/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Pedersen - hvorfra og hvornår?
Fra : gywerd
Vist : 1799 gange
200 point
Dato : 09-02-08 18:04

reprise: http://kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=112987

Min kones bedstefar Karl Bjørup Pedersen
*21.11.1913 Nordby, Samsø???????
†19.08.1972 Fredensgade, København N.

Problemet er, at han ifølge folkeregisteret er født i Nordby på Samsø samme dag som han flyttede ind i Fredensgade... Et faktum min svigermor bestrider... Han fødsel kan ifølge præsten i Nordby heller ikke bekræftes af kirkebogen... Takket være sentas forslag ved jeg nu, at han heller ikke er at finde i Samsøes Lokalhistoriske arkiv.

Så spørgsmålene er:
1) Hvor er han født?
2) Hvornår er han født?
3) Hvor kommer det falstriske Bjørup-mellemnavn ind i billedet... Der er tilsyneladende ingen forbindelse til Bjørup-efternavnet udover en eventuel fælles oprindelse i byen Bjørup, Systofte sogn, Falster Sønder herred
(hans kone Elinor Marie Pedersen f. Laursen *15/5-29 Gedesby, Falster †5/9-1986 Utterslevvej, København NV er som det ses mærkeligt nok falstring og Gedesby er nabosogn til Systofte... - hun flyttede så vidt vides fra Fredensgade til Utterslevvej i 1981, hvis det kan være nogen hjælp)

Hvis en del af spørgsmålet besvares, vil resten blive genåbnet som nyt spørgsmål...

Det har været hævdet at Bjørup-navnet skulle være tysk, en information jeg ikke har kunnet bekræfte (Google-søgninger [google.co.uk, google.fr og google.de] samt geonames.org-søgning ender på Falster!)

Søgning i kirkebøger, folketællinger og på internet ud fra alternative placeringer af nordby og alternative stavemåder af Bjørup har ikke givet resultat. Så jeg håber nogen har et guldkorn liggende i deres optegnelser...

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 10-02-08 00:00

Hejsa.
Har lige prøvet at kigge i online kirkebøger.
Gik ind på Maribo amt, Falster Sønder herred, Systofte kirke: fødte 1892-1930 opslag 28 nr. 11.
Der har du ham Karl Bjørup Pedersen født den 21. november 1913 døbt i Systofte kirke, 25. oktober 1914. Boende i Frisenlundhuset, Systofte sogn, Falster Sønder Herred. Forældrene. Arbejdsmand Lars Pedersen og hustru Marie født Jensen, i Frisenlundhuset, så står der 54 og 34 år,
Så står der at han er døbt af Stiftprovst Kamp i Nykøbing Falster kirke.?
Forældrene nu boende i Nedergade 14, i Nykøbing Falster og Arbejdsmand Hans Jensen af Nykøbing F. og til slut: Ægteviede ifølge attest i Kjeldby kirke 17-12-1897.
Håber du kan bruge dette.
Hilsen Jytte på Falster.

Accepteret svar
Fra : jyttemor

Modtaget 200 point
Dato : 10-02-08 00:14

Halløj igen.
Fandt lige vielsen også, hvis du skal/kan bruge den.
Præstø amt, Mønbo, Keldby kirke,
kirkebogen for viede 1892-1905, du finder dem i opslag 130 nr. 10.
Jeg kan sende kirkebogs udskriften til dig, hvis du har problemer med at læse det!
Det er skrevet med meget små bodstaver.
Der står at brudgommen er 38 år og bruden er 18 år.
Hilsen igen her fra Jytte på Falster

Godkendelse af svar
Fra : gywerd

Dato : 10-02-08 09:46

Jeg er kommet langt videre... Du skal have mange tak...

Kommentar
Fra : PEPNIBE

Dato : 10-03-12 22:13

Ovennævnte Karl Bjørup Pedersen er min fader. Han blve gift med Hilda Elonora Sørensen og fik 2 børn i ægteskabet, en pige som nu er død der var min søster. Jeg ved ikke hvornår de er blevet skilt, men min moder gifter sg igen i 1948. Jeg kan på ovennævte forstå at jeg har halvsøskende, bedstemoderen til gywerd's kone altså min niece. Jeg vil meget gerne i kontakt med familien, hvis det kan formidles, jeg kender desværre ikke til familien, idet min mor og hendes familie aldrig ville tale om det.Hvis det undrer at mit efternavn er Petersen beror det muligt på en fejl begået af kirkebogsføreren ved min dåb har skrevet Karl Bjørup Petersen i kirkebogen og så navngivet mig med Petersen.
Hilsen Poul Erik Nibe

Kommentar
Fra : Bischoff1962

Dato : 17-03-12 14:23

Hej
Jeg søger selv i slægten Bjørup Pedersen.
Her kommer min nevø Rasmus Bischoff jensen ind i stamtræet, Han stammer fra Steen Esben Pedersen hvis forældre var Karl Bjørup Pedersen og Elinor Marie Pedersen.
Jeg har ingen forbindelse til Steen. Jeg har søgt alle oplysninger i kirkebøgerne, men er 100% sikker på at det er samme slægt vi søger i. Ud fra oplysninger fra min søster som er Rasmuses mor skulle Sten have en søster og 2 brødre mere, søsteren er Alice Marion Bjørup Pedersen samt en Frank og David, David skulle være den yngste. jeg kan oplyse at jeg har slægten på Geni.. prøver at lægge linket til dig

http://www.geni.com/family-tree/index/6000000010028965439

Venlig hilsen Tina Bischoff Nielsen

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 18-05-12 22:51

Interessant Tina... Så må Rasmus være endnu en af min kones fætre... Familien griber om sig...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 19-05-12 20:49

Da spørgsmålet har opnået ny interesse, har jeg oprettet et nyt spørgsmål, hvor vi kan prøve at samle trådene:
http://kandu.dk/Spg162129.aspx

Kommentar
Fra : GitteBjørup

Dato : 20-08-20 15:00

Hej.

Jeg kan se at Rasmus’s moster har skrevet herinde, jeg har været gift med Esben steen Bjørup, og har fået 2 børn med ham. Derud over ved jeg at Rasmus har yderligere 2 halv brødre. Esben døde d 21/7 2007..
Mvh Gitte Bjørup