/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
gammelt egetræs bord
Fra : billund01
Vist : 1435 gange
20 point
Dato : 09-02-08 14:24

Hej med jer

Jeg er ny her og ved ikke om i har fået spørgsmålet før.

Jeg har arvet et gammel spisebord i eg/mørk. Selv ben er mørke og blanke. Ligner
noget som er lakeret. Nøddefarvet. Bordplaner er ridset og slidt meget ned mange steder.

Jeg vil slibe det med fint sandpapir, men hvad skal jeg behandle det med efter nedslibningen ??

Olie, bejse eller hvad ??? Håber i kan hjælpe

mvh

Billund01

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-02-08 14:28
Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 30 point
Dato : 09-02-08 15:00

Det kommer an på hvilket resultat du er ude efter.

Jeg er faglært maler og vil selv anbefale dig at bejse det. Det giver en flot overflade og er holdbart.

Men husk at vaske det ned inden du begynder at slibe det, da der med stor sikkerhed er snavs der på.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-08 15:50

Jeg ville slibe det og så give det linolie http://www.linolie123.dk/shop/frontpage.html

Det er rigtigt at oliebehandling gør egetræ lidt mørkere, men det har også sin charme, jeg foretrækker at bruge en madolie (Majs eller olivenolie) som påføres i et tyndt lag, trækker 1/2 time, påføres lidt igen de steder der har trukket, vent igen 1/2-1 time, og tør så overskud af. Samme metode bruges på bøgetræ, også køkkenbordplader. Det er faktisk den behandling færdigolieret køkkenbordplader får fra fabrikken.

Taget herfra http://www.kandu.dk/spg54185.aspx

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-02-08 16:28

Hej billund. Har selv haft et tilsvarende . Vi fik det slebet i bund, hvorefter det kun fik voks der svarede til træsorten. Du må kunne finde ud af hvad slags træ det er lavet af. Når det er gjort er resultatet rigtigt flot. men det kræver noget arbejde. Held og lykke.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-02-08 17:14

hvis du skal have alt lakken af, kan jeg anbefale at bruge en varmepistol og en spartel til at skrabe lakken af med. derefter en slibning til træet er glat hvorefter der lakeres 6-8 gange. så får du et rigtig flot resultat.
er ved at give min båd samme tur indvendigt. det bliver hammerflot.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 09-02-08 19:22

Evt. starte med Trimares forslag+ og så Slib, SLib, Slib, Start m. korn 150-180, og så fortsæt m. 200-280-400.
Få en klog til at se på hvilken laktype du skal have; shell-lak, skibslak. Eller spørg farvehandleren. 3-6 lag m. mlm-slibning.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-08 00:07

Hvis du foretrækker skibslak skal du være opmærksom på at der er 2 typer. En hård og en blød. Den bløde er så absolut at foretrække.

Godkendelse af svar
Fra : billund01

Dato : 10-02-08 11:43

Tak for svaret Laika_pigen.

Hvad skal jeg vaske det af med ??

Peter
Billund

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 10-02-08 14:54

Selv tak.

Du skal bare bruge vand med noget grundrens i.

F.eks. http://www.sadolin.dk/dk/Products/Sadolin+Rengoring.htm Men der er mange andre mærker. Det skal bare være noget om affedter der du skal ha slebet.