/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Rød hale
Fra : nusa
Vist : 1005 gange
50 point
Dato : 09-02-08 15:54

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad den salve, som man bruger, når små blebørn har fået rød hale, hedder?
Hvor køber man den?

mormor

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 09-02-08 15:56

zinksavle.. allevegne kan den købes..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-08 15:57

Matas apothek måske i brugsen og Lign

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-02-08 15:58
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-08 16:00
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 09-02-08 16:01

Ved rød hale kan der påsmøres en salve, der indeholder zink og dimeticon, hvor zink beskytter huden, og dimeticon virker kraftigt vandskyende. Evt. kan behandles med en almindelig babysalve. Brug af sæbe kan undlades, og man kan nøjes med vand - evt. olie ved snavset hud. Ved rød hale frarådes brug af engangsvaskeklude af skumgummi, da det ru materiale kan irritere huden.

taget fra
http://www.jordemoderforeningen.dk/index.dsp?page=1120#toplink357802

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-02-08 16:01
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-08 16:09

"lokobase" Deb findes i en federe udgave der Hedder "Lokubase repear"

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-02-08 16:13

Inotyol, der er en tjæresalve har kureret nogle røde haler her i huset. Senest efter en omgangssyge hos mit blebarn.

Den fåes på apoteket.

Det er vigtigt at holde halen tør, dvs ble- skift ofte og tør evt med en hårtørrer på lavest temp, så langt fra halen som muligt. (hvis bebs ikke bliver bange for lyden)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-02-08 16:17
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-02-08 16:19

Hvis det er så slemt, at der er gået hul på huden, og det væsker, kan man forsøge med kogte klude. Tag et gammelt, rent lagen og klip nogle stykker, der er lidt større end det sårede stykke hud. Kog dem, for derefter at lade dem afkøle i det vand, hvor de er kogt. Når du skifter bleen, tager du et lærredsstykke op af det afkølede vand, vrider det ind i et håndklæde, så det knapt føles fugtigt længere, og lægger det direkte på såret. Ved hvert bleskift lægges der en ny, ren bomuldsklud på.

taget fra
http://www.mama.dk/default.aspx?action=viewitem&ItemID=105&GroupID=483

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 09-02-08 16:44

Tak for svaret HelleBirgitte.
Og tak til alle jer andre, jeg regnede heller ikke med, at jeg skulle vente længe på svar, men en gammel mormor har jo glemt alt om det, og det er rart at have i huset, når man skal passe de kære små.
Tak for hjælpen allesammen.
mvh mormor

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-02-08 19:00

selv tak og hyg dig med de små

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 10-02-08 08:33

Hej Nusa

Så lige din tråd.
Husk at spørge datteren din hvad hun vil have du bruger!
Jeg vile have slagtet min ellers vellidte mor, hvis hun havde brugt noget, der ikke passede i min bog. Og så kunne hun have nok så meget ret.

Nyd barnet, og forkæl moderen.

KH Mette