/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Installation af hjemmenetværk
Fra : Smukke_Ole
Vist : 3077 gange
500 point
Dato : 15-02-08 15:45

Jeg har følgende "isenkram":
1. stationær computer med internt netkort, forbundet med kabel til trådløs router/switch med
tilsluttet printer.
1. bærbar computer med en Linksys Wireless-G Notebook Adapter WPC54G5 Ver. 1, tilsluttet
ovennævnte trådløse router/switch, Linksys WRT54GC ver 2.0.
1 trådløs router/switch, Linksys WRT54GC ver 2.0, som med et kabel er forbundet til mit Stofa
kabelmodem.

Jeg har god forbindelse til nettet fra begge computere, så det skal helst ikke pilles ved.

Der er imidlertid problemer med at få de to computere til at "se" hinanden, så de kan dele mapper/filer og min enlige printer.

Jeg regnede med, at det skulle et lille hjemmenetværk kunne klare, men det har jeg endnu ikke fået
til at fungere.

Problemerne jeg har, er med at få opsat et hjemmenetværk med alle de mulige kombinationer, der findes i Guiden Netværksinstallation.
Hvilke skal jeg vælge til hvilken computer ?
Jeg har efterhånden prøvet en snes forskellige uden held.
Er en privat gateway det samme som en router ?
Hvad er en netværkshub ? Er det også en router ?
Jeg regner med, at direkte forbindelse til nettet betyder, at man har forbundet computerens netkort med et kabel til sit modem. Er det korrekt opfattet ?

Håber på et hurtigt svar, da jeg har spildt næsten en uge af min alderdom på at få "skidtet" til at fungere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-02-08 16:14

Det skal da kunne lade sig gøre.

Du skal køre guiden på begge pcer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-02-08 16:20

Find guiden Opret et mindre hjemme og kontor netværk. Næste
Vælg Nej jeg vil vælge en anden måde til oprettelse til internettet. Næste
Andet. Næste
Denne Computer opretter direkte .................... Næste
Vælg det navn din pc skal have for at identificere den på netværket. Næste
Vælg samme arbejdsgruppe på samtlige pcer der skal på netværket. Næste
Slå udskriftdeling til eller fra efter hvad du nu ønsker. Næste
Du får en advarsel hvis den er slået til. Næste
Nu opretter den netværket og du vil blive spurgt om hvad du nu vil.
Hvis du kører XP på begge pcer vælger du Intet og lukker guiden.
Kør den derefter på samme måde på den anden pc.

Nu skulle de kunne se hinanden via Netværksteder.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-02-08 20:44

Er en privat gateway det samme som en router ?
Nej gatway er den IP adresse, som routeren bruger udad til, altså det globale internet. gatway adressen ligger i en af de grupper af IP-adresser som er reserveret til lokale netværk.

Hvad er en netværkshub ? Er det også en router ?
Netværkshub er en forkert betegnelse, og desværre er der nogen der slynger om sig med fine ord, uden at vide hvad det betyder. - Den ægte netværkshub er gået på pension for mange år siden, men ordet spøger altså stadig, p.g.a. folk der ikke kan forny deres ordforråd.
Det to enheder som er aktuelle i dag er SWITCH og ROUTER.
SWITCHen er hubbens afløser, og bliver også betegnet for en intelligent HUB, da den kan styre flere forbindelser på samme tid, men kræver IPadresser for hver forbindelse.
Hvis switchen skal arbejde alene, skal der bruges statiske IP-adresser, men hvis den er sat bag en router, som en slags fordelerdåse, kan den styres af routerens DHCP.
ROUTERen er den mest effektive enhed til at drive et intranet (lokal netværk).
Den er opbygget i to (tre) enheder, hvor den første er den styreenhed, som skaber kontakten udad til (WANport), og fordeler resourcerne på det lokale netværk.
LAN portene er reelt blot en almindelig switch, som styres af styreenheden.
WLAN er den trådløse del, som også styres af styreenheden.

