/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udleje andelsbolig
Fra : jesper.s
Vist : 4897 gange
100 point
Dato : 12-02-08 09:52

Hej.

Jeg skal udleje min andelsbolig i 2 år. Nu vil jeg spørge hvordan reglerne er vedr. skat mv. for den huslejeindtægt jeg får. Mine nuværende udgifter for boligen (husleje & lån i banken), er ca. kr. 9.500.-. Jeg har fået tilbudt en husleje på kr. 12.500.- pr. mdr. i de 2 år jeg vil udleje den. Hvormeget skal beskattes af den husleje? Overskuddet jeg får eller hele huslejen? Eller skal jeg i det hele taget betale skat?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 12-02-08 10:04

Først og fremmest skal du skrive til bestyrelsen/administrator og sikre dig at du overhovedet må fremleje til "overpris". Du risikerer også at lejeren kører en sag i huslejenævnet. Måske kan du få administrator til at give en vurdering af om huslejen er så høj at den kan indstævnes med held.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-02-08 10:28

Her kan du læse om reglerne for udlejning af andelslejlighed
http://www.ejendomsadministration.nu/udlejning.htm

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-08 11:07

vedr. beskatning læs denne tråd fra kandu
http://www.kandu.dk/spg107753.aspx

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 12-02-08 13:03

Det kan godt være du er blevet tilbudt den husleje, men lovligt er det ikke. Søg råd hos en advokat. Du skal også være meget opmærksom på hvordan huslejen betales. Betaler lejeren direkte til foreningen og undlader at betale, så ryger du ud.
Du kan formodenlig udleje din andel lovligt for omkring 3000kr om måneden.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 13-02-08 07:23

Da selve andelen jeg betaler til foreningen udgør kr. 6000.- om mdr., kan jeg ikke se det logiske i at jeg kun skulle kunne leje den ud for kr. 3000.-. Lejligheden ligger midt i Københavns centrum og er 120 m2. Og jeg kan da se hvad det koster at leje en lejlighed igennem en boligforening i samme område, det er mellem 10 og 15.000 kr. om mdr.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-02-08 13:24

det handler ikke om logik, men regler. du har fået nogle gode link at læse igennem - derudover må du tale med en advokat.
Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 14-02-08 09:14

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-02-08 09:47

selv tak

Kommentar
Fra : jubii05

Dato : 07-06-08 15:29

Hej Helle Birgitte.
Jeg var lige inde og læse på det link (http://www.ejendomsadministration.nu/udlejning.htm) du havde lagt ind. Og jeg forstår ikke at der er overensstemmelse mellem de to citater mht. kvadratmeterprisen. Ligger forskellen i at udlejer i det ene tilfælde også selv bebor lejligheden?

I Frederiksberg Kommune udgør det lejedes værdi i en ældre ejendom 300-350 kr. pr. kvm. årligt. Hertil kan lægges forbedringsforhøjelser for forbedringer udført efter 1973, f.eks. nyt køkken, termovinduer, etablering af badeværelse og installation af fjernvarme. Såfremt lejligheden udlejes møbleret kan den årlige leje forhøjes med 15% af møblernes værdi på udlejningstidspunktet

Enkeltværelse i udlejers beboelseslejlighed

Ved udlejning af enkeltværelse til beboelse i udlejers beboelseslejlighed som udlejer bebor, gælder særlige regler om leje og opsigelse.
Sådanne lejemål kan opsiges med 1 måneds varsel, jævnfør lejelovens § 82 og § 86. Lejen fastsættes til det lejedes værdi, jævnfør lejelovens §§ 47-53 og boligreguleringsloven §§ 30-33.
Der gælder derfor særlige regler for lejefastsættelsen når der er tale om udlejning af et værelse i udlejers beboelseslejlighed som udlejer bebor.
Det er svært at fastsætte et præcist lejebeløb, da det afhænger meget af lejemålets kvalitet, men et niveau på 1.000-1.500 kr. pr. kvm. årligt er formentlig passende i Københavnsområdet.

På forhånd tak.

jubii05

Kommentar
Fra : hans998

Dato : 24-01-11 14:31

Det i hvert fald vigtigt at du sætter dig grundigt ind i reglerne.
Ellers skal du alliere dig med professionel hjælp - f.eks. www.sapu.dk som både kan rådgive om huslejefastsættelsen, lejekontrakt mv.

Hans