/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fremleje af andelslejlighed
Fra : begga
Vist : 6412 gange
100 point
Dato : 01-08-07 17:51

Hej
Jeg skal fraflytte min andelslejlighed i en periode og ønsker i den forbindelse at fremleje den. Det er gået op for mig, at det ikke kan betale sig i forhold til beskatningen. Man betragtes som lejer og ydelsen til foreningen , i mit tilfælde på 850kr, som lejen. Ifølge huslejenævnet må jeg leje min lejlighed ud til 2400kr. Er der nogen , der har erfaringer eller råd i forbindelse med det her? Der er ofte nogen der fremlejer, deres lejlighed i vores forening. Der må jo være en måde at gøre det på ellers ville de jo lade deres lejligheder stå tomme. Jeg håber på svar.
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-08-07 19:17

Jamen hvad er problemet hvis det er tilladt i jeres andelsforening at udleje en lejlighed?
Du skal selvfølgelig beskattes af indtægten, men må så til gengæld fratrække udgifterne til drift.
Det er ligesom almindelig udlejning af en lejlighed i en udlejningsejendom.
Du skal huske at skrive i lejekontrakten at lejemålet er tidsbegrænset og skriv datoen for fraflytningen.

hawaii7

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-08-07 20:03

Har du talt med andelsboligforeningen, de må da vide, hvordan det skal gribes an.

Citat
Fuldstændig fremleje vil sige, at mere end halvdelen af lejligheden fremlejes.

Ved fuldstændig fremleje gælder følgende begrænsninger:
1. Man kan højst fremleje i to år.
2. Fremlejegivers fraflytning fra lejemålet skal være midlertidig f.eks. på grund af midlertidig forflyttelse, studieophold, sygdom eller lign.
3. Udlejer skal have en kopi af den skriftlige fremlejekontrakt.
4. Der skal være mere end 12 beboelseslejemål i ejendommen.

Man har ikke krav på fuldstændig fremleje, fordi man vil forsøge at bo sammen med kæresten.

Man skal altid bede skriftligt om tilladelse til at fremleje.

http://www.llo.dk/sw256.asp

Du skriver, at du må leje ud til 2.400 kr, hvor meget betaler du selv i ren leje?

Kommentar
Fra : bullerbedste

Dato : 01-08-07 21:08

De regler som Ans har fundet gælder ganske rigtigt i almindelig boligudlejning.

Dette er er en Andelsboligforening, og derfor er det Andelsforeningens regler der gælder.

Korrekt at man skal sikre sig med en tidsbegrænsning så man kan komme tilbage til sin bolig.
Og Andelsboligforeningen kan have udstukket nogle regler omkring hvor lang en periode man kan fremleje, så det gælder om at se i vedtægterne for Andeslboligforeningen.

mvh

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-08-07 23:50

Hvis man ikke vil have skattevæsenet på nakken, må man ikke kræve mere end 90 % af den faktiske husleje. Ellers tjener man på udlejningen og skal naturligvis beskattes deraf.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 02-08-07 01:06

Du skal huske at du ikke må leje ud i mere end 2 år og det skal stå i kontragten
efter to år kan du ikke opsige lejemålet.

Kommentar
Fra : bullerbedste

Dato : 02-08-07 07:42

Mener nu ikke at der er regler for at det lige præcis skal være to år, man kan vist vælge åremål selv.
Dog stadig i forhold til de regler Andelsforeningen har udstukket lige præcis her.

Såfremt man ikke aktivt gør noget for at sørge for at fremlejetageren flytter når tidsbegrænsningen udløber, såfremt denne ikke lige har tænkt sig at flytte, vil tidsbegrænsning bortfalde og lejeforholdet vil herefter overgå til almindelige lejeregler.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 02-08-07 13:55

hej igen
Mit spørgsmål går på det skattemæssige. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=142703&vID=201139&i=3#i142703. Udover de 850 kr til foreningen skal jeg jo også betale af på boliglånet i banken. Da jeg regnes for lejer og ikke for ejer gælder mit fradrag kun for 2/3 af de 850+vand og varme. Derfor er det næsten ikke umagen værd at leje ud. Håber på nogen ideer eller erfaringer?
Mvh. begga

Kommentar
Fra : begga

Dato : 07-08-07 18:54

Man bliver kun beskattet af lejeindtægten i den omfang den giver overskud.
> Hvis den opkrævede leje er det samme som det man selv betaler vil der ikke
> være noget overskud,

Ja ved lejeboliger, men det er der ikke tale om her (man betaler ikke
leje i andelsboliger).

> og dermed ingen beskatning. Andre dokumenterede
> udgifter på lejligheden kan også indgå som fradrag i lejeindtægten.
> http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=133776&vID=201139&i=1#i133776
> http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=86007&vID=201188&i=2#i86007

Det er (især) ved ejerboliger.

Jeg synes det er uklart, men der kan ligge afgørelser på spørgsmålet -
det aner jeg intet om.

Et problem er at i boligafgiften indgår ofte afdrag på foreningens lån
og muligvis opsparing i reservefond, som betyder formuetilvækst. Jf
reglerne for ejerboliger er den slags ikke fradragsberettiget, men jeg
ved ikke hvordan det forholder sig i praksis.

David

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 16-09-07 01:52

Hej,

Dine ydelser på et boliglån, bliver rent skattemæssigt, ikke regnet som en boligudgift. Reglen er du skal indtægtangive din indtægt (hele huslejen) og så fradrage dine udgifter i forbindelse med indtægten (altså de 850,-) og så skal du i princippet beskattes af forskellen. Så er det jo ikke sjovt.

Skal du så ikke kun betale skat af de 2/3 af indtægten. Der må være nogen der ejer den sidste trediedel.

Nå - Det HUSLEJEindtægten der skal betales skat af. Derfor laves en lejekontrakt, udmålt til en dato - og du behøver ikke opsige lejer til den tid, vedkommende skal flytte af sig selv uden yderligere opfordringer, den månedlige boligudgift for den der skal leje din lejlighed er sat til 2.400,-, men sammensætningen af de 2.400,-. Har jeg forstået er således: Husleje kr. 850,-, acconto vand kr. 500,-, acconto varme kr. 1.000,-, antennebidrag kr. 150,-. Samlet at betale pr. måned kr. 2.500,-. Nu skal du betale skat af de 850,- som du så har fradrag for, fordi det er din udgift. Husk at skrive, der udarbejdes ikke regnskab for vand og varme, bare for at undgå, at lejer kommer og kræver acconto beløb retur.

Nu er du udlejer - og kan fradrage forskellige vedligeholdelsesomkostninger, maling besøg af VVS-mand osv.

God fornøjelse - til en kommende bolighaj.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 17-09-07 15:38

Hej hjortby
Det er ment alvorligt , det du skriver? jeg forstår det udfra nedenstående link
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=133782&vID=201139&i=6#i133782
MEN kræver skattevæsnet ikke dokumentation for de udgifter man har?
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 17-09-07 21:40

Ganske alvorligt. Du kan ikke dokumentere noget før lejeperioden er overstået, før kan man ikke have overblik over de faktiske udgifter. Noget andet er, at der i Danmark er aftalefrihed, dvs man kan aftale stort set hvad som helst - blot skal man iagttage, at man ikke overtræder en eller anden lov. Dvs du og din lejer kan aftale, at der skal betales en månedlig ydelse for brug af din lejlighed, ydelsens sammensætning er det der gør forskellen. Du kan sagtens forlange en ganske billig husleje, da ingen efterfølgende kan sige - Hov, hov det er et trick huslejen er sat for lavt, du kan jo dokumentere, at det er den ikke, eftersom det er det du selv betaler. Og da i begge er af den overbevisning, at lejer er storforbruger af varme, vand m.m., så finder i det også rimeligt, at det er det der betales for. Det er ganske vist. Den eneste, der kunne tænke sig, det anderledes skulle være lejer, og det kun hvis han skal søge boligstøtte, som udregnes ud fra huslejen (altså den billige). I kan begge være tjent med ikke at lave regnskab over forbrug - for dig, fordi det er sat rigeligt højt og for lejer, man er sikret mod en ekstra regning.

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 17-09-07 21:44

Ja, til udregningen på linket.
Bemærk venligst. den sidste bemærkning.

Bemærk, at det samlede fradragsbeløb ikke kan overstige lejeindtægten.

SKAT kender jo alt til udlejning, og sikre sig jo at du ikke er FOR kreativ og ender op med et fradragsberettiget underskud.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 18-09-07 18:50

Hej igen
Er du sikker på det med dokumentationen for udgifterne til skattevæsnet. Jeg ringede til Skat tidligere idag, og de sagde noget om stikprøvekontrol.
Jeg kunne godt være lidt bange for at lejer kom og krævede varmepenge tilbage. Jeg tygger lige lidt mere på det og vender tilbage. Foreløbig tusind tak for svaret.
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 18-09-07 18:57

Ja, stikprøvekontrol - selvfølgelig. Men der er intet ulovligt i det, og der kan jo ikke laves stikprøvekontrol på din udlejning, før du har afleveret en selvangivelse, og her skal du så åbenlyst have givet forkerte oplysninger og det kræver igen at dels dit eget vand og varme regnskab skal være lavet for den periode du har lejet ud i, og dels at du har lavet et regnskab mellem dig og lejer og at disse er afstemt mod hinanden, før du kan se om, du skal selvangive noget - i givet fald kan det aller højest beløbe sig til nogle få hundrede kr. pr. md. som så skal beskattes som a-indtægt med ca. 40% - så stikprøve for at hente nogle få hundrede kr. Tvivlsomt, og i givet fald hunde dyrt for skatteborgerne.