/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
Bedre ord for TUBE ?????
Fra : ingelein
Vist : 1082 gange
50 point
Dato : 04-02-08 14:05

Hej allesammen
Selvom jeg er 3-sprgl. korrespondent, har jeg set mig sur på dette ord. Hvad betyder det i dag i den digitale verden. Kender også "youtube" - men jeg har ikke kunnet finde et dækkende ord for det i gængs oversættelse.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 04-02-08 14:12

Tube betyder rør fra billede-røret. Dengang man havde det.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 04-02-08 14:15

kanal sådan umiddelbart og på grund af dit eksempel - ellers rør

youtube dit rør til blabla - eller din kanal til

i grafikprogrammer indgår også tuber - den har jeg egentlig aldrig tænkt videre over - men det kan du måske hjælpe med

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-02-08 14:17
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-02-08 14:19

Jeg synes da det går ganske godt med tube. Det har de fleste af os da vænnet os til!
Er det ikke den danske brug af ordet der irriterer dig? eks. tandpastatube limtube cremetube o.s.v.?
Alternativet er da frygteligt - tandpastabeholder og videre derud a

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-02-08 14:26

Inde på psp, når du skal bruge tube... er ikonet da en tube.. gør det noget at det bliver kaldt tube.

Når du bruger funktionen i psp, trykker du det jo også ud af en "tube"

accepter ordet for det, det er og glæd dig over alle de vidunderlige ting du kan tube

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 14:37

knh15 - ja jeg vidste nogen ville reagere over de grafiske tuber - det var nu også for sjov

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-08 14:55

capacitors for vintage tube auto radios - de gamle kondensatorer af alu.
Exhaust Flex Tube - udstødningsrør
Drain tube auto-servicing apparatus - afløbsrør / tømmerør
Tyre Inner Tube - slangen inde i et dæk
Tube Shoes ( http://flickr.com/photos/sultanasandwich/sets/72057594086507130/ )

Det er bare et rørformet materiale til mange formål.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-02-08 14:55

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-08 15:03

Citat
Det er bare et rørformet materiale til mange formål.

Får man så børn af at sætte TO tuber sammen

Eller isolerer man blot den ENE tube med en anden tube

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-02-08 15:04

Hej alle
Ja, det lyder da åbenbart som om ingen af Jer synes at brugen af ordet tube gør noget. Jeg har lyttet til nogle lektioner af PSP programmet udsat for dansk, og mindsandten om de ikke siger TUBE, hvor jeg havde forventet at de sagde "TJUBE". Det ville have givet mening for mig...... i hvert tilfælde en undskyldning for at bruge ordet .også på dansk

Nå, jeg må jo acceptere:

Engelsk: Tube of toothpaste
Tysk: Tube Zahncreme eller Zahnpasta
Dansk: Tube tandpasta

Det er vist bare fordi jeg er lidt nærtagende når det gælder ord, som er taget ud af deres oprindelige betydning. Ok kender godt til pipe/channel på engelsk og Röhre/Kanal på tysk, og ville snarere have fundet på et 3. mere beskrivende ord på dansk. For mig er en tube noget man klemmer noget ud af.
En skam at det ikke er mig som bestemmer. Jeg vil fortsat have associationer om gængse tuber, når jeg ser/hører ordet anvendt. Jeg kan så i mit stille sind bare omdøbe til noget andet

Tak alle for Jeres engagement. Hvem skal have points?
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 15:05

Citat
Hvad betyder det i dag i den digitale verden.
NÅ !!

altså kanal eller rør - din kanal til verden eller dit rør (høre/kigge) til verden

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 15:11

nå ikke mere af den slags

i paintshop pro er en tube en tube

<----------------- ud i luften igen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-02-08 15:11

prøv og se på Ikonet i psp.... det er en tube... når du så skal have noget ud af tuben, på dit tags, trykker du på musen og kan lege den er en tube du klemmer et billede ud af

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-02-08 15:37

Hej

Ja, ja, ich habe verstanden !
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 04-02-08 15:51

Tak for svaret miritdk.
Jamen så trykker jeg bare på tuben fremover!
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-02-08 16:48

gør det nu eeeeeeeeeeeeeendelig ikke med tandpastatuben