for meget rundt

Accepteret svar
Fra : rasmushightower

Modtaget 50 point
Dato : 01-03-08 13:39

Jeg har for nyligt flyttet mit 530 liters fra Aalborg til næstved, dette gjorde jeg således:

- tømte halvdelen af vandet af
- fyldte så meget vand jeg kunne i dunke
- fangede fiskene, pakkede dem i poser, pakkede forsigtigt poserne i flamingokasser med låg
- lod sandet være med en anelse vand i (For at bibeholde bakteriefloraen i sandet)
- pakkede det hele ned i bilen
- Var døden nær da vi bar akvariet ned fra 2 sal
- Kørte turen
- Gik direkte i gang med at få gang i akvariet
- tjekkede værdier, fik sat fisk i.

Det hele kører perfekt!

-Det er vigtigt at du husker der skal være masser af luft i poserne! 1/3 vand max!!

djguffe har fat i en vigtig pointe, fiskene kan sagtens få stress, derfor er det vigtigt at du gør det af en gang, dvs. når du pakker fiskene ned, så sæt dem det sted du skal have den transpoteret, ex. i en bil! Det er bedre at der sker meget aktivitet i tyve mins, end det sker i fem minutter af gangen med ti mins mellemrum.

Held og lykke med det, håber du kan bruge det til noget!

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 01-03-08 16:40

Tak for svaret rasmushightower.