/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Min papegøje skider MEGET ????
Fra : majsepige
Vist : 1982 gange
100 point
Dato : 07-02-08 23:05

Hej...

Jeg har en grå jaco;)

Og den er ude næsten hver dag, nogle gange kun hver 2. dag.... og den skider hele tiden syntes jeg.

Når jeg åbner lågen kravler den op på toppen af buret, og skider.... og så gør den det sådan ret tit syntes jeg... hvis man ikke sådan snakker med den,, og så etfter noget tid går hen og snakker med den, så skider den når man r på vej hen til den... og jeg kan se at det ikke er fordi den bliver bange....????

Er der nogle der ved om det er normalt eller hvad det er ??? eller om den skal tjekkes hos dyrelægen ???

Håber i kan svare...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 23:13

Altså hvor meget spiser den for det plejer jo ligesom at hænge sammen jeg tror ikke det er noget du skal til læge med .Nærmere hvis den ikke kunne ville du ha et problem og fugle dkider skam meget

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-08 23:14

dkider =skider

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 07-02-08 23:31

Jamen den skal jo af med resterne fra det der kommer ind fra den anden ende

Og hvis afføringen ser normal ud, så er det som det skal være.....fugle skider generelt meget, da de spiser meget i forhold til deres størrelse

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-08 01:18

Ja det er da til at få pip af
Snak dog med din dyrlæge, eller skriv til: http://www.netvet.net/
Her er en lille en fra siden (ca. midt på):
http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/fuglesp.htm
Din mor har så ganske ret. En papegøje skal ikke bare sidde og kigge. Den skal være livlig og glad. Papegøjer skal have masser af plads, legetøj og ikke mindst masser af selskab. Principielt må de aldrig være alene.

At næbbet flosser betyder oftest,at de er fejlernærede. De fleste "danske" papegøjer er frøjunkier af værste slags. Specielt elsker de jordnødder og solsikker - det er den sikre vej mod afgrunden. Fejlfodring fører til nedsat leverfunktion og et dårligt stofskifte visende sig ved bl.a. dårlig hornkvalitet på næb og evt. meget hurtigtvoksende næb.

Fodring er et stort emne,men generelt gælder det,at den skal være så afvekslende som muligt. I dag kan man få færdigfoder til papegøjer. Giver man 75% færdigfoder(piller) og 25% frugt og grøntsager er man godt på vej. Et færdigfoder hedder f.eks. ZuPreem.

Godkendelse af svar
Fra : majsepige

Dato : 16-02-08 20:33

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 09-04-08 21:58

Hej vil du ikke beskrive hvordan dens klatter ser ud?
Hvor længe har du haft den?
Hvad får den at spise?
Hvor gammel er den?

Kommentar
Fra : majsepige

Dato : 09-05-08 22:08

nogle gange er de faste ander gange er de " tynde "

jeg har haft ham i 6 år ca.

den får en alm. papegøje blanding med solsikkefrø, jordnøder og div. andre nødder

den er ca 23 år

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 12-06-08 21:28

Hej Majsepige

Den klatter skal ikke være tynde... men faste og uden for meget hvidt i.
Det er forskelligt hvor meget de skider, alt efter hvor meget de æder.

Men jeg vil anbefale at du får fat i noget mad til ham hvor det er lidt flere fiber og vitaminer i. Du skal ikke stoppe med at give ham frø men skære lidt ned på det og giver ham pellets. det er en kørkost, lidt som vi kender det til katte. Det findes mange forskellige mærker. Hjemme hos mig har mærket Zupreem og Nutribird hittet! Begge kan købes i nogle af de større dyrehandler. Ellers kender jeg et godt sted over nettet.

Kommentar
Fra : Åse66

Dato : 15-05-11 23:26

Hej Majsepige

Jeg har haft min gøje i 10 år og jeg kan skrive under på at de klatter meget.... vores er ude stort set det meste af tiden ca.15-18 timer i døgnet og det er noget værre svineri, men sådan er det jo...... han får det samme at spise som vi spiser kun med undtagelse af avocado og chokolade og han virker meget glad og fornøjet, men prøv dig frem.....