/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Sand og sugemaller
Fra : ANNImartin
Vist : 1174 gange
20 point
Dato : 03-02-08 19:33

Hej jeg har to spørgsmål

1. Kan jeg sætte en sugemalle i et akvarie med små fiskeunger, altså bliver de ædt?

2. Hvordan håndtere man med lægge en sandbund i akvariet er det ligeså nem som sten??

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 03-02-08 19:42

Hej du kan godt putte sugemaller i dit akvarie sammen med dine fiske unger de er nemlig ikke kødæder(de er vegatarer) de vil tvært imod hjælpe med at holde alier væk.

dit andet spørgsmål prøv denne site:

http://soerennielsen.dk/akvarie/indretning/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 19:45

Det er let nok med den der sandbund det tager bare sin tid inden det bliver klart igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-02-08 20:01

Hvis du starter på et nyt arkvarie så gør som jeg, jeg lagde sand først, lagde plastic over mens jeg hældte vand i, så bliver sandet ikke hvirvlet op.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 03-02-08 21:06

Sugemaller kan finde på, når de bliver store nok, at angribe andre fisk og "raspe" skællene af dem og dermed lave sår på de andre fisk, men jeg har aldrig set dem angribe og spise fiskeyngel.

Sandbund er noget L***, det kan være yderst svært at gøre sandet så rent, at du undgår at vandet bliver uklart, for du kan ikke skylle sandet så godt igennem som det almindelige grus.

Sandbund bør man kun have til de fisk hvor det er nødvendigt...eks. visse cichlidearter, som graver i bunden for at lave huler, ved at tage sandet i munden og flytte rundt på det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 21:21

Du kan saktens grave og blande med en spade og hvis dine bede ikke er så store skal du selvfølgelig ikke have hele lastbil fulde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-08 21:24

Ups Det var lige et forkert spørgsmål den landede i og jord skal du slet ikke bruge Jae jeg ville skam også vælge en flot grus/stenart som bund

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-02-08 17:48

Hva man kalder sand og hvad man kalder grus afhænger meget af ens baggrund.
Det helt fine strandsand er uegnet til akvarie, men det som en jord og betonmand kalder sand, er godt til formålet . Vask det odt forinden , så vandet forbliver klart i en spand efter at man har rodet godt med "sandet" på bunden.

Godkendelse af svar
Fra : ANNImartin

Dato : 10-02-08 13:26

Tak for svaret dova.