/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvor skal filter pumpen placer
Fra : ANNImartin
Vist : 518 gange
15 point
Dato : 10-02-08 10:26

hej jeg er i tvivl om hvor filter pumpen skal placeres om den skal være under vand eller lave lidt bølger i overfladen?????? vi har 5 planter i...... og må man slukke pumpen om natten????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-08 10:38

Nogle planter kan ikke lide bølger i overfladen.

Kommentar
Fra : ANNImartin

Dato : 10-02-08 10:58

okay men får fiskene ilt nok når den er hejt under vand?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-08 11:15

Nå, jeg var måske lidt for hurtigt....
De svage bølger som en studs under overfladen alt efter tryk giver vil jeg ikke regne som skadelige, det er jo ikke mere end en luftpumpe giver.

Nu har jeg slet ikke fulgt med i de nye teknikker men bruger en gammel gulvpumpe med dysenedsprøjtning af filtreret vand.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 15 point
Dato : 10-02-08 13:36

Hvis du placerer pumpen i overfladen giver det en vis iltning af vandet, det er ikke nødvendig hvis du har planter nok, under overfladen vil også give bølger hvis den er sat med stor gennemstrømning, så det må være smag og behag der afgør den ene eller anden placering, det vigtigste er at du skuer ned for gennemstrømningen hvis den er for kraftig for fiskene, nogle fisk kan bedst lide stømmende vand, andre lever i mere stillestående vand, så det må være fiskene som afgør hvor mange bølger du skal have, pumpen bør køre i døgndrift, filtret i pumpen virker også som et biologisk filter, der er bakterier som nedbryder nogle skadelige stoffer, hvis pumpen standses kan disse bakterier dø og forgifte vandet, ikke at det sker men der er en risiko, når du renser filtret skal det også være i lunken vand af hensyn til de samme gode bakterier, som du kan slå ihjel med for varmt vand, og så er der ingen biologisk virknig i mange dage eller uger

Godkendelse af svar
Fra : ANNImartin

Dato : 10-02-08 16:28

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-08 17:27

Selv tak held og lykke med fiskene