Jeg regner med, at direkte forbindelse til nettet betyder, at man har forbundet computerens netkort med et kabel til sit modem. Er det korrekt opfattet ?
Ja det er faktisk den rigtige betegnelse. Her imellem kan man så indskyde en router, som så overtager den globale IP-adresse, og fordeler trafikken lokalt til de maskiner der måtte være koblet op på intranettet.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-02-08 16:10

-> Fijala

Det jeg skam også gjort et større antal gange, men uden held.
Nu har jeg brugt formiddagen på at systemgendanne begge computere til dengang de var "unge og uskyldige", d.v.s. de ikke havde prøvet det frække hjemmenetværk.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 16:17

Der skal vist lige ryddes op i registreringsdatabasen.

Hent dette lille program og kør det

http://www.ccleaner.com/

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-02-08 16:20

-> severino

Det, jeg efterlyser er en slags "oversættelse" mellem den terminologi, Microsoft anvender i deres
Guiden Netværksinstallation, og så det "isenkram" jeg har beskrevet i mit spørgsmål.

-> Fijala

du skriver "Find guiden Opret et mindre hjemme og kontor netværk
Er det det samme som Guiden Netværksinstallation, eller en helt anden.
Hvis det er en anden, hvor finder man den så ?

Smukke_ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 16:23

Start - Netværksteder - Ude til venstre i den blå menu ligger guiden Opret et mindre hjemme- og kontornetværk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 16:24

Den hedder nu helt nøjagtig
Opret et hjemm- eller mindre kontornetværk

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-02-08 16:25

-> Fijala

Jeg kører jævnligt det af dig nævnte program og har lige gjort det.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 16:25

Hvis du kører CCleaner som jeg linkede til og rydder op skal du lige være opmærksom på at dine login koder igen skal indtastes da de også bliver slettet

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-02-08 16:43

-> Fijala

Tak for advarslen, men det vidste jeg godt.

Men det der med at finde frem til det af dig omtalte:
Start - Netværksteder - Ude til venstre i den blå menu ligger guiden Opret et mindre hjemme- og kontornetværk
kan jeg sgu' ikke.
Jeg kan derimod v.h.a. Stifinder i mappen Netværksteder finde Guiden netværksinstallation.
Er det den samme ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-02-08 16:49

-> Fijala

Du skrev i eet af dine svar:

"Find guiden Opret et mindre hjemme og kontor netværk. Næste
Vælg Nej jeg vil vælge en anden måde til oprettelse til internettet. Næste
Andet. Næste
Denne Computer opretter direkte .................... Næste
Vælg det navn din pc skal have for at identificere den på netværket. Næste
Vælg samme arbejdsgruppe på samtlige pcer der skal på netværket. Næste
Slå udskriftdeling til eller fra efter hvad du nu ønsker. Næste
Du får en advarsel hvis den er slået til. Næste
Nu opretter den netværket og du vil blive spurgt om hvad du nu vil.
Hvis du kører XP på begge pcer vælger du Intet og lukker guiden.
Kør den derefter på samme måde på den anden pc.

Nu skulle de kunne se hinanden via Netværksteder. "

Vil det sige, at man ikke skal skrive en diskette på f.eks. den stationære computer med et opsætningsprogram, og så bagefter køre programmet på disketten på den bærbare ?

Ja, begge computere kører XP, henholdsvis PRO på den stationære og HOME på den bærbare.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 17:12

Det at skulle bruge en diskette er kun hvis du vil lave et netværk med pcer der kører forskellige styresystemer, men da de begge kører XP Pro så er det bare at køre guiden på dem begge

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 17:13

Er det XP Pro på begge

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 17:23
Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-02-08 17:43

-> Fijala

Det er PRO på den stationære og HOME på den bærbare

Det der link, du sendte, siger mig ikke så meget, da jeg kører begge computere med det gamle Windows 98 udseende.

