/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme
Fra : solvej2
Vist : 1680 gange
275 point
Dato : 13-02-08 07:17

Hej med jer

Jeg bor i ældre bungalow, med krybekælder. Jeg skal lægge gulv (ca 30kvm) med gulvvarme(vand). Der er lagt gulv, med varme i dele af huset og det fungerer rigtig godt. Men nu har vi evt. tænkt os at lægge klinker ovenpå spånpladerne og så er spørgsmålet om det vil gi sig (evt. pga.varmen i gulvet) og fugerne vil sprække, fordi træet arbejder.??? Det ville jo være surt at lave arbejdet 2 gange...

Mange hilsner Solvej2

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-02-08 08:29

mon ikke du kan få dit svar belyst her:
http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1876
Du kan få novilon, som til forveksling ligner klinker, og dette ville jeg anbefale. for du har ikke oplyst meget om din gulvvarmeopbygning, men lav efter de anbefalede principper.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-02-08 12:06

Klinker på spånplader - så er du nødt til at have elastiske fuger, men ellers er der næppe noget i vejen for det.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 13-02-08 12:50

hvis du vil have klinker på er det nok bedst at
fjerne spåndpladerne (de leder ikke varmen)
og klinkerne er bedst at lægge ned i fliseklæber.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-02-08 13:17

en ting er klinkerne, en anden hvormeget energi der går ned, istedet for at give jer varme fødder.
Både af hensyn til miljø og energiforbrug bør i undersøge effekten først.

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 13-02-08 16:56

træ og klinker arbejder på hver sin måde så efter du har lagt dme og fuget fliserne vil der komme revner i det. der er godt no lavet noget fliseklæb som kan arbejde i give sig lidt men det er kun til små rep. opgaver.

det bedste ville være at have et støbt gulv at ligge klinker på.

Mvh Jonas

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 20-02-08 17:03

Klinker på træ vil aldrig gå godt.

Jeg har set MANGE konstruktioner hvor det er gået galt, og aldrig een hvor det er gået godt.

Da de arbejder forskelligt, vil de slippe hinanden, da der så ikke er fast understøttelse på klinker/fliserne, revner de når I går på dem.

Læg hellere et "klik"gulv over, der findes mange der ligner klinkegulve så godt, at det er svært at se forskel.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 25-02-08 11:57

OK. Ikke nogen god ide

Et alternativ kunne være at fylde krybekælderen op med hhv. grus, flamingoisolering, betonlag med armeringsjern og pexrør. Min krybekælder er ca en meter dyb og arealet det handler om er ca 35 kvm. Nu er spørgsmålet hvor meget grus, flamingoisolering og betonlag skal jeg beregne. Er det noget med 50cm grus, 40cm isolering og 10 cm beton??? Hvad koster det ca og skal jeg have en byggesagkyndig på???
Mange hilsner solvej2

Accepteret svar
Fra : volvorene

Modtaget 275 point
Dato : 03-03-08 18:00

Det kan du godt klar uden byggsagkyndig.. Spørg på din tømmerhandel hvad krav der er til isolering under betondækket om det er 300 eller 350 mm der er kravet nu kan jeg ikke huske. Betondækket ville jeg bestille en betonbil til at komme med flydebeton, det er nemt at ligge og så kan du ligge klinker lige oven på.
Flydebeton koster ca 1000kr pr m3, du skal bruge ca 3 m3. 100mm beton.
Fyldsand til at fylde kælderen med koster ca 40kr pr m3 + lev
4 mm rionet er nok men jeg vil anbefale 6 mm, det holder bedre på pex røret. Husk rionettet skal være bundet sammen og jordet.
Håber det kan hjælpe lidt....

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 05-03-08 07:50

Mange tak for et fyldestgørende og detaljeret svar.
-Den byggesagkyndige var også mere med henblik på om min sokkel kunne holde. Det er et hus fra 1917.
Mange hilsner fra Solvej2

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 10-03-08 07:11

Tak for svarene...allesammen

VH Solvej2

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-03-08 07:30

Solvej2, vil du have lukket dit spørgsmål ? - eller ?

Godkendelse af svar
Fra : solvej2

Dato : 12-03-08 08:38

Tak for svaret volvorene.