/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp jeg slættede windows xp
Fra : ryan1312
Vist : 1016 gange
200 point
Dato : 12-02-08 10:48

Hej

Er der ikke nogle kloge hoveder der kan hjælpe en student i nød.......
Jeg er kommet at slette min win xp på min bærbare, fordi jeg ville prøve at installere Linux, men fortrød og ville installere win xp igen, men da jeg satte min win xp recovery cd (den som fulgte med den bærbare pc da jeg købte den) kom der bare en rød skærm frem hvor der står noget med at jeg skal kontagte teknisk suport........

Hvad gør jeg, jeg har prøvet at køre killerdisk på den, men det hjalp heller ikke.....Pleas kan jeg ikke nok få installeret win xp på den igen......

Er der ikke nogen der kan give mig en god vejledning.... skal siges at jeg ikke er en ørn til computer ting, så en god vejledning ville være dejligt, nok lidt en vejledning dor dummis

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 12-02-08 11:01

Linux har formatteret din pc Kan du starte op med DVD/ CD drevet og installere derfra?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 11:02

Måske du kan finde et svar her http://www.pchell.com/

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 12-02-08 11:04

Vi har en bruger her på kandu,som har lavet en fremragende hjemmeside om tips og tricks til windows xp også om ins. af xp http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 11:05

eller her http://www.wintip.dk/ kan du komme ind i bios i opstart og få maskinen til at boote op på cd drevet som første boot???

Kommentar
Fra : zith

Dato : 12-02-08 11:27

hvor kommer denne røde skærm henne?? er det lige i det øjeblik du tænder den eller?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-08 13:22

Noget lignende oplevede jeg for en måned siden, hent og brænd Gparted som ISO cd, lad computeren starte med Gparted, marker dit drev giv drevet et navn( bogstav) C og vælg NTFS til formatering, husk at klikke Apply for at udføre opgaverne, det tager mindre end fem minutter og bagefter kan Windows CDen bruge din harddisk: http://gparted.sourceforge.net/download.php

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 13-02-08 11:44

Når jeg henter Gparted er det da ikke en iso fil....... så skal jeg bare bruge iso burner og brænde det ned på en cd som jeg henter ?????
Filen er : gparted-0.3.5.tar.bz2

Og je den røde skærm kommer fren efter noget tid.....først skriver computeren en masse og så går der lidt tid og så kommer den røde skærm..... men bærbaren booter fra cdén med det samme....

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 13-02-08 21:18

Citat
student i nød.......
Rød.
Citat
men da jeg satte min win xp recovery cd (den som fulgte med den bærbare pc da jeg købte den)
mere rødt.
Citat
Hvad gør jeg, jeg har prøvet at køre killerdisk på den, men det hjalp heller ikke.....Pleas kan jeg ikke nok få installeret win xp på den igen......
LOL_
Citat
Vi har en bruger her på kandu,som har lavet en fremragende hjemmeside om tips og tricks til windows xp også om ins. af xp http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Søg og du skal finde / copy % paste fra MS hjemmesider.
?
Hvor GAMMEL er din PUTER, har du slettet med Killdisk eller andet,
MANGLER DU din originale MBR/ eller får du fejlen MANGLENDE NFTDS ?___
og har du ikke taget en kopi af den
GLEM ALT om at gendanne.
Og kam du så ENDELIGT; fyldt med fejl og mangler.
Enten har du slette ALT, der burde GEMMES.
Eller du har haft 2 partitioner på disken, som ER SLETTET, af killdisk eller andet.

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 13-02-08 21:24

UPS__mig igen....

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 13-02-08 21:26

Citat
fordi jeg ville prøve at installere Linux

Og SÅ slettede DU ganranteret, den DEL af WINDOWS,
hvorfra du kunne bruge din REVOVERY cd___

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-08 01:37

Jow det er en ISO fil du henter, brug endelig Active ISO burner til at brænde, start så computeren, opret først en eller flere drev og giv dem navne, formater derefter husk at vlge NTFS som filformat, og husk at klikke på Apply hver gang du har valgt en opgave til Gparted, hvis den ikke kan se din harddisk, så duer disken ikke

Kommentar
Fra : bog

Dato : 15-02-08 23:53

Du har under installationen af Kubuntu som jeg kan se fra din anden tråd sat hak i fluebenet der hedder brig en hel harddisk.