Det er nyt for mig, at man ikke skal rende med en diskette fra den ene til den anden: det har jeg nemlig prøvet en 19-20 gange uden resultat.

Du har, endnu, ikke svaret på, om "guiden Opret et mindre hjemme og kontor netværk" er den samme som den af mig omtalte "Guiden netværksinstallation".

M.v.h.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 17:45

Åhh undskyld men det er den samme kan jeg se nu

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 17:47

Der er noget med at Home kan døje lidt med netværk, måske det er der koen ligger begravet.

Nu har jeg selv kun Pro så jeg skal lige surfe lidt

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-02-08 17:53

-> Fijala

Jeg har prøvet så småt at starte Guiden netværksinstallation, men den giver ikke de valgmuligheder, du omtaler, så der måske tale om en anden guide.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 17:53
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-02-08 17:58

Hvordan gør den da din guide

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 17-02-08 12:57

-> Fijala

Når jeg kører guiden på den bærbare med XP HOME, opfører guiden sig, som du har beskrevet.

"Opret et mindre hjemme og kontor netværk. Næste
. Næste
Denne Computer opretter direkte .................... Næste "

men når jeg kører guiden på den stationære med XP PRO, får jeg ikke muligheden:
Vælg Nej jeg vil vælge en anden måde til oprettelse til internettet. Næste
Andet

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-08 16:16

Det er vel ikke fordi du trykker ok til det forkerte på den første side hvor der er 2 muligheder.

O Ja, brug den eksisterende delte forbindelse til computerens internetadgang (anbefales)
O Nej, lag mig vælge en anden måde til oprettelse af orbindelse til internettet

Du skal vælge nr. 2

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 17-02-08 16:46

-> Fijala

Nej, det har jeg ikke. Jeg har lige sendt en mail til dig med screendumps.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-02-08 16:58

Tak for din mail.

Det du gør er det rigtige, og at du ikke får de muligheder som jeg har beskrevet, er at den allerede står som det jeg ville have den til.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 18-02-08 12:38

-> Fijala

H U R R A, H U R R A, H U R R A, H U R R A, H U R R A, H U R R A, H U R R A, H U R R A, H U R R A,

nu kan jeg se begge computere fra begge computere.
Fra den stationære (XP PRO) kan jeg komme ind og hente filer og data fra den bærbare (XP HOME)
Omvendt kan jeg i k k e fra den bærbare hente data fra den stationære.
Når jeg prøver at gøre det får jeg følgende fejlmelding:

"\\Olescomputer er ikke tilgængelig. Du har måske ikke tilladelse til at bruge denne
netværksressource. Kontakt serverens administrator for at inde ud af, om du har
adgangstilladelse.

Logonfejl: Brugeren har ikke fået lov til at anvende den anmodede logontype på denne
computer."

Jeg går ud fra, at det er noget sikkerhedsværk. Derfor aktiverede jeg gæstekontoen og
gjorde den til medlem af administratorer, men det hjalp ikke.
Er der noget specielt, man skal foretage sig for at få adgang ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-02-08 17:56

Skønt

Men er du nu sikker på at du har nogle mapper der er delt på den stationære. Ellers kan du jo ikke "dele" noget med en anden.
Og hvad siger de evt. mapper der er delt når du klikker på egenskaber for disse.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-02-08 17:59

For du ved jo at man kan dele alle mapper ved simpelthen at højreklikke på den og vælge
Deling og sikkerhed. Der skal du jo så sætte kryds i Del denne mappe. Og der skal ikke være kryds i Gør mappen privat

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 19-02-08 10:57

-> Fijala

Ja, jeg er sikker på, at der er delte mapper, og ja, jeg ved godt, hvordan man deler mapper.

Imidlertid er der i mellemtiden gået "ged" i den igen, efter at apparaterne har været slukket i nat.

Den gang, det lykkedes for mig i går, gjorde jeg følgende:

kørte guiden på den bærbare
dannede en diskette
kørte det dannede program på den stationære

Er der forresten en bestemt sekvens det skal foregå i ?
Skal der være oprettet/aktiveret en speciel konto på den stationære til brug adgang fra den bærbare ?

