/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst netværk - udstyr ??
Fra : renekure
Vist : 794 gange
300 point
Dato : 19-02-08 15:31

Hej allesammen

Jeg har en 20 Mbit forbindelse fra Cybercity, som jeg meget gerne vil have gjort tådløst.

Spørgsmål 1: Kan jeg stadig få den høje download over et trådløst netværk ?

Jeg har idag en ZyXEL P-660R-D1 Router, som Cybercity har leveret.

Spørgsmål 2: Skal jeg beholde den, eller skal jeg sætte en ny trådløs Router op istedet - eller skal jeg tilslutte en Access-point til den eksisterende router ?

Spørgsmål 3: Jeg skal også have et trådløst netkort til den stationære PC - er der noget specielt jeg skal være opmærksom på i valget af en sådan ??

Jeg håber at få hjælp denne vej, da jeg faktisk ikke har meget begreb om netværk og slet ikke trådløse netværk.

Jeg vil være dybt taknemmelig, hvis du/I kunne smide et par link op til nogle gode produkter som kan opfylde mine behov.

Der findes så mange forskellige standarder inden for netværk, og jeg ved ikke hvad de forskellige vil sige - så måske et par ord om hvilken standarder jeg skal gå efter, vil også være meget kærkomment.

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-02-08 16:30

ring og spørg hvad det kan være for en - du kan jo lade som om du spørger på vegne af en anden

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 300 point
Dato : 19-02-08 17:29

Skal du have noget der går hurtigt skal du vælge N-standarden. Men husk at samtlige "dimser" du køber lige fra router til netkort skal være af den standard eller går hastigheden ned.
Den langsomste bestemmer farten

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-02-08 17:49

i dit andet spørgsmål har du selv fundet ud af at de bruger
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307697

bare til orientering for evt at andre kan kommentere

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 19-02-08 17:50

Fijala:

Vil det sige, at når min bærbare computer er på nettet med IEEE 802.11b - så falder hastigheden på hele nettet ?????

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-02-08 17:51

På din del af nettet.

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 19-02-08 17:54

Min del af nettet ????
Mener du dermed, alle computere der er tilsluttet hjemme hos mig ???

Forstår ikke helt hvad du mener.

Der er i alt tale om 1 stationær PC, 2 bærbare PC´er og en Playstation 3 - der er tilsluttet mit hjemmenetværk

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-02-08 18:29

Naturligvis på din PC, det er jo din del af nettet.

De andre har hver deres del.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-02-08 18:48

Der er ingen pc der kan køre hurtigere end det langsomste led i kæden. Dvs at sender din router ud med en hastighed der svarer til "N-standarden" og det er et "G-standard" kort der er i den modtager den med "G-hastighed". Har du så en anden pc med et "B-kort" i modtager den med "B-hastighed"

læs også her

http://da.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi

klik lidt på linkene så er der lidt om hastigheder

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-02-08 19:17

Jaaa flere trådløse mindere hastighed pr trådløs

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-02-08 19:22

jeps sådan er livet desværre.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-02-08 19:26

Du har 20 mgbit og sætter 5 trådløse til så har hver ca 4mgbit nåske kun 3,5

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-02-08 19:29

Så er der det med upload og download er det den samme?????????

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 19-02-08 19:58

Nu er det vel ikke sådan at routeren allokerer en vis båndbredde til hver enhed, vel. ?
Hvis kun en enhed er i brug, så trækker den vel alle 20 Mbit

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-02-08 20:02

Citat
Nu er det vel ikke sådan at routeren allokerer en vis båndbredde til hver enhed, vel. ?
Hvis kun en enhed er i brug, så trækker den vel alle 20 Mbit

En computer ca 20 Mbit men kobler flere på mindre korekt

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 19-02-08 20:12

En computer ca 20 Mbit men kobler flere på mindre, korekt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-08 20:54

Men sandberg har faktisk lavet en router som ikke trækkes ned af en enkelt langsom comp.
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=130-80
Da "N" næsten er godkendt standard kan du med andre eller sandbergs trådløse kort (adaptere) køre med den høje hastighed på tværs af nettet.
Dit indterne net er meget hurtigere end det eksterne (internettet)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-02-08 23:22

Når Fijala forslår N-standarden, så er der faktisk noget om det. For ud over at den understøtter B og G, som bruger 2,4 GHz, så bruger den også en tredie standard der køre med 5 GHz.
5 Ghz har den fordel (endnu) at den ikke er så overbelastet, som 2,4 GHz, som snart bruges til lidt af hvert, der ikke har med internet at gøre, hvilket vil give noget mere støj på frekvensen, især i tættere beboede områder, hvor der er andet af det udstyr der benytter denne frekvens.

Det havde dog været ønskeligt, om dette skraldekassefrekvens, havde været opdelt lidt skarpere, så trådløst internet, havde haft sit eget område. - Men det er som om at 2,4 GHz mere og mere lider af de samme symptoner som vi ældre kendte fra 27 MHz (Walkie Talkie båndet) i vores yngre dage.

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 20-02-08 20:13

Tak for svaret Fijala.

Jeg har bestilt et access point med "N" standard og ligeså et PCI Netkort med samme standard

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 20:56

Tak tak og held og lykke med det.

Hvis du får problemer med opsætningen og netværkssikkerhed vender du bare tilbage