/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Matematik: Eksponentiel vækst?
Fra : Mille_1907
Vist : 1555 gange
40 point
Dato : 11-02-08 10:51

Hej.

Jeg har fået en opgave i matematik, der lyder:

"Om en eksponentielt voksende sammenhæng, f, vides at fordoblingskonstanten er 7, og at y=6, når x=4
1) Tegn grafen for f i et enkeltlogaritmisk koordinatsystem.
2) Bestem y, når x=12.
3) Beregn x, når y= 18"

Jeg har ikke brug for hjælp til samtlige opgaver, men jeg vil bare gerne vide hvordan man finder forskriften, a og b, ved hjælp af kun disse oplysninger!

Håber der er en, der kan hjælpe.

Mille (: (Gymnasiast, har matematik på C-niveau)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 12:00

Hvad forstår du ved fordoblings konstant?
Hvis din funktion er: y = a * x^e
hvad er så 7 ?? Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 13:22

Er din funktion i stedet y=b*a^x ?
Samme spørgsmål ?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 14:16

Måtte slå det op:
En exponentialfunktion er af formen f(x) = y = a^x

her gælder fordoblingskonstanten T2 = ln(2)/ln(a)
så må vi jo kunne finde a hvis T2 = 7...
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 15:08

For at kurven passer i (4,6) alligevel y=b*a^x ? Svend

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 11-02-08 16:16

Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt med på, hvad det er, du siger. Min funktion er i hvert fald y= b * a^x. Min opgave vil jeg så mene er at sætte tal ind ved hhv. a og b. De eneste oplysninger jeg har er, at fordoblingskonstanten er 7 og y=6, når x=4. Fordoblingskonstanten beregnes ved at sige: log(2) / log(a). Men jeg har ikke a, så den skal vel løses som en ligning?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 40 point
Dato : 11-02-08 16:45

Rigtig Mille,

log(2)/log(a) er jo lig med 7 i dit tilfælde...
(når det er et forhold er det ligegyldigt om du bruger ti tals eller den naturlige logaritme)

Så er log(a) = 7/log(2)
og kan du så huske log(a) er den eksponent man skal give 10 for at få a?

jeg kan kun regne med naturlige logaritmer:
ln(a) = 7 / ln(2), hvor a = exp(ln(a)), og jeg får a=1.1041

Kan du også komme frem til det på din metode?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 17:23

Lidt sværere med 10 tals logaritmer:
a=10^(log(2)/7) = 1.1041
og så skal du jo bare finde b ud fra x=4 giver y = 6 i y= b * a^x

Senere vil du lære at der er meget lettere med de naturlige logaritmer, Svend

Godkendelse af svar
Fra : Mille_1907

Dato : 11-02-08 18:24

Jeg må indrømme at jeg er ret forvirret. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg får opgaver for i ting jeg ikke har lært endnu? Din metode er forholdsvis til at overskue, men det er bare begreber, jeg ikke har hørt før (: Har aldrig hørt om "naturlige" logaritmer før og "In". Men jeg prøver mig frem. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-08 18:28

Selv tak,

jeg får b=4.0377

og y12 = 13.2491
og x18 = 15.0947
de to sidste skal du vidst finde på kurver?

og du behøver ikke bruge naturlige logaritmer, bare lettere for mig, Svend