Smukke_ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-02-08 17:32

Jeg har aldrig døjet med at oprette netværk og det er uanset i hvilken rækkefølge det er blevet gjort i.
Jeg er desværre snart ved at gå tø for ideer

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 19-02-08 18:25

-> Fijala

Nu er der lidt HURRA ige:

Efter at have "myrdet" min extra firewall, ZoneAlarm, kan jeg nu igen se begge computere på dem begge.
Det forudsætter dog, at jeg i MSCONFIG kører med Normal start, hvor jeg hidtil har anvendt
Valgfri start, bl.a. for at undgå en masse mærkelige ikoner til højre på min proceslinie.
Jeg kan også fra den stationære komme i forbindelse med mapper og data på den bærbare, medens der er lidt problemer den anden vej. Jeg får nemlig fejmeddelelsen:

"\\Olescomputer er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne
netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har
adgangstilladelse.

Logonfejl: Brugeren har ikke fået lov til at anvende den anmodede logontype på denne
computer."

Det må da være eet eller andet sikkerhedsværk, der kommer i vejen.

Så jeg gentager mit spørgsmål:

Skal der være oprettet/aktiveret en speciel konto på den stationære til brug adgang fra den bærbare ?

Håber du gider svare

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-02-08 18:31

Ikke normalt vis. På min pc er der kun en konto nemlig min administrator konto. Og på fruens ligeså. (Dvs det er jo mig der er administrator på dem alle )

Og jeg har endda ikke nogen gæstekonto aktiveret.

Jeg er enig i at det er en sikkerhedsindstilling der driller. Måske dit sikkerhedsniveau er sat for højt.
Kigger lige på mine.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 500 point
Dato : 19-02-08 18:37

Har lige sendt dig et billede af mine indstillinger

I mine sikkerhedsindstillinger er niveauet i INTRANET brugerdefineret og du kan selv bestemme hvad du vil tillade

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 20-02-08 12:34

Tak for svaret Fijala, og tak for billedet.
Det gjorde desværre ikke nogen forskel.
Det har været et laaangt, sejt træk, men nu er jeg nødt til at indstille net-aktiviteterne, for "direktøren" har nogle planer for min indsats i den kommende tid.
Tak for din indsats og tålmodighed.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-02-08 16:15

Hej Smukke_Ole

Hvor er det ærgeligt at vi ikke fik det til at virke helt efter bogen og hvorfor ikke har jeg ikke rigtig noget svar på, desværre.

Men lad nu "direktøren" bestemme lidt også, så går det lidt lettere i fremtiden. Vi har jo desværre nok en tilbøjelighed til at fordybe os lidt i det med computeren engang imellem, og måske lidt mere end "direktørerne" mener er nødvendigt.

Tak for point.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 30-03-08 11:51

-> Fijala

Så V I R K E R netværket !

Efter at have foretaget en re-installation med alt hvad det indebærer, tog jeg mod til mig
og prøvede atter at køre den guide, jeg fik af dig.

Og så virkede det sgu. Jeg ved ikke hvad der har været galt, men eet eller andet har der været,
for nu er alt bare som det skal være. Jeg skyndte mig derfor at oprette gendannelsespunkter på
begge apparater, så jeg kan vende tilbage til det punkt, hvor det V I R K E R !

Endnu en gang mange tak for hjælpen !

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-03-08 16:00

Åh hvor skønt Smukke_Ole

Ind imellem sker der ting og sager som er uforklarlige og jeg er kommet dertil efterhånden at jeg ikke gider spilde tid til at finde ud af hvorfor det gik som det gik. Jeg gør som dig, geninstallerer og forfra, så bliver man ikke så hurtigt gråhåret

Nå jeg kom vist for sent igen med den filosofi.

