/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Matematik-hjælp. Potenser!
Fra : Mille_1907
Vist : 857 gange
53 point
Dato : 10-02-08 15:28

Hej allesammen.

Har fået en aflevering for, hvor jeg skal beregne følgende:

2,5^x = 7,4

Altså 2,5 ganget med sig selv x gange giver 7,4. Jeg har kigget utallige bøger igennem for at løse den. Jeg har overvejet om det måske var noget med rødder jeg skulle have fat i. Men jeg mangler hjælp. Håber du kan hjælpe mig.

Mille.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 15:44

Har du lært om logaritmer?
Hvilket studie?? og Niveau går du på??? Svend

Accepteret svar
Fra : xlsker

Modtaget 63 point
Dato : 10-02-08 15:50

benyt logaritmeregneregelen der siger følgende:
log (a ^ x) = x * log (a)

i dette tilfælde er a lig 2.5

du kan isolere x ved at dividere med log 2.5 på begge sider så der kommer til at stå følgende:
7.4/log 2.5 = x

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 10-02-08 15:50

Gymnasiet, 1.g, C-niveau. Har læst alt det om logaritmer, jeg har kunnet komme til i min matematikbog. Også om potenser, rødder og andre ting, man kunne forestille sig kunne hjælpe til at løse ligningen. Men der står generelt ikke hvad man gør, hvis selve potensen er ukendt.

Godkendelse af svar
Fra : Mille_1907

Dato : 10-02-08 15:54

Mange tak for svaret, xlsker. Det skal nok hjælpe mig (:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 16:06

Det er ikke helt rigtigt som xlsker viser.

Du tager bare logaritmen på begge sider;

2,5^x = 7,4

x*log(2.5)=log(7.4)
x= log(7.4)/log(2.5) = 2.1843

kontrol
2.5^2=6.25 altså x lidt større end 2...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 16:09

HÅBER DU FÅR MIN RETTELSE MED

DET ANDET ER FORKERT

SVEND

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 10-02-08 16:09

tjaah, halvdelen er forkert...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 16:19

Og resultatet 5-6 gange for stort, Svend

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 10-02-08 16:20

tillykke med det, skal jeg lave en papirshat til dig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 16:28

Hvorfor tager du det på den måde?

Spørgeren var jo lige ved at aflevere en forkert besvarelse. Din...
Svend

Kommentar
Fra : xlsker

Dato : 10-02-08 16:31

fordi at du 1 gang siger det er forkert og giver ham det rigtige svar bør være rigeligt til at lade emnet ligge? men nææh nej du skal jo lige belære os om hvor meget forkert det var osv og så alligevel lade som om at jeg da slet ikk sagde noget der var korrekt og da slet ikke logaritmeregneregelen hvilket i sig selv jo egentlig udgør en rigelig besvarelse til at give ham et godt skub i den rigtige retning, at det jeg så selv fiflede mig frem til var forkert fordi jeg glemte at tage logaritmen på begge sider er så min egen fejl og dog en fejl som han vel sagtens jo også ville finde ud af selv da han jo forhåbentligt ikke skriver af alle de udregninger vi laver herinde for så har han jo egentlig ikk lært det på den måde vi ville...

Kommentar
Fra : Mille_1907

Dato : 10-02-08 16:59

Okay, rolig nu. Jeg takker jer begge to for svar, der har hjulpet mig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 19:47

Når jeg reagerede som jeg gjorde xlsker og Mille...

Denne kommentar fik jeg for nyligt i et andet spørgsmål,
hvor jeg svarede uden at være helt sikker:

"Og så vil jeg ikke kaste sig ud i et endegyldigt gætteri. Det er synd for spørger"

Lad gå at den der giver det forkerte svar får belønningen...
Men jeg var vidst lidt mere sikker på mit svar i går end du var i dag, xlsker.

Og jeg svarer for at hjælpe, ikke for at belære nogen,
Svend, der måtte "betale" for at sende denne sidste kommentar...