Hvilket betyder at samtlige partitoner på disken bliver sleetet og det kan også gælle den skjulte partiton der var på til Recevery cden og det kan det at recory cden ikke kan bruges.

Derfor er den eneste måde at bruge en almindelig winxp cd og selv finde alle driverne.
Det nemmeste bagefter er at genistaller Kubuntu da at Grub bliver overskrevet og det nemmeste er en geninstallation.

Ved installation af Xp skal du afsætte 2 eller 3 parttioner til Linux
Filsystem/home
Swap
eller filsystem og home på hver sin partition.

Sæt kryds ved de rigtige steder under installationen af Kubuntu igen

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 16-02-08 00:19

TROEDE JEG VAR en Dansk NIGGER
Husk at BALCK mig igen, herfra kommer der ikke flere DÅRLIGE KOMMENTARER.

SÅ LÆS DET DER BLIVER SKREVET HER:

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 16-02-08 00:24

TROEDE JEG VAR en Dansk NIGGER
Husk at BALCK mig igen, herfra kommer der ikke flere DÅRLIGE KOMMENTARER.

SÅ LÆS DET DER BLIVER SKREVET HER:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
GLEM LIGE SIDSTE KOMMENTAR
TROEDE DET VAR GARMIN ELLER DEROMKRING_ en ISO/ IMG: pædagog

SORRY __DETTE OG INDLÆGGET IDNLÆGGET FØR

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 17-02-08 10:39

Hvad er det du snakker om Merde-igen.... jeg er hel lost .....siger du at jeg aldrig kan få installeret win xp igen på min bærbar ??????

O.V.N. Kan du ikke give mig en god manual til hvordan jeg bruger det pogram Gparted altså sætter cdén i den bærbare og så starter den op med Gparted cdén i....og hva så..... håber hvirkelig du kan hjælpe.....så jeg får win xp tilbage på min bærbare...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-08 14:07

Prøv lige at se på denne side: http://www.helgec.dk/gparted.html der ser du hvordan Gparted arbejder, hvis du kun har en harddisk i computeren, er der ikke noget at tage fejl af, på siden beskrives hvordan man ændre størrelse på partioner af harddisken, det jeg vil foreslå dig, er at markere disken og klikke på Delete oppe til venstre, klik så på Apply, når Gparted er færdig vise en stor grå bjælke hvor der står Unallocated, højre klik på den og klik på Format, der kommer så et billede der viser størrelsen figur 2a på siden jeg linker til, hvis du kun vil have et stort drev på computeren så formaterer du, vælg ntfs i rullemenuen, vil du have harddisken delt i to eller flere drev, så vælger du størrelsen på de enkelte drev, se igen figur 2a, og formaterer dem en efter en, vælg ntfs til alle og husk at klikke Apply efter hver opgave, der står på siden at Gparted arbejder længe, det har jeg ikke oplevet, min 40 GB disk blev slettet, delt i to drev og formateret på under fem minutter, er din disk større vil det vare lidt længere

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 17-02-08 20:04

ok men hvad skal jeg så gøre efter Gparted...... kan jeg så bare smide min recovery win xp cd i og starte den bærbare og skulle den så gå igang med at gen installere win xp ??????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-08 21:30

Ja

Kommentar
Fra : bog

Dato : 17-02-08 23:46

hvis recovery cden skal bruge en skjult partiton er det en alm winxp cd skal bruges
så skal du selv til at kigge efter drivere

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 18-02-08 21:25

jamen jeg har kun en recovery win xp som fulgte med den bærbare da jeg købte den.... Virker den ikke ?????

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 18-02-08 21:36

Citat
SORRY __DETTE OG INDLÆGGET IDNLÆGGET FØR

Troede det var et ANDET indlæg_____LÆS

Du HAR LAVET SMIDDER / SMADDER
da installerede Linux, har du kørt INSTALL færdig.
Sikkert NEJ__du fortrød___

Så glem ALT om at genfinde noget som HELST,
da du SAGDE JA, til at køre Linux.

HVIS du fik min PM_____står den ved magt endnu.

Bare det ikke tager lige så lang tid SOM HER:

om at svare.