Kommentar
Fra : nips

Dato : 14-08-08 19:07

Jeg regner med, at direkte forbindelse til nettet betyder, at man har forbundet computerens netkort med et kabel til sit modem. Er det korrekt opfattet ?
Ja det er faktisk den rigtige betegnelse. Her imellem kan man så indskyde en router, som så overtager den globale IP-adresse, og fordeler trafikken lokalt til de maskiner der måtte være koblet op på intranettet.

Ovenstående er kopieret fra et svar dateret 15.2.08, og jeg må indrømme, at jeg ikke forstår logikken, ligesom jeg heller ikke forstår følgende:

Er en privat gateway det samme som en router ?
Nej gatway er den IP adresse, som routeren bruger udad til, altså det globale internet. gatway adressen ligger i en af de grupper af IP-adresser som er reserveret til lokale netværk.

for hvis man læser i Hjælp og support står der følgende:
Lokal gateway
En lokal gatewayer en hardwareenhed, der forbinder et hjemmenetværk eller et mindre kontornetværk med internettet. Denne enhed kaldes sommetider en internetgateway, en router, en basisstation eller et adgangspunkt. Med en lokal gateway kan du dele en internetforbindelse over et DSL- eller kabelmodem med alle de andre computere på netværket.

Så hvorfor er dette her ikke løsningen?
Denne computer er en del af et hjemmenetværk eller et mindre kontornetværk, der har forbindelse til internettet gennem en lokal gateway eller via en anden computer på netværket. En lokal gateway er en hardwareenhed, som computerne på netværket kommunikerer igennem for at få forbindelse med internettet. Normalt er en DSL eller et kabelmodem tilsluttet den lokale gateway, der er tilsluttet en Ethernet-hub som vist på billedet. Internetkommunikation går gennem den lokale gateway til alle computerne på netværket.

Kommentar
Fra : Zeltinger

Dato : 07-04-09 11:43

Faldt tilfældigvis over disse indlæg. Har selv haft næsten det samme problem. En god veninde kom op med løsningen, som følger her i sin helhed:

Gå ind i Netværksopgaver.
Vælg Guiden: ”Opret et hjemme- eller mindre kontornetværk.”
Næste 2 gange.
Evt. sæt flueben i ignorer netværkshardware, der ikke er tilsluttet. – Næste.
Vælg. ”Andet”. – Næste
Vælg: Denne computer har direkte forbindelse osv. – Næste.
Husk at navngive PC’en. – Næste.
Husk at navngive arbejdsgruppen (samme på begge PC’er) . Næste.
Slå fil- og udskriftsdeling til og bekræft. Næste.
Afslut guiden.
Udfør.
Gentag proceduren på den anden PC.

Og så det lidt langhårede:

Højreklik på den anvendte LAN-forbindelse.
Under egenskaber – fanen generelt: Klik på installer.
Marker ”Protokol” og klik på tilføj.
Vælg IPX protokollen og klik på OK.
Luk.

SÅ SKULLE DEN VÆRE KLARET.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-04-10 16:50

I dit indlæg nævnte du noget med en netværkshub.....
Det kan have to betydninger.

1 En tidligere forgænger for switchen, som alle computere blev koblet op imod, så de kunne tale indbyrdes, MEN den kan kun køre simplex, (modsat af duplex) og kun en PC ad gangen. Derfor er den udfacet af markedet, hvor man i dag bruger routere og supplere med switche, for at kunne tilslutte flere maskiner end de 4 porte der er i fattigmandsudgaven.

2 En ny tilkommende på markedet, som kan købes i ALDI fra i onsdags (7. april 2010), er en netværkshub med 4 USB porte, hvor der kan tilsluttes printer, usb harddisk, usb scanner, usb webcam og andre USB enheder, som skal være brugbare på alle maskiner i netværket.

Jeg har selv lige købt en, og de fungere som den skal. Jeg har en printer, en scanner og en 4 drevs harddisk boks (externt harddisk lager)
Se den på http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_14/OFF02.SHTML