/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke installere XP...
Fra : Desmersnaps
Vist : 3285 gange
200 point
Dato : 13-02-08 23:39

Hej folkens
Min mor har lige købt en bærbar zepto pc uden styresystem. Hun skulle ha en kammerat til at installere hendes winXP for hende, men da han forsøgte fandt han ud af at pcen var "sat op" til Vista, og XP derfor ikke kunne installeres. Jeg synes det lyder ret underligt. Kan det godt passe at der er nogen pcer der er "sat op" til Vista selvom der aldrig har været installeret et styresystem på den før? Og hvis det kan, er der så en måde at omgås dette? Jeg har ikke selv set fejlmeldingen da jeg først kommer hjem om to uger, og vi kan ikke lige få fat i kammeraten, så jeg har desværre ingen specifikke detaljer om hvad pcen sagde da han prøvede. Min mor er på det område ikke til nogen hjælp. Er der nogen der ud fra disse sparsomme oplysninger har et bud på hvad der er galt, og hvad der kan gøres?
Mvh Kasper

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 23:45

Hvis den er "sat op til noget "så er der da styresystem ellers burde den da være totalt blank

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-08 23:47

Mange maskiner har styresystemet præinstalleret Er der windovs cd'er med ???

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 14-02-08 01:27

Det største problem kan være at finde XP drivere der passer til hardwaren, ellers kan jeg ikke se nogen hindringer for XP.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-08 01:31

zepto er jo dansk, så de er vel meget villige til at besvare spørgsmål.
http://www.zepto.dk/Information/Default.aspx?informationid=257
Spg: Når jeg prøver at installere Windows XP giver installationen mig en blå skærm med fejl i filen PCI.sys, hvad skal jeg gøre?
Svar: Den Windows XP version du installerer på vores nye maskiner skal som minimum have Service Pack 2 integreret for at man kan fuldføre installationen.
Hvis din Windows installations CD er en standard Windows XP uden Service Pack eller med Service Pack 1 skal du skaffe en Windows XP installations CD med Service Pack 2 for at kunne installere denne Windows-version på maskinen
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 200 point
Dato : 14-02-08 02:05

Hej Desmersnaps
Hvis bundkortets BIOS er sat til kun at boote fra harddisken, vil man ikke kunne installere andre operativsystemer før man ændrer opsætningen.
Det kan man ved at starte maskinen og fra starten af at trykke på enten"F1"- eller "Esc"- eller "Delete"-tasten.
Man får så en tekstbaseret menu-skærm, hvori man skal finde stedet, hvor man indstiller boot-prioriteringen.
Den skal ændres til, at maskinen primært booter fra DVD/CD-drevet efterfølgende fra harddisken.
Husk at "save" ændringen og boot igen/fortsat.

Maskinen vil så "helst" boote fra DVD/CD-drevet. Men kun, hvis der er en skive indsat. Ellers booter den fra den installerede Vista.

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 14-02-08 04:30

Citat
Desmersnaps

SPØRGSMÅL GØR DET ikke bedre
eNTEN ELLER ///////////////

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 14-02-08 04:31

2 stk´S ALTSÅ

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 14-02-08 08:19

Det lyder godt nok mærkeligt. Hvis der ikke er noget operativsystem installeret burde computeren ikke kunne begrænse dig til et bestemt version af Windows (eller bare til Windows i det hele taget). For mig lyder det måske mere som om kammeraten selv har konstrueret denne formulering på baggrund af at han af en eller anden grund ikke har kunnet installere XP.
Et meget almindeligt problem med installation af XP på nye bærbare er at de bruger SATA harddisk. Windows XP har ikke SATA drivere som default, og disse skal man selv levere ved installationen. Problemet er bare at den kun kan læse dem fra disketter (hvor Vista også kan tage dem fra f.eks. CD-ROM), og der findes ikke længere diskettedrev i nye computere, især bærbare. Hvis dette er problemet skal SATA drivere integreres i XP CD'en. Undersøg sagen og vend tilbage her hvis dette er problemet, så kan jeg hjælpe med en vejledning.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 14-02-08 13:51

Citat
Hvis der ikke er noget operativsystem installeret burde computeren ikke kunne begrænse dig til et bestemt version af Windows (eller bare til Windows i det hele taget).

Meget af det hardware de kommer i de nye computere, især de bærbare, er simpelthen kun lavet til Vista. Der findes ikke drivere til XP (eller andet).

Fabrikanterne gider ikke lave dem, og Microsoft gider slet ikke bekymre sig om problemet, de skal jo sælge Vista.

Så hvis man ikke kan finde en driver på nettet, som en eller anden nørd har modificeret, så er man lost.

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 14-02-08 14:20

Ja, det er rigtigt at du måske får svært ved at finde drivere til det hele. Men et styresystem skal du kunne installere, også andet end Windows. At dit webcam, modem, trådløse netkort, osv. ikke fungerer bagefter er en anden sag. Det problem har Linux folk haft længe. Men selve operativsystemet har de altid kunnet installere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-02-08 16:30

Det lyder som om det er en Zepto Znote 3215 der er købt og ganske rigtigt er den i bios sat op til at skulle køre med Vista. Jeg har selv været der og havde ikke den fjerneste begreb om hvad der skulle ske, men men Zepto er jo god til det med oplysninger.

De har faktisk lagt en lille manual ud på deres hjemmeside om hvordan man skal gøre.
Men lad lige høre fra dig om hvilken model det er.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-02-08 16:33

Hvis der er en 3215 så er vejledningen her.

ftp://ftp.zepto.dk/Znote3215W/Drivers/XP/XP_Install_3215W_DK.pdf

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 05-03-08 21:08

Hej gruppe. Tak for alle svarene. Jeg har endelig fået min mor til at komme herned med zeptoen, har startet den op, og for "sjov" prøvet at smide min gamle XP med SP1 i den. Det virkede! Der er et par fyre derhjemme der har prøvet at installere noget XP med SP2 eller lignende, der slog fejl. Ved ikke om en rest af det "sad tilbage" i computeren. Men uanset hvad, så virker det nu Jeg har også fået en driver CD med, hvor der er drivere til "fl90" og "fl91". Hvordan ved jeg hvilken model her er tale om? Jeg kan ikke komme på nettet, for netkort osv. virker vist ikke når det bare er sp1? I hvert fald er der en del ting der ikke er installeret drivere til.

Mvh Kasper

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 05-03-08 21:16

Nu ved jeg ikke hvad "fl90" og "fl91" står for, men hvis de har været med PCen, så er driverne vel til Vista ?

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 05-03-08 21:26

Nej, de er til XP. Så det er fint nok. Og bare ignorer mit spørgsmål mht fl90 og fl91, jeg har fundet ud af det. Det er bare mig der er en dør

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 06-03-08 10:49

...og er der så noget tilbage af det oprindelige spørgsmål?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-03-08 19:29

Se så hjalp mit link vel alligevel med installationen af XP på en Vista pc fra Zepto

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 08-03-08 23:17

Tak for svaret krestenklit, og alle andre. Det viste sig at XP bare skulle installeres som normalt. Det er bare min mors kammerater der har været meget hurtige til at skabe problemer hvor der ingen var. Men tak igen for hjælpen

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 09-03-08 03:17

Selv tak. Tjaeh, for mange kokke...