Har lovet at forsvinde ud af dette FORUM I Dag

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 18-02-08 21:40

Citat
hvis recovery cden skal bruge en skjult partiton er det en alm winxp cd skal bruges
så skal du selv til at kigge efter drivere

Nyt Styresystem = KR-. ___eller Linux
Hvis det hele er formateret med Linux__= GLEM DET

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-08 01:11

Har du fået din computer i gang igen? Jeg er lidt skeptisk over for de indlæg merde-igen skriver, jeg bruger Gparted til at formatere, både før installation af Windows XP (2 gange siden nytår) og før jeg kørte en recovery cd ind på min egen bærbare, C drevet var slettet med Kill disk og formateret med Gparted, min recovery blev indlæst uden problemer, det er en Norton Ghost som fulgte med computeren, hvis der er en fordel ved disse recovery cder (jeg foretrækker en ren Windows cd) så må det være at der både er Windows og alle programmer og drivere, som da computeren blev leveret, forsøg nu at sætte recovery cden i, og lad os høre hvordan det går

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 19-02-08 02:05

Citat
Hvad gør jeg, jeg har prøvet at køre killerdisk på den, men det hjalp heller ikke.....Pleas kan jeg ikke nok få installeret win xp på den igen......

Og så skulle der VÆRE NOGET tilbage_TVIVLER
medmindre den PGSÅ blev afbrudt

_________

DU SKAL HAVE EN ÆGTE + ORIGINAL XP_cd
før du kommer så meget som en BOOTSCREEN
o.v.n__
ærligt, den er blevet formatert med en Linux
SLÅET i stykker med KILLDISK.

Den KAN IKKE reddes med en RECOVERY, hvis det HELE lå på en partition__DER ER VÆK
+
indholdet AF partitionen, der skal bruges til RECOVERY

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-08 02:24

Jeg går ud fra at vi snakker om en recovery cd ellers har du ret merde-igen

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 19-02-08 02:44

SKIDE kan/du
Du FÅR LIGE min profil__________
8 Sec____

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-08 02:50

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 19-02-08 02:55

Citat
SKIDE kan/du
Du FÅR LIGE min profil__________
8 Sec____

dU TILLADER IKKE pm__så

jaIlllllllerrrrrrrrrrrr988@trashymail.com
KAN/DET_________INTET PERSOMLIGT.........
mEN FUCK b_GATES PÅ DEN KONTO

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 19-02-08 02:57

Håber de har min IP____LOL

min KAN/DU konto::::::::::

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-08 03:07

Korrekt jeg tillader ikke private indlæg fra andre end mine favorit brugere, jeg kan dog gøre en undtagelse speciel for dig, hvis du har noget på hjerte prøv igen nu

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 19-02-08 03:21

DEN STOD onenfor___TROEDE du VILLE OVERTAGE

MIG
MEN____________NU? KAN / DU / andre følge mine FUCK
/trusler__________
OG MED ANDRES__PASSENDE små scripts_ HACKE KODEN
_______________

KEINE undtagelser___bitte.
ALT ELLER INTET.
mEN KENDER DU NOGET TIL DÆK___bitte?
KOMMER LIE IGEN.
SKAL BRUGE DET HURTIGT

Kommentar
Fra : merde-igen

Dato : 19-02-08 03:21
Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 19-02-08 13:15

nej jeg har stadig ikke fået det til at virke..... han ikke få Gparted til at virke..... kan kan ikke delete min harddisk, men der er heller ikke noget på den overhovedet.....og hvis jeg bare starter bærbaren uden nogen cd i skriver den bare at den ikke kan finde nogen styrresystem..... og sætter jeg recovery cdén i sker der intet..... øv altså kan jeg intet gøre ??????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-08 13:25

Hvad viser Gparted ? Er der en grå bjælke hvor der står unallocated ? Bjælken er vist på alleøverste billede, din er bare i hele bredden: http://www.helgec.dk/gparted.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-02-08 13:29

Citat
hvis jeg bare starter bærbaren uden nogen cd i skriver den bare at den ikke kan finde nogen styrresystem..... og sætter jeg recovery cdén i sker der intet.....
der er ingen styresystem, den har du jo slettet, og du kan ikke bruge din recovery cd før harddisken er formateret, gør nu som jeg skriver sæt Gparted i og lad mig høre helt nøjagtig hvad du ser, tag eventuel et billede af skærmen og lad os se den på www.peecee.dk

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 19-02-08 15:38

ja der er bare en hek grå bjælke hvor der står unallocated ...... og det er ikke til at styre ordentligt med musen (totspad)........

