/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Ombytning af 2 efternavne
Fra : kipumi
Vist : 757 gange
100 point
Dato : 11-02-08 16:46

Mit barnebarn har to efternavne 1) hans mor 2) hans fars. Deri er der jo ikke noget nyt. Nu er det sådan at hans fars navn er Jensen, og han kunne godt tænke sig at få sin mors navn som "sidste navn", så han fremover ville blive kaldt det i stedet for Jensen, bl.a hos lægen, uddannelse m.m. kan det lade sig gøre at få rækkefølgen byttet - faderen hr. Jensen vil ikke være med til at stryge det permanent .

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-08 16:49

Det kan sagtens lade sig gøre, det er en simpel navneændring

https://www.personregistrering.dk/index.php?id=48

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 16:50
Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 11-02-08 16:54

Nordsted1, der står følgende på den side, du ahr sendt:

"Du kan søge om at ændre dit eller dit barns fornavn, mellemnavn eller efternavn via blanketten ”Navneændring”. Det er dog en forudsætning, at du har forældremyndigheden over det barn, du ansøger om navneændring for. "

Da de har fælles forældremyndighed, betyder det mon så, at det kun kan lade sig gøre, hvis faderen skriver under ( de er skilt)??>Hvad han jo ikke vil.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 16:59

Ups den var kringlet

Men når der står

Citat
Det er dog en forudsætning, at du har forældremyndigheden over det barn, du ansøger om navneændring for.

Ja så skal de begge skrive under, ellers skal barnet vente til det er blevet 18 år

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 11-02-08 17:04

Øv... det bliver hun ked af - det var også nemmere, dengang man ikke kunne bestemme så meget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 17:08

Det kan du have ret i

Der er både + og - ved fælles forældremyndighed.

Hvis det mest er mor'en der går til læge mm med barnet, kan hun så ikke få x'en til at se at det kan være nemmest, at mor og barn hedder det samme??

Eller må barnet få en bindesteg imellem navnene???

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 11-02-08 17:19

Nej.. NEJ.. det vil han heller ikke. Jeg tænker lidt på, hvorfor det mon ikke kan lade sig gøre, når det bare er en "ombytning", børnene vil jo hedde det samme - også faderens navn - det skulle min datter have tænkt på, da de blev døbt, så havde hun haft et problem mindre i disse dage nu er der nok ikke noget at gøre, men hun kan selvfølgelig spørge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 17:25

Det er godt nok en ombytning i vores øjne, men vi ved jo godt at lige i dette eksempel er mor'ens navn et mellemnavn for barnet.

Mange nævner ikke mellemnavnet, derfor vil far'en ikke give sig, men det er da et forsøg værd, at tale med ham endnu engang

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 11-02-08 17:29

Jeg troede, at vores familienavn var et efternavn, da vi alle hedder det (børn og børnebørn) - og at Jensen også bare var et efternavn - og at der ikke var noget, der så hed mellemnavn - (selv om det er i mellem) - så det overrasker mig en del. Men det er djeligt at blive klogere.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 11-02-08 17:41

Tak for svaret Nordsted1. Jeg må altså grine lidt... Hør her: Jeg giftede mig med en der hed P til mellemnavn og Jensen til efternavn, han blev kun kaldt P alle vegne (læge, uddannelse, osv.) derfor kaldte jeg mig fru P - end skønt jeg ikke hed andet end fru Jensen !! - jeg blev så træt af, at sidde på apoteket og andre steder og der blev kaldt K.Jensen - og jeg sad jo og tælnkte, hvorfor er hun mon gået ud af køen, - indtil det gik op for mig, at jeg var KP. Når min mor sendte mig dejlige pakker, og jeg ikke var hjemme, kunne jeg ikke hente pakken på posthuset fordi jeg jo ikke kunne sige at jeg hed KP - som der stod på pakken - jeg kunne kun bevise et KJ - mon du stadigvæk er med ??? Derfor tog jeg for 15 år siden min fars navn igen.... og ungerne alle 4 kunne så hedde P (til mellemnavn) og mit navn M til efternavn - og smide Jensen væk. Nu fortsætter al det sjove... og i alle årene har jeg gerne villet have at min mand smed Jensen væk og´hed det samme som mig - men DET vil han efter 36 års ægteskab sandelig ikke er det ikke sjovt ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 17:45

Sikke dog noget roderi

Vi har haft lidt af det i vores lille familie, men er dog blevet eninge om efternavnet, da datteren blev født, der tilføjede vi så en bindestreg

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 11-02-08 18:20

Hvis i vil dette rod til livs så tag en snak med kordegnen på det kirkekontor der har med bopælssognet at gøre
det er jo alligevel kirkekontoret der skal stå for en eventuelt ændring, ifølge den nye navnelov.

De kan måske forklare lidt mere om de enkelte regler i dette tilfælde.

Jeg gjorde det samme da jeg ville tage konens mellemnavn til efternavn og se det kunne godt lade sig gøre.

Tranceman

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-08 18:25

hov hov hov jeg er i den situation at jeg bruger og har min mors pigenavn (efternavn) og i efter nogle måneder fik min datter det også - så det kan altså godt lade sig gøre

for i øvrigt hvis barnebarnet er gammelt nok kan han selv bestemme uden at spørge nogen - blot det går i lige linje fra een af forældrene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 18:35

miritdk. ...jeg er overbevist om at den navneænding var før man kunne dele forældremyndigheden??

Og ja børn over 18 år kan godt ændre navnet uden at skulle spørge nogen

Trancemann...Hele denne misere er jo opstået pga den delte forældremyndighed, det kan kordegnen ikke ændre på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 18:36

Mirit.dk .... eller også har din datter været over 18 år eller du har haft forældremyndigheden alene

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-08 19:09

hvem er mirit.dk

nordsted1 - da min datter fyldte 19 forandrede hun et af sine fornavne uden at spørge

og vi havde delt forældremyndighed

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 11-02-08 20:14

Man kan forandre både fornavn og efternavn uden at spørge nogen, man skal bare være fyldt 18 år. Hvis forældre vil forandre navnene -efter barnet er fyldt 12 år - skal det spørges.
Jeg er stadigvæk skuffet over, at mit efternavn bare er blevet til et mellemnavn/fornavn... sikke noget snyd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-02-08 20:56

IIh miritdk... sådan en lille prik . den driller