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-08 01:04

Du er på rette vej, kan du ikke låne en anden mus, hvis det kniber med at styre touchpad? Gparted finder musen hvis den er tilstuttet når du starter, den grå bjælke skal nu partioneres, vil du have et stort drev C. eller måske to drev, og bruge den ene til at gemme dokumeter og andet på ? Det er næsten det samme arbejde, du skal bare oprette to partioner i stedet for et, hvis du vil dele harddisken, hvis ikke jeg bliver for søvnig kommer der mere vejledning lidt senere, ellers i morgen når du har svaret på om du vil have flere drev

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 20-02-08 12:04

jeg vil bare have en drev (c drev) men jeg kan altså ikke vælge at delete (unallocated) så hvad skal jeg gøre.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-08 13:29

Nej du kan ikke slette den, unallocated så er den jo slettet og derfor kan du ikke bruge din recovery cd, det laver vi om på, prøv at se herind igen: http://www.helgec.dk/gparted.html rul ned og læs under figur 7 det begybder med: Næste opgave lød på at der skulle oprettes en ny partition i starten af harddisken, denne afsnit og den næste, beskriver hvad du skal, men vælg NTFS og ikke FAT32 som i eksemplet, lad os høre hvordan det går, om du skal have mere hjælp

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-08 13:35

Du vælger hele harddisken, det har Gparted allerede valgt og har også tildelt et bogstav, kontroler at den har valgt C ellers lav det valgte om til C, sidst jeg udførte manøvren ville Windows cden ikke godkende min harddisk, sker det for dig så prøv at formatere en gang mere med Gparted, denne gang skal du kun formatere, intet andet husk NTFS og husk at klikke Apply, anden gang kunne Windows godt bruge disken

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 22-02-08 12:14

jeg har gjort som du sagde.....kunne ikke finde ud af atr give det noget navn.... men fik den formateret om til NTFS, gjorde det 2 gange men det virker ikke.... den vil dog godt modtage min revovery cd men den røde skærm kommer bare frem igen....... øv øv øv hvad kan jeg gøre....er det overe for min bærbare....

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-02-08 18:30

hva siger du ????

Kommentar
Fra : bog

Dato : 23-02-08 19:35

Kode
jeg har gjort som du sagde.....kunne ikke finde ud af atr give det noget navn.... men fik den formateret om til NTFS, gjorde det 2 gange men det virker ikke.... den vil dog godt modtage min revovery cd men den røde skærm kommer bare frem igen....... øv øv øv hvad kan jeg gøre....er det overe for min bærbare....

Jeg tror ikke du får det til at lykkedes emd en recovery cd
brig en alm winxp eller vista cd/dvd
eller drop windows og forsætte med Kubuntu

Du kan også pationere fra din Kubuntu livecd eller endda når den er installaleret hvis bare at harddisken er unmountet

En anden løsning er at købe en ekstern harddisk og installere windows /linux der på.
så har du et styresystem på hver sin harddisk.
Har selv en Samsung 2.5" disk til linux

Dine windows programmer kan køres fra programmer som feks Wine

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-08 01:44

Er det mig du mener ? Jeg siger ikke noget skal lige have afprøvet på min egen harddisk, så vender jeg tilbage har en weekend opgave med at redde filer ud af en gammel bærbar og opdatere en nyere bærbar, installere office program og overføre filerne fra den gamle udtjente, så jeg har nok om ørerne lige nu

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 24-02-08 17:47

bare ok så venter jeg spændt indtil du vender tilbage.......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-02-08 00:45

Efter veloverstået weekend job er jeg her igen, og som en service for dig vil jeg nu slette en ubrugt partion på min harddisk, bare for at kunne forklare dig helt nøjagtig hvordan du gør, det er gjort nu og jeg har 18.7 GIB unallocated, nu klikker jeg på New oppe til venstre i værktøjs linjen, der kommer et nyt vindue frem, allerøverst står der Create new Partion, nedenunder er der en lang hvid bjælke med grå kant, derunder står der Minimum size og Maximum size, tallene derunder lader du stå Free Space Preceding skal være 0 og New size skal være maximun (det er vist oven over og tallet skule gerne være det samme som der står ved Maximum size under bjælken, ovre til højre i det nye vindue, ud for Create as: skal du sørge for at der står Prmary Partion, neden under ud for Filesystem: skal du klikke på de to pile til højre, der er en pil op og en pil ned, klik på dem og klik på ntfs i rullemenuen, klik så på Add, nu lukker det nye vindue og du klikker Apply, så bliver spurgt på engelsk om du er sikker på at du vil Apply the pending operations, du klikker på Apply og din harddisk fomateres, når den er færdig scannes der en gang og din disk hedder /dev/hda1 , den skal nu være klar til at køre recovery cden ind på, hvis ikke så prøv igen med Gparted, når den er rullet på plads og harddisken vises, så klikker du på Delete oppe på værktøjs linjen og på Apply og på Apply en gang mere for at bekræfte at du vil slette, derefter gentager du som jeg har skrevet oven over med at oprette en ny ntfs partion, jeg har selv en gang været ude for at Windows ikke kunne bruge disken, men efter en tur mere med Gparted gik den lige igennem.
Jeg brugte Gparted version 0.3.4.7 den nyeste 0.3.4.11 ville ikke med mit Nvida grafik kort

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 25-02-08 12:51

har ellers gjort lige som du beskriver der, men prøver igen.....men prøver nu med version 0.3.4.7.....
Når Gparted er færdig med at og skanner harddisken, skal jeg så vælge shot down ( og så kommer der en sort skærm frem minder om dos hvor der står en masse og ud for det står der ok o.s.v......men computeren stopper ikke jeg skal selv holde afbryder knappen nede et stykke tid før den stopper....tager så Gparted iso cdén ud og putter min recovery cd i og starter er dette korekt ????) eller hvordan gør jeg herefter......

og mange tak for alt det arbejde du gidder bruge på at hjælpe mig....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-02-08 13:07

Når du er færdig lukker du Gparted på det lille kryds opp til højre, i det tomme vindue kan du højre klikk og vælge Eject and Reboot, så skubbes cden ud, tag cden af skuffen og klik Ok, så lukker Gparted og computeren genstarter, du kan eventuel skifte cd og lade den genstarte med recovery cden i, jeg har kørt en recovery ind på min egen bærbare, den var blevet slettet med Killdisk og formateret med Gparted så det kan lade sig gøre, har du mere end en recovery cd ? Husk at starte med nummer 1

Kommentar
Fra : zith

Dato : 25-02-08 15:26

eller den der hedder system disk eller lign

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 27-02-08 19:38

nej har kun en recovery cd.....prøver om det virker....

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 27-02-08 19:56

nej det virker stadig ikke der kommer stadig en rod skærm frem efter noget tid og der står der:

øverst : Compaq recovery cd error.

Blinkende midt på skærmen : Please contact compaq technical support

Hvad gør jeg er den bare kaput.......... øv øv øv og jeg har gjort som du sagde.......

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 28-02-08 00:55

Det er et stort skridt at skrive den er gået til de evige komponent marker, det kan jeg ikke afgøre over internettet, jeg tror du bliver nødt til at søge support, sådan rent fysisk enten en ven som ved alt om computere, eller en pc reperatør, jeg er bange for at vi ikke kan komme løsningen nærmere her

Kommentar
Fra : zith

Dato : 29-02-08 07:51

gør som O.V.N siger for det lyder meget som om der er gået noget helt ged i det på dit motherboard eller lign

Kommentar
Fra : bog

Dato : 29-02-08 20:02

ryan1312

Jeg tror ikke pcen fejler noget,
du kunne jo fint installere kubuntu på den som du gjorde forkert.

Prøv og start op med en alm windows boot cd/dvd.
Mon ikke du kan så en ret billig, du har jo licensen

For hvis din recovery kræver der er en skjult partiton får du det aldrig til at lykkedes.

Eller bare installere Kubuntu og så bare undvære Windows

Godkendelse af svar
Fra : ryan1312

Dato : 03-03-08 21:13

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-08 01:43

Tak for din accept, ked af at jeg ikke kan hjælpe